Szimbolizmus Westerosban – Hogyan készülnek a Trónok harca lookok?

Egy olyan korban élünk, amiben a szórakozás és szórakoztatás fő forrását a filmek, a sorozatok és a televízió jelentik, lassanként átvéve a könyvek uralkodó szerepét. A könyvek egyik varázsát az aprólékos leírások, a kidolgozottság, a fantáziánk szabad szárnyalása jelenti: a több száz oldalnyi művekben az írónak lehetősége nyílik a cselekményeken és párbeszédeken kívül a szereplők, a helyszínek, a megjelenő tárgyak részletes bemutatására, körbeírására, gondos megjelenítésére, az olvasó fejében pedig mindez egy komplex képpé alakul az olvasás során.

De ki mondta, hogy a filmvásznon nincs lehetőség aprólékosan megformálni minden egyes megjelenő elemet? Régen talán nem volt sem lehetőség, sem igény a nézők részéről ilyesmire, hiszen már önmagában a film is nagy élményt jelentett. Szép lassan azonban elkezdtek a szimbólumok, a rejtett üzenetek beszivárogni a film- és sorozatkészítés folyamataiba, és a részletekbe menő kidolgozottság szinte követelménnyé vált, amennyiben egy nagyszabású produkcióról beszélünk. Ennek egyik legszemléletesebb példája a Gyűrűk ura trilógia filmváltozata, amiben például minden egyes ork páncélja jelentéssel bír, az alatta viselt láncvérteket pedig hosszas munkával, szemenként állították össze a szakemberek; mindezt annak ellenére, hogy még a legszemfülesebb néző sem venné észre ezeket az apróságokat.

Mindezek a tökéletességre és autentikusságra való törekvések persze csak akkor valósulhatnak meg, ha a produkció megfelelően nagy büdzsével rendelkezik; mint ahogyan napjaink körülrajongott könyvadaptációja, a Trónok harca. Az HBO legnépszerűbb sorozatát senkinek sem kell bemutatni, hiszen 2011-es startolása óta sorban lopta be magát mindenki szívébe, a rajongók egy emberként várják az új évadok áprilisi indulását, egy-egy jelentősebb vagy váratlanabb cselekményű epizód után pedig a témával kapcsolatos rekord mennyiségű komment árasztja el az internetet. A sorozatot körülölelő fanatizmus szinte könyörög a többlet információért, a különleges elemekért, amelyeket fel lehet fedezni a szereplők részletesebb megismeréséért. Mindezt a közönség meg is kapja, hiszen a részenként kb. 6 millió dolláros költségvetéssel forgatott sorozat bővelkedik a rejtett szimbólumokban, a nehezen észrevehető üzenetekben, az egészen őrjítő szintre emelt kidolgozottságban.

Kosztümös sorozatról lévén szó, nem meglepő, hogy a készítők a jelmezek megtervezésébe és megmunkálásába rengeteg időt és pénzt fektettek, cserébe a befogadók egyedi és autentikus darabokat láthatnak a képernyőn. Sőt, ennél még sokkal többet. Most egy rövid időre ne úgy tekintsünk Westerosra, mint a trónért folytatott véres küzdelmek helyszínére, hanem mint a egy képzeletbeli középkor divatszínterére, ahol minden egyes főszereplő ruhája izgalmas szimbólumokat rejt. Mindezt Michele Clapton jelmeztervezőnek, segédjének, Michele Carraghernek és annak a majdnem száz további közreműködőnek – ékszerészeknek, bőrdíszműveseknek – köszönhetjük, akiknek összehangolt csodás tevékenységének eredményébe a továbbiakban kicsit bele is merülök.

game_of_thrones_wardrobe_a_l

A munka még tökéletesebb kivitelezéséhez Clapton alaposan beleásta magát George R. R. Martin könyveibe, igyekezett minél mélyrehatóbban tanulmányozni a szereplők környezetét, az adott helyszínek klimatikus viszonyait, az életstílust, sőt, még a fogyasztott élelmiszerekre is kiterjedt a kutatása, hiszen ezek mind-mind segítettek a lehető leghitelesebbre formálni a jelmezeket.

