Best of NYFW – Indul az SS15 ready-to-wear láz (II. rész)

Folytatjuk beszámolónkat a New York-i ready-to-wear divathétről, melyben az általunk izgalmasnak vélt kollekciókat, illetve a legnevesebb brandek 2015-ös tavaszi-nyári kreációit mutatjuk be nektek.

A DKNY a „real life, real style” koncepcióra helyezte a hangsúlyt, mind a kollekciót, mind a modelleket illetően. A kifutón a valódi nagyvárosi életérzést tükröző, igazán figyelemfelkeltő darabokat mutattak be, a multikulti és a gazdag színvilág jegyében. A csíkok és grafikai minták érdekes egyvelege, a magával ragadó színpaletta, a vibráló lookok, a sportos stílus couture-ral mixelve izgalmassá teszik ezt a kollekciót.

Diane von Furstenberg bizonyította, hogy minimális újragondolással és innovativitással a pepita már nem is annyira kommersz, mint ahogyan a köztudatban él; a kollekció a kockák és a levélkék motívuma köré épül fel, az alapvetően fekete-fehér színvilágot spékeli meg egy-egy adag neon tónussal.

Carolina Herrera is a virág-klisét vette alapul, ahogyan azt az elmúlt években is sokszor tette. De a hagyományos koncepción túllépve ő a természetet a technológiával házasította össze, újfajta, váratlan anyagokat használt, és igyekezett feszegetni a határokat. A formákra egyfajta geometrikus merevség, a négyzetek, téglalapok és trapézok dominanciája jellemző, ami tökéletesen harmonizál a különleges alapanyagokkal. A ruhákra printelt virágszirmok igazi 3D-s hatást keltettek, amivel még valóságosabbá, megfoghatóbbá váltak a darabok. Egyik oldalról a dizájner kísérletezése jellemzi a kollekciót, a másik oldalról pedig jelen vannak a hagyományosabb, egyszerűbb ruhák is, azoknak, akik a járt utakat preferálják a járatlanokkal szemben.

Lela Rose a nőiességet hangsúlyozta A-vonalú szoknyáival, sok-sok csipkével, lágy selymekkel és halvány metálos árnyalatokkal. A kollekción kezdetben a pöttyök és a kockák uralkodnak, majd ezeket egyfajta távol-keleti inspiráció váltja fel, és sorra következnek a japán kimonókat idéző anyagok és minták. Bár ez a kétféle textúra szerintem kevésbé fér össze kollekción belül, külön-külön mindkét rész nagyon bejött.

A Tommy Hilfiger kollekciójában a rock&roll aranykora találkozik egy cirkuszi show effektjeivel és élményével – erre nem számítottunk. Hilfiger egy interjúban elárulta, hogy már régóta szerette volna zene iránti szenvedélyét bevonni a tervezésbe, így megállapíthatjuk, hogy a SS2015 inspirálói egészen konkrétan a Beatles, a Rolling Stones és Jimi Hendrix voltak. Ehhez jött még a képbe a kifutón végigvonuló Georgia May Jagger, aki amellett, hogy napjaink egyik legkeresettebb modellje, annak a bizonyos Mick Jaggernek a lánya is – tehát minden szépen felépült erre a rock&rollos zenei koncepcióra. A színes műszőrme bundák, a bőr hódítása, a kézzelfestett tetoválások is mind autentikusabbá teszik a hatást.

Mindig meglepő, hogy egy művészt vagy most éppen a divathét esetében egy dizájnert mennyi érdekes dolog tud inspirálni, és, hogy egy teljesen elvont ötletforrást hogyan képesek átértelmezni a saját művészi attitűdjükben – azaz, hogyan alakul egy random téma a történet során kész ruhadarabbá. Karen Walker legújabb kollekciója kapcsán is érdekes példával találkozhatunk: egy brit virágfotográfus és kertész hölgy munkáit tanulmányozva alakult ki a tavaszi-nyári ruhavonal: Karen Walker a világoskék, a rózsaszín, illetve a sárga-narancssárga árnyalataival és elnagyolt virágos printekkel operálva készítette el a kollekcióját. A lookok egyik legjellegzetesebb eleme a több helyen is felbukkanó kalap, melyet szintén a kertészkedés tematikájához kapcsolhatunk. Különösen lenyűgözött, ahogy a szarvasbőr patchwork darabokat párosította teljesen eltérő típusú anyagokkal, így például farmerral és selyemmel.

