Milánó highlights – Tavaszi RTW Olaszországból

A tavaszi-nyári divathét-sorozat következő állomásaként most a milánói fashion week fénypontjait gyűjtöttük nektek össze. Kivételesen nagyon egyszerű a kollekciók kollektív jellemzése: úgy tűnik egész Milánót a hetvenes évek bűvölete tartja fogva, ez az effektus azonban szerencsére minden tervezőnél más-más módon nyilvánult meg. Az eddigi SS15 divathetek közül a virágos printek megjelenésének intenzitása az olasz divatfőváros bemutatói esetében volt a legmagasabb, és ezt gyakran bohém, hippis elemek társítása tette még természetközelibbé, tavaszibbá.

Igazán változatos kombinációkat hívott életre a Gucci a farmer, a selymek – melyek mintázatukkal a japán kimonók világát jelenítik meg – és a bozontos szőrmék társításával. A Gucci kollekciói rendszerint megidézik a múlt nagy trendjeit, egy-egy érdekes, letűnt korszakot, felturbózva némi kortárs pörgéssel. Az előző szezon ’60-as évek inspirációja után a brand most előrelépett egyet, és a korai ’70-es évekbe repít minket vissza.

A Fay aktívan dolgozik rajta, hogy a sportos streetstyle-t a maga laza és casual mivoltában beemelje a kifutókra – ízlés kérdése, hogy a próbálkozást elismerjük vagy elítéljük, de a kollekció mindenképpen üde színfoltot jelent a milánói divatpalettán, és az is kétségtelen, hogy a magasdivat világában is van igény a szabadidőruházat fesztelenségének továbbgondolására. A Fay tervezőpárosának stílusa egyébként erősen idézi Nasir Mazhar streetwearjének jellegzetességeit – felfedezhetők hasonlóságok például a kosaras nadrágok és a kapucnis anorákok kapcsán. Mi drukkolunk a párosnak, hogy a jövőben megtalálják a saját útjukat és felépítsék teljesen egyedi streetstyle birodalmukat, addig is tekintsük meg a legvagányabb darabokat SS15 bemutatójukról!

Az Alberta Ferretti meseszép nude kreációi a mitológiai istennők természetfeletti világát ötvözték modern, bohém stíluselemekkel. Az archaikus kulturális hátteret, illetve a hippis irányzatot képviselik a térdmagasságig megkötözött szandálok, a természet színeinek – barna, zöld, világoskék – alkalmazása, és a pongyolaszerű, aprólékosan kidolgozott ruhaköltemények. Összefoglalva: Alberta Ferretti szelíd, romantikus pasztellvilága mindenkit magával ragad, íme a bizonyíték!

A No. 21 jóvoltából tanúi lehettünk a „military rokokó” irányzat megszületésének, ami valójában nem más, mint a katonai stílus khaki-dominanciájának összefűzése a fennkölt eleganciával. Alessandro Dell’Acqua, akinek az évek során szinte védjegyévé vált a konvenciók megvetése, bátran élt az „ellentétek vonzásában” szófordulat hordozta lehetőségekkel: a könnyű csipke nőiessége a férfi ingek puritánságával került kontrasztba. A valószínűtlen, de lenyűgöző összeállításokat többnyire övekkel fogta össze, a keretek közé szorítás motívuma pedig a hatalmas szalagokkal átkötött lábbelik kapcsán is megjelent. Nekem gyakorlatilag minden egyes összeállítás bejött, éppen az extremitás és a nem mindennapi párosítások miatt.

A kék-fehér színkombináció sokszor előfordul a tavaszi-nyári kollekcióknál, Giorgio Armani pedig már az elmúlt években is sikerre vitte ezek párosítását. Az Emporio Armani SS15 kollekciójában most újra ez a duó dominál, s e kettő közül is a kék szín kapta a főszerepet: az égszínkéktől a tengerészkéken át, egészen a metálos árnyalatokig terjed a skála. A kollekcióban a klasszikus formák frissen és üdén kelnek új életre.