Egyébként éppen a ruhák részletes kidolgozottsága az oka annak, hogy minden darabból csak egy példány készül, csak az olyan különleges esetekben kerül sor duplikációra, mikor egy színésznek dublőrre van szüksége, vagy valami módon megsérül a ruha: ilyenkor sürgősen le kell másolni az eredeti darab jellegzetességeit, ami – most már láthatjuk – hatalmas munka.

Sansa Stark esküvői ruhája

Talán Sansa Stark az a szereplő a sorozatban, aki a legtöbb szenvedésen megy keresztül – ha egyáltalán lehetséges ebben a kategóriában „győztest” megnevezni. Csodáljuk kitartása és ereje miatt, emellett gyönyörű vörös hajkoronájáért és az általa viselt elegáns ruhaköltemények miatt is. A jelmeztervező tehetségének legékesebb példája Sansa esküvői ruhája: a mellrészen összefutó pántokon egyfelől megjelennek a Tully ház halai, másfelől pedig a Stark farkasok, így mutatva meg a lány származását, végül pedig a nyakrészre hímzett Lannister oroszlánok szimbolizálják Sansa jövőjét Tyrion oldalán. Nagy tisztelettel adózunk Michele Carraghernek is, aki a 14 napon keresztül hímezte a különleges ruhadarabot.

  sansawedd

Cersei Lannister egyre díszesebb ruhái

Michele Clapton elmagyarázta, hogy Cersei ruháinak díszítettsége fordított arányos kapcsolatban van a királynő biztonság- és hatalomérzetével. A sorozat elején az erős és nagyhatalmú Cersei még nem érezte szükségesnek, hogy ruháival igyekezzen kifejezni pozícióját, ám szép lassan, ahogy érzelmileg egyre labilisabbá vált, pozíciója pedig gyengült, úgy figyelhető meg a minták és hímzések sűrűsödése az általa viselt darabokon, amint erejét a Lannister jelképek viselésével próbálta fitogtatni.

cersei

 cerssseicerseilannister

Daenerys, a Sárkányok anyja

A rajongók körében az egyik legáltalánosabb tendencia, hogy a khaleesi nagy favorit, ami teljesen érthető, hiszen hosszú szőke haja van, három sárkányt nevel és tökéletesen beszél legalább két – a valóságban nem létező – nyelvet. Valószínűleg sokan a ruháira is irigykednek, már amikor visel ilyesmit. Daenerys ruhatárának legfőbb színei a kék és az ezüst, az anyagokat és a formákat is a sárkányok inspirálták, így még inkább erősítve a „Sárkányok anyja” állandó jelzőt. Nem volt azonban mindig olyan kifinomult a ruhatára, mint az utóbbi részekben: egy időben a minimalizmusra törekedett, dothraki módra öltözködve, egyszerű anyagdarabokból összerakott ruhákba, a meghatározó szín pedig a barna volt. Ahogyan azonban a történet halad előre, Daenerys egyre magabiztosabbá és erősebbé válik, és ez rányomja a bélyegét az öltözködésére is. A jelmeztervezők pedig azt ígérik, hogy a következő évadokban is viszik tovább ezt a koncepciót – kíváncsian várom a khaleesi későbbi outfitjeit is.

Dany-daenerysDany and Xaro talk, Dany speaks of her wish to rule the Seven Kingdoms

daenerys

A királyi esküvő ruhadarabjai

Kijelenthetjük, hogy a Trónok harca menyegzőkben nagyon profi: mikor meghalljuk az esküvő szót, azonnal tudjuk, hogy valami nagyszabású eseményre számíthatunk, gondoljunk csak a Red Weddingre, vagy a negyedik évad izgalmas királyi esküvőjére, melyben Joffrey Baratheon és Margaery Tyrell egybekeltek. Mindkettejük ruhája gondos tervezésről és szimbolikáról ad bizonyságot, más-más üzenetet hordozva, ezen kívül az epizód leforgatásához szükséges többi kosztüm elkészítése is nagy munkával járt – talán ez a rész jelentette a legnagyobb kihívást a jelmezeseknek.

