California Cool – Múzeumi séta a W Magazine fotói által

Amerika mindig is egy menő hely volt és valoszínūleg az is marad. Nekünk, európaiaknak már csak az elérhetetlensége miatt is hihetetlenül vonzó. Valamilyen különös, megmagyarázhatatlan vágyódas lett rajtam úrrá a californiai flow után. Persze, talán van némi összefüggés azzal, hogy mindez éppen azóta tart, amióta elōször volt idén nyitott ablak nelkül elviselhetetlen meleg az albérletben. A W Magazine június-júliusi számának Art Walk című editorialját nézegetve viszont kaphatsz egy kellemes löketet a Los Angeles-i kortárs kiállítóhelyek klímájából. 

Ugyanakkor, ha inkább napfénytől gyöngyöző homlokra vágysz, akkor most virtualis sétát tehetsz a város szabadtéri installációi között, de még a helyi street art szcénába is elkalauzolnak a Willy Vanderperre által készített fotók, egyszóval azokra a helyekre, ami a W szerint manapság LA-ben művészeti szempontból kúl. Mindeközben a stylist, Edward Enninful trükközik a nem mindennapi setting és az őszi-téli divatkollekciók darabjainak összehangolásával.

The Ovitz Family Collection és Valentino

De vajon miért akarja Amerika időről-idōre újradefiniálni a kúlság fogalmát? 2008-ban jött ki a mozikban Ferus Art Gallery történetét bemutató The Cool School című dokumentumfilm. A galéria többek között Andy Warholt is a Kaliforniai-öbölbe csábitotta, és 1962 nyarán itt állította ki először első szitanyomat-sorozatát, a 32 darabból álló Campbell Soup Canst. Az akkoriban az absztrakt expresszionizmus festészetében ragadt New Yorkkal szemben LA-ben egy művészetileg sokkal nyitottabb közegre talált a művészek új generaciója. Los Angeles urbanisztikája, a sugárutak hirdetőtáblái és neonfényei, a roncstelepek vagy éppen a kertvárosi “amerikai álom” életérzés izgatta őket, és gyakorlatilag bármilyen utcán talált anyagból képesek voltak műalkotást létrehozni, amelyből a pop art legkülönfélébb irányzatai alakultak ki.

A tavaly ősszel megjelent The Cool School: Writings from America’s Hip Underground címet viselő könyv nagyrészt az ugyanebből a időszakból származó írásokat fūzött össze egy szöveggyūjteménnyé, mint a beat irodalom nagyjainak, Jack Kerouac és William S. Burroughs töredékei, vagy éppen Bob Dylan dalszövegei. 

A kúlság szellemi dózisának beadagolása után, visszatérve a vizualitáshoz, nem árt megemlíteni a Los Angeles-i American Portrait Galleryben jelenleg futó kiállítást, az American Coolt, amely szintén a jó öreg menőség fogalmának kialakulásával foglalkozik, művészettörténeti tudományossággal vizsgálja és rendszerezi a legkülönfélébb popikonok portréit, ahol egy kiállításon szerepel Walt Whitman és Tony Hawk.

Valahogy ilyen elōőzményeken keresztül juthatunk el a W Magazine editorialjához, amelynek díszletéül LA legforróbb és legfrissebb kortárs műveszeti helyszíneit választották, és ezzel akarva-akaratlanul újra a kúl fogalmát alapul véve pozicionálták a város műveszeti világát New York közismert múzeumaival és galériájával szemben. 

A fotókon egybeolvad egy Valentino ruha mintája The Ovitz Family Collection kiállítóterével, máskor egy Yohji Yamamoto kabát és Chris Burden Urban Light (2008), a LACMA (Los Angeles County Museum of Art) elōtti köztéri installációjával jár körtáncot. A következő képen a brazil modell, Raquel Zimmermann már John Baldessarival pózol egy képen, az ő, valamint Hedi Slimane közös kollaborációjából született Saint Laurent darabokban, majd hirtelen már a LACMA padlóján kúszik talpig Chanelben, méghozzá egy klasszikus Utolsó vacsora ábrázolás előtt, s a régi korok művészete mintegy ébresztőként hat a kortárs dömping után. Rögtö ezután azonban már a MOCA (Museum of Contempory Arts, LA) belvárosi háztetőjén találjuk magunkat, és hogy teljes legyen a kép, a múzeum utcájának túloldalán található street art figura, Retna hatalmas festményének kékje egy Marni szōrmebundával harmonizál, ami ezáltal egyenesen egy óriási festőhengerre ad utalást. 

Chris Burden a LACMA elōtt és Yohji Yamamoto
John Baldessari és Saint Laurent
Utolsó vacsora és Chanel a LACMA-ban
A MOCA és Fendi
A MOCA és Fendi
Retna (East Hollywood) és Marni
Retna (East Hollywood) és Marni

Aki mindenegyes képet szívesen kielemezne, a W Magazine galériájában találja a megfejtéseket.

Raquel Zimmermann models in ‘Art Walk’  for W Magazine June/July 2014.

Photographer:  Willy Vanderperre
Fashion Editor: Edward Enninful
Hair: Jimmy Paul
Make-up: Fulvia Farolfi

Ha pedig mindez után kedvet kaptatok volna, hogy a hétvégén személyesen is egy művészeti sétát tegyetek Budapesten, akkor még nincs késő ma este  ellátogatni az AQB Fehér éjszakák megnyitójára, amely egészen július 5-ig egy hatalmas nyárnyitó összművészeti eseményként enged bepillantást az Art Quarter Budapestben dolgozó művészek munkáiba. Nem utolsó sorban már maga a helyszín (amely egy külvárosi ipari területen található) is megér egy kisebb budafoki kirándulást.

https://www.facebook.com/events/458575570954087/

Szöveg: Netta

Posted by

Ghent-based Hungarian graphic designer specialising in branding, editorial design and music artwork. Believing in storytelling and collaboration. Music and science nerd. Currently freelancing and looking for a junior designer position at a creative studio.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s