Városi sikk, városi színekkel, street artból való merítéssel, Basquiat-inspirációval – ez a Donna Karan tavasz-nyár ready-to-wear. Felesleges is fejtegetni, ezzel a pár szóval minden lényeges jellemzőt összefoglaltam…

Szín- és printkavalkád a Libertine-nél – így jellemezhetőek a divathéten bemutatott ruhakölteményeik. Ebben az esetben a mix&match kifejezés nem mutatna rá kellőképpen, mit is láthattunk a kifutón, a „match” résszel pedig különösen baj van, hiszen itt a hagyományos értelemben semmi nem passzol semmihez. Johnson Hartig dizájner számos inspirációt felhasznált a kollekció megalkotásának során – a fesztiválstílus elemeitől kezdve a hippis, patchwork motívumokon át a képregényekig mindenféle ötlet helyet kapott – épp ez hozta világra ezt a rendetlen, de imádnivaló, a márka nevével teljesen azonosulni tudó kavalkádot.

Reem Acra az előző évszázad ’30-as, ’40-es, ’50-es éveinek couture világát idézte fel, és próbálta átértelmezni napjainkra. A ruhák önmagukban gyönyörűek, azonban a ready-to-wear elképzeléstől – néhány kivételtől eltekintve – igencsak távol állnak. Főbb elemek a hosszabb, térdig vagy bokáig érő, ’50-es éveket felelevenítő szoknyák, a ’40-es évek cut out ruhái, valamint az haute couture hatást fokozó gyöngyös dekorációk.

A Diesel Black Gold a csillagok, a szegecsek és az extra rövid topok bűvöletében, a rockabilly és a new wave zenei világából inspirálódva alkotta meg kollekcióját, és egy-két kivételtől eltekintve teljes mértékben sikerült felfűzni az egyes összeállításokat erre a koncepcióra. A futurizmus elemeinek és az óvodai takarónkat idéző printeknek a mixelése hozza létre azt az alapvető kettősséget, aminek mentén kialakult a kollekció. Ahogy az a brandtől megszokott, a farmer és a bőr anyagok dominálnak.

Maison Martin Margiela a farmer széleskörű felhasználásával, a természetes, nemtörődöm hatással átitatva hozta létre ready-to-wear összeállításait, melyeknek a lezserségben rejlik az extremitásuk. A lebilincselő kollekció elsőre kicsit meghökkentő, de második ránézésre határozottan szerethetővé válik. Megfigyelhető – főleg a platformos szandálok kapcsán – a japán tradíciókból való merítés is, de egy kis amerikai westernes feeling is csatlakozik ehhez a kultúraközi inspirációhoz.

Luella Bartley, a Marc by Marc Jacobs egyik dizájnere a „hardcore idealizmus” kifejezéssel írta körül a brand legújabb alkotását. Elgondolkodtató, hogy az idealizmus alatt pontosan mit értett, a hardcore azonban első blikkre adja magát. A már említett Luella Bartley és Katie Hillier múlt februárban debütáltak a brand tervezőpárosaként – hatalmas sikerrel. Emiatt a mostani tervezéskor a – Bartley szavaival élve – „második album szindróma” némileg hátráltatta őket, de végül egy nagyon izgalmas kollekció került ki a kezeik közül. Az anyagok között egyértelműen a latex az uralkodó – a műanyag hatásra nem csak a lábakon virító gumicsizmákkal építenek, hanem megjelenik nadrág, szoknya, de még kiskabát formájában is, ezzel csempészve még több extrém hatást az egyébként is kirívó összeállításokba.