joffreymarg

margaery

Joffrey ruhájánál a fő szempont az volt, hogy egyben legyen fenséges, de – tükrözvén az uralkodó jellemét – valami módon visszataszító és ízléstelen is. Ezt a túlzott pompával és az arany tömény használatával sikerült elérni. Másik érdekesség Joffrey koronája: a hagyományos Baratheon koronát a Margaeryt szimbolizáló rózsák szövik át, mely a leendő királynő befolyásának jelképe. A menyasszony ruhájának megtervezése egyfajta hagyományos esküvői ruha koncepcióból indult ki, melyen természetesen helyet kaptak a Tyrell házat jelképező rózsák, tüskékkel megvadítva, ezáltal a ruha pont azt az összetettséget mutatja, amit Margaery jellemében szép lassan mindannyian felismertünk: egy szendének tűnő lány, aki valójában manipulatív és veszélyes. Egyébként a rózsa mint jelkép több ruháján is felfedezhető, ha elég figyelmes a néző. A Natalie Dormer alakította Tyrell lány nem a visszafogott ruháiról ismert, a merész kivágású és többet mutató darabok a Királyvárban élő főszereplők közül csak az ő ruhatárában kapnak helyet.

rozsamarg

Catelyn Tully Stark

Catelyn a Trónok harca egyik legszerethetőbb szereplője volt, maga az „anya” megtestesítője, aki minden tőle telhetőt megtett gyermekeinek megmentése érdekében. Mint a Tully-ház leszármazottja, egyik fontos jelképe a hal, mely szimbólum a ruházatában is megjelenik, bár alig észrevehetően.

catelyn

A „dirty look”

Ki gondolná, hogy a ruhák öregítése vagy kellően hiteles összepiszkolása majdnem ugyanannyi munkát igényel, mint megvarrni az egyes darabokat? Pedig – ha kis túlzással is – de így van. Rengeteg különleges eszközt és technikát használnak mind a ruhadarabok, mind a szereplők testének és hajának bemaszatolására, hogy a nézők tényleg elhiggyék: csatában bepiszkolódott harcost látnak és tűzből kilépő khaleesit. Egy szereplő összemocskolása körülbelül negyed órát vesz igénybe.

Red Waste-Daenerys and her small Khalisar are isolated and starving. EP301

Hajviseletek a sorozatban

Eljött az a pillanat, amikor fontosnak tartanám megemlíteni Kevin Alexandert, a sorozat hajspecialistáját, akinek a szereplők csodálatos frizuráikat köszönhetik, és akinek a bemutatása nélkül nem is lenne teljes ez a poszt. Kevin százszázalékosan a könyvre hagyatkozott a hajviseletek megtervezésekor és elkészítésekor, továbbá olyan művészek alkotásai is inspirálták, mint Dante Gabriel Rossetti vagy John William Waterhouse. Az interneten rengeteg videót és tutorialt találhatunk, ahol a sorozat inspirálta hajviseletek elkészítését leshetjük el, például az utóbbi időben ikonikussá vált Sansa vagy Daenerys frizuráét.

 

Kevin Alexander elárulta, hogy körülbelül 20-30 parókát használnak a forgatásokhoz, melyek darabonként körülbelül 7000 dollárba kerültek, ezzel egy újabb „leget” felállítva. Nem csoda, hogy forgatási időn kívül is kincsként vigyáznak rájuk, néhány naponta Wella(!) termékekkel kezelve, mintha igazi haj lenne. Egyértelműen a legjellegzetesebb Daenerys platinaszőke parókája, és egyike a legdrágábbaknak is, de rajta kívül nem eredeti hajkoronájával szerepel Lena Headey (Cersei), Carice van Houten (Melisandre) és Natalie Dormer (Margaery) sem. Még egy érdekes plusz infó: Daenerysnek két parókája is van, egy a tiszta külsejéhez, egy pedig a korábban már említett „dirty lookhoz”.

A legtöbb kezelést mégis Sophie Turner haja igényli, aki gyönyörű vörös tincseivel vált mindenki Sansájává, és akiről senki nem gondolná, hogy eredeti szőkés hajkoronáját hetente újrafestik négy színből kikevert kimosható színezővel. Hasonló bonyodalmakkal járt Jack Gleeson, azaz Joffrey „szőkén tartása” is.

Végül pedig jöjjön egy videó, ahol maga Michele Clapton és kedvenc szereplőink beszélnek a kosztümökkel kapcsolatos kulisszatitkokról, olyan érdekességeket is megemlítve, mint például Jaime gondosan megmunkált aranykeze.

Szöveg: Alexandra

Képek innen és innen, felhasznált forrás: Origo.hu

One thought on “Szimbolizmus Westerosban – Hogyan készülnek a Trónok harca lookok?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s