Alexandre de Betak – A kifutók látványvilágának megalkotója

A fashion week szezon közepén járunk: New York, London és Milánó után utolsóként jövő héten Párizsba érkezik majd az az ideiglenes, utazó miniállam, amelynek polgárai közé a kreatívok, a tervezők, a modellek, a temérdek fotós, a buyerek, a bloggerek, divatszerkesztők és persze, a celebek tartoznak. A backstage-ben szorgoskodókról elég ritkán esik szó, hiszen a figyelem leginkább a ruhákra és kiegészítőkre irányul. Így történhet meg az is, hogy amíg a sajtóban megjelent dokumentációk csak az előbbiekre koncentrálnak, lehetetlen átérezni azt a minden egyes show-t belengő egyedi atmoszférát, amelyet a többi részlet kelt életre és csak az ott jelenlévő kiváltságosok élvezhetnek.

Egy divatbemutató előkészítése felér egy színházi darab látványvilágának megtervezésével, sőt, olykor meg is haladja azt. A divattervezők ezt egyre tudatosabban használják fel annak érdekében, hogy a kollekció üzenete még nagyobb nyomot hagyjon a közönségben. A minél drámaibb elképzeléseket speciális látványtervezőkre bízzák, a show-k lebonyolításával pedig direkt erre létrejött rendezvényszervezői irodák fáradoznak. A következőkben a szakma talán legnagyobb alakjának, Alexandre de Betak és az általa alapított Bureau Betak aktuális munkáiból láthattok egy összefoglalót. 

RODARTE SS15 @New York Fashion Week

Tuesday September 9th 2014
Center 548

Rodarte RTW SS15 Tuesday September 9th 2014 Center 548 by Bureau Betak

Alexandre de Betak irodája nemcsak a látvánnyal foglalatoskodik, hanem olyan nagy divatházak bemutatóinak teljes körű szervezését és lebonyolítását is végzi csaknem 25 éve, mint a Dior, a Hussein Chalayan, a Rodarte, a Jason Wu, a Viktor & Rolf, a Michael Kors, a Berluti vagy a H&M. Show-jaikon mindig különös figyelmet szentelnek a téralakításra és leginkább monumentális, mintegy műalkotásokként működő installációikról ismertek a munkáik. A cég 1990-es megalakulása óta már három világvárosban, New Yorkban, Shanghai-ban és Párizsban is alapítottak székhelyeket.

A Rodarte 2015-ös tavaszi-nyári kollekciójának bemutatójára hatalmas neon fénycsövekből, Swarowski kristályokkal meghintett üvegcserepekből és hatalmas üvegfalból álló installációt álmodtak meg, amely a ruhák egyik jellegzetességének, a sellőmotívumnak a megidézésére volt hivatott hátteret biztosítani. Az összkép a parti sziklákhoz csapódó hullámok és az óceánok víztükrét megtörő jéghegyek hűvös érzetét hozta el, majd kellemesen felkavaró hangulatot hagyott hátra a fenséges estélyiruhák felvonulása után.

 

HUGO BOSS SS15 @New York Fashion Week

Wednesday September 10th 2014


c0b0aaa42cd1f5ba26e68a1f28337470

Alexandre irodája szervezte a Miu Miu legelső, 1994-es New York-i show-ját és a hírhedt 2000-es Victoria’s Secret parádét is, amelynek livestreemjére annyian voltak kíváncsiak, hogy a márka honlapja a bemutató alatt össze is omlott. A modern technikát nem mellőzve készítették el a Hugo Boss legutóbbi kollekciójának látványát is, ahol a kifutót digitális ősfenyvessé varázsolták. A négyszögletes, minden oldalról ledekkel borított oszlopok videóinstallációján életre keltett észak-amerikai természet és a show helyszínéül szolgáló, öbölre néző penthouse építészeti környezete lenyűgöző kontrasztot generált.

PETER PILOTTO SS15 @London Fashion Week

Monday September 15th 2014
the Queen Elisabeth II Conference Center

Gyerekként de Betakot a fotográfia is foglalkoztatta. Kodak 127 kamerájával precíz képkivágásokat alkalmazott, és egyszerű, de maradandó képek alkotására törekedett, ám a Vogue hasábjaihoz vezető utat egyszerűen nem volt türelme kivárni. Peter Pilottonak készített színes plexi ablakaival maradandóan emléket hagyott a közönségben, hiszen a bemutatóra érkezők már messziről felkaphatták fejüket az izgalmas absztrakt fényjátékra. Bent – Peter Pilotto jellegzetes digitális printjeivel együtt – pedig vibráló színkavalkáddá duzzadt a színek és formák összecsapása Londonban. 

THE ROW SS15 @New York Fashion Week

Monday September 8th
52 Mercer Street

De Betak első divatbemutatóját 19 éves korában bonyolította le Madridban Sybilla Sorondo tervező számára. Karrierje csak akkor indult be igazán, amikor 1993-ban New Yorkba költözött. I proposed the antithesis of what people were used to seeing. I went in and tried to make [shows] very fast, very compact, very energetic and very minimal in the sense of how many messages you put into one.”  – nyilatkozta.

A The Row bemutatója ennek tökéletes példája volt. Bebizonyította, hogy nem kell mindig hajszolnunk a látványt az érzékszervek hergelésével és a csúcstechnológia bevetésével ahhoz, hogy izgalmas atmoszféra alakuljon ki. Csak egy autentikus New York-i loft, eredeti fapadlóval és nyers téglafalával, na meg persze a jól időzített utónyári napfürdő kell a katarzishoz. Máshol nem is érvényesülhetett volna jobban a The Row koncepciója, mint ahol a letisztult formák és organikus anyagok dominálnak. Wow.

Még több híres munka a Bureau Betaktól:

https://www.youtube.com/user/BetakBureau/videos
http://instagram.com/bureaubetak

 

Fotók: http://blog.bureaubetak.com/archive

Szöveg: Netta

Clothes and accessories usually take center stage during every fashion week season, but often designers will go to great lengths to make sure they put on a show that sends a strong message. Here, we take a look back at the most dramatic runway decors that enthralled us with both inspiration and fear of incineration. Ah, the things we do for fashion. An adventure through the spring-summer ’15 runway set creations of the genius design studio, Bureau Betak.  

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s