Az Oscar de la Renta tavaszi bemutatója kapcsán az tetszett legjobban, hogy az erőltetetten új megoldásokra, innovativitásra való törekvés – ami egyébként sok dizájnernél teljesen egyértelműen megjelenik – bizonyos keretek közé lett szorítva, így egy szerény, nem hivalkodó kollekciót láthattunk a kifutón. A ruhadarabok vezérmotívumaként egyébként a virágos textúra és a virágszirmok szolgáltak – tavaszi kollekció lévén persze ez sem elsöprően eredeti ötlet, de mivel az elkészült darabok egytől-egyig nagyon szépek, aprólékosan kidolgozottak, színekben gazdagok és igazi karizmával ruházzák fel viselőjüket, az egyszerű koncepció felett szemet hunyhatunk. Karlie Kloss szupermodell szerint nincs még egy ember a Földön, aki úgy el tudná érni, hogy a nők gyönyörűnek érezzék magukat, mint Oscar de la Renta – és a show megtekintése után ezzel az állítással teljesen egyet tudok érteni.

Michael Kors kollekciója az egyszerűség és a maximális kidolgozottság, helyenként már-már túldíszítettség kombinációjára épült fel, így kerülnek képbe például a gazdagon dekorált tüllszoknyák szimpla, egyszínű pólókkal, ingekkel kombinálva. De ez az ellentétekre alapozás figyelhető meg az élénk, virágos textúrájú anyagok és a komoly, kifinomult sötétkék váltakozó felhasználásában is. Összességében a játékos romantika kifejezéssel tudnám összefoglalni, miről is van szó. Az egyes összeállításokat legtöbb esetben a barna szín jelképes megjelenése tette még teljesebbé, például egy öv, egy csinos gallér vagy egy kistáska formájában.

Jeremy Scott igazi, modernkori hippiket sorakoztatott fel SS15 show-ján; az összhatás tetőtől talpig – a kendőktől és virágos fejdíszektől kezdve a neonszínű bakancsokig és macifejes szőrös papucsokig – teljes volt. Néhány képet próbáltam kiragadni egy kis ízelítőnek, de ahhoz, hogy összeálljon, miről is van ebben a kollekcióban szó, érdemes az egész bemutatót megnézni. Egyébként a klasszikus hippi elemeken kívül, mint amilyenek például a békejeles napszemüvegek, az enyhén pszichedelikus mintázatú topok és ruhák, vagy a színek túlzásba vitt mixelése, megjelenik többek között Shrek, az ogre, a metálszínek indokolatlannak tűnő használata, valamint Miley Cyrus is, aki a lázadó dizájnerrel kollaborálva szintén részt vett a „Dirty Hippy” névre keresztelt kollekció megtervezésében.

Bibhu Mohapatra elhozta nekünk az igazi futurista tavaszt: fénylő anyagok, fehér, fekete és metálos színek egyvelege, a koncepcióhoz igazodó hajviseletek, a barátságtalanságot és hűvössegét hangsúlyozó sötét napszemüveg, illetve rúzs jellemezték az indiai-amerikai dizájner bemutatóját.

A Hugo Boss sem hazudtolta meg önmagát, a tőlük elvárt klasszikus elegancia, natúr színvilág, illetve a brandtől megszokott letisztult sikk jelent meg a kifutón. Jason Wunak ez a második divathét szezonja a márkánál, és igyekezett kicsit továbbgondolni a Hugo Boss főbb erényeit, ami a mesteri szabászatban és a szofisztikált, minden esetben kissé maszkulin sziluettekben rejlik. A hagyományos formákhoz sikerült egy kis izgalmat hozzáadni az A-vonalú szoknyák képében, de összességében engem ez a kollekció annyira nem győzött meg.

