Décollage #1- Műveszeti benyomások a londoni férfi divathétről

Mint tudjátok, mindig is törekedtünk a művészet és a divat összekapcsolására, egymásra gyakorolt hatásainak feltérképezésére. Új rovatunkban, a Décollage-ban e viszony értelmezését tovább mélyítjük, úgy, hogy vizuális analógiákat próbálunk keresni a két terület között. Célunk azonban nem az, hogy a tervezők inspirációforrásait próbáljuk rekonstruálni, sokkal inkább egy kíserleti projekt ez, amely során személyes benyomásokat rögzítünk a képek párosításával. A folyamat során képileg, formailag érdekes, vagy éppen elgondolkodtató, kérdéseket felvető kombinációk születnek; a szemlélődés külső rétegeit letépve a felszín alá nyújtunk betekintést.

Matthew Miller ss15 // David Hockney smoking by Juergen Teller, Bridlington, 2008, c-print

A Décollage első részében a londoni férfi fashion week (London Collections: Men) tervezői koncepcióit, és a képzőműveszetben fellelhető vizuális kódjait térképezzük fel, majd a többi nagy férfi divathét kollekcióit is ugyanilyen érzékenységgel vesszük szemügyre a rovat következő részeiben. 

A múlt héten prezentált LCM kollekciókat elnézve nem csoda, ha az ember ösztönösen művészeti asszociációk után kezd el kutatni. Az artisztikusabb brandek (Sibling, James Long, MAN) mellett a klasszikus vonal kepviselői (E.Tautz,  Matthew Miller) is bőven adtak okot a képzőművészeti alkotások bevillanására. Az első képpárok létrehozásakor azonban furcsa módon csak brit műveszek kerültek előtérbe, ezért arra gondoltunk, érdekes lenne, ha ezt tovább fokozva maradnánk britek háza táján. Mindez az LC:M kiragadott darabjai, valamint a modern és kortárs brit kepzőművészet egymásnak feszülését eredményezte. Véletlen volna, hogy a Londonban látott kollekciók ennyire közel maradtak a saját kulturális környezetükhoz? Mindenesetre szívesen érzékelnénk hasonló visszatükröződéseket a magyar divattervezésben is.

E. Tautz ss15 // Lucien Freud, Man with a Feather (Self-portrait), 1943, oil on canvas
James Long ss15 // Bridget Riley, working on Chant 2 , 1967 + Bridget Riley, Late Morning, 1968, polyvinyl acetate paint on canvas
MAN ss15 // Peter Blake, Self Portrait with Badges, 1961, oil paint on board
Sibling ss15 // Anish Kapoor, Leviathan for Monumenta, Grand Palais, Paris, 2011, pvc + Anish Kapoor, excerpt from the work ‘1000 Names’, 1982, mixed media and pigment

In this new series of articles, called Décollage we aim to create a series of collages by putting fashion photos and fine art pieces next to each other. But these ones are not traditional collages. We don’t go for the inspirations of the designers, we rather try to depict our personal impressions and associations of fashion images. In the first few articles of the column we concentrate on the recent mens fashion weeks, first London Collections: Men.  

képek: style.com, pinterest.com 

szöveg: Netta

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s