A Betsey Johnson tavaszi ready-to-wear kollekciójáról másnak is a “zombi-mennyasszony haute couture kiadásban” párhuzam jutott eszébe? Nálam egyértelműen ez ugrott be elsőre, majd Katy Perry Hot ’N Cold című számának videóklipje, de ettől igyekeztem gyorsan elvonatkoztatni. A tervező egyébként is előnyben részesíti az extravaganciát, de ezzel a provokatív show-val biztosan sikerült felráznia kicsit a divathét letisztult, romantikus monotonitását. Az esküvői dresszek bizarr újragondolása, a tekinteteket vonzó hatalmas ékszerek, a helyenként túlzásba vitt csillogás és maguk a modellek is részei a dizájner által kreált szürrealisztikus világnak.

Az Anna Sui-nál a megjelenített mesevilág és az ebből kialakított érdekes és bohókás printek fogtak meg igazán, de emellett érdekes volt a kissé természetközelibb, virágos textúrák alkalmazása az egészen elrugaszkodott, világűrt megidéző metálos árnyalatokkal és csillagos, bolygós mintákkal karöltve.

Az Osklen egy maximálisan tavaszi kollekciót alkotott, melyben a természet újraéledését annak klasszikus színeivel és formáival jelképezte. Ennek fényében a színpaletta a zöld, a barna és a fehér színek különböző árnyalataiból és azok kombinációjából alakult ki, a levélfüzér pedig alapvető építőelemként van jelen minden összeállításban. Ettől az apró kiegészítőtől és a natúr árnyalatok kifinomult sikkjétől váltak nálam az egyik favorittá az Osklen SS2015 kreációi.

We continue with the second part of our little summary about New York SS15 ready-to-wear fashion week. This time we met DKNY’s „real life, real style” concept, and true New York citizens and the ultimate New York style. After that Diane von Furstenberg proved us that black and white squares can be trendy with a bit of innovation, creativity and a hint of neon colours. Carolina Herrera started from the floral-cliché, but also tried to experiment with new fabrics, unexpected materials, geometric shapes and 3D prints. Tommy Hilfiger added some rock&roll to the fashion week, inspired by The Beatles, The Rolling Stones and Jimi Hendrix. This concept led to the presence of colourful faux furs, leather pieces, fake tattoos and the world-famous model, Georgia May Jagger, daughter of the even more famous musician, Mick Jagger.

Karen Walker took inspiration from Valerie Finnis gardener and flower photographer’s work – that’s why she used floral prints, cute pale blue hats, and typical spring-summer colours like yellow, orange and pastel pink. Donna Karan created the ultimate urban style letting street art to be her map and guide. Libertine’s designer Johnson Hartig worked with numerous inspirations such as festival style, hippy patchwork and even comic-books. The result is a caotic but lovely collection and we can’t ignore it. Reem Acra evoked but modernized last century’s couture style stealing ideas from the ’50s, ’40s and ’30s. Diesel Black Gold mixed shiny futurism with simple star prints and studs, turning the sounds of rockabilly and new wave in an exciting collection. Maison Martin Margiela mixed japanese and american western cultures using a lot of denim paired with silk elements and platform sandals.

The designer duo of Marc by Marc Jacobs concentrated on „hardcore idealism” from which hardcore is obvious, idealism not so much. Anyway, the collection is insteresting and awesome. In Oscar de la Renta’s show I really liked that he didn’t force to be innovative and provocative, just Oscar de la Renta, just simple and genious. Michael Kors is one of our favourite with its floral prints and cheerful romanticism.

Everyone knows Jeremy Scott as a rebel and he proved once more that we are right. As a result of collaborating with Miley Cyrus he created a totally rebellive collection with hippy elements, Shrek prints and metal colours. They named it „Dirty Hippy”. Bibhu Mohapatra designed the futurist, melancholic spring with extremely dark sunglasses, wild hairstyles and powerful lipsticks. Hugo Boss presented the usual classic chic and sophisticated silhouettes. Betsey Johnson broke the romantic monotonity of the fashion week – she was probably inspired by some zombie bride theme; at least that came to my mind watching this provocative, but still adorable runway show. Anna Sui mixed space with the Earth, stars and planets with flowers and nature. The Osklen made a perfectly spring collection using different tones of green, brown and white and created leaf necklaces.

Képek innen.

Szöveg: Alexandra

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s