A Fendi show-jában sok minden megfogott: a különleges virágos nyomatok, a dinamizmus, a felhasított anyagok, a tollak, a „fiatalosság” jelszava köré felépített koncepció. Mégis, amit a legérdekesebbnek tartok, az az egészen eredeti formavilág, a legváratlanabb apróságok által hozzáadott pluszok, így az egyes kiegészítők, illetve az aszimmetriát és szabálytalanságot képviselő elemek, amelyek mégis tökéletes összhangban vannak az összeállítás többi részével.

A Dsquared bemutatóján tűntek fel a divathét legvadabb printjei, legvibrálóbb színei és a legformabontóbb alakzatai – egy kollekción belül. Jellegzetes és meghatározó kiegészítőként jelent meg a szemüveg, ami minden modellen tökéletesen fest, teljes sikerrel demonstrálva a „szemüveg öltöztet”-féle kijelentés létjogosultságát. Plusz pont jár ezen kívül a hatalmas, tollas kreációkért, amik az egészen egzotikus és különleges trópusi madarak ruházatát idézik.

Természetesen a Prada semmiképp sem maradhat ki a best of összeállításunkból, attól függetlenül, hogy engem minden bemutatójuk során ugyanaz a deja vu érzés szorongat – mintha ilyen már lett volna… Azért a SS15-ben előkerültek érdekes, azonnal favorittá vált motívumok, a legutóbbi férfi kollekciót uraló konzervatív elemek pedig minimalizálódni látszottak. A runway design az, amiben a Prada sosem hibázik: korábban a férfi divathét bemutatója kapcsán egy hatalmas úszómedencévé varázsolták a kifutót, ez alkalommal pedig lila homokdűnéket kreáltak háttérként – egyfajta kietlen, apokaliptikus miliőt létrehozva. A kontraszt, amit már a vízből homokká vált háttér is sejtet, a ruhákra is kiterjedt, a gazdagság-szegénység ellentétje a túldíszített és a puritán elemek együtt szerepeltetésével jelent meg.

A Moschino-ról tudjuk, hogy szívesen építi be a nagy, divattól független brandek jelképeit saját kollekcióiba – gondoljunk csak a McDonald’s ihlette őszi kreációkra. Nos, ezúttal a Mattel ikonikus játékai inspirálták Jeremy Scott tervezőt, így történhetett, hogy a kifutón életnagyságú Barbie-babák vonultak végig, hatalmas platinaszőke parókákban, rágógumi-rózsaszín rúzzsal és miniszoknyában, plasztikká dermesztve az atmoszférát. Scott bevallotta, hogy „mint minden lány és meleg fiú, ő is imádta Barbie-t” – igen, ezt észrevettük. Ráadásul ugyanúgy, mint az eredeti babáké, a Moschino-barbi tevékenységi köre is elég szerteágazó: találkozhattunk többek között görkorcsolyázós, strandra igyekvő, és spa Barbie-val is. Más kérdés, hogy ki fogja ezeket a darabokat viselni, de ebbe most ne menjünk bele…

A Blumarine áttetsző csodavilága is a divathét mesebeli, haute couture felé kacsintgató vonalát erősíti. Szinte érezhető a finom anyagok légies könnyedsége, a csodálatos ruhák súlytalansága, az áttetsző anyagok bűvölete – így született meg a Blumarine mágikus realizmusa.

A high-fashion kontextus bohém életérzését számomra az Etro testesíti meg, ráadásul egy olyan stílusban tevékenykedik, ami a milánói divatszcénában egészen egyedi és kitűnik; ezúttal sem okoztak csalódást. Veronica Etro egyébként is a kézzel készített darabokat részesíti előnyben az ipari sorozatgyártottal szemben, és a legújabb kollekció is erre az alternatív elgondolásra épít. A lágy szövetek, a gazdagon hímzett anyagok a szabadságot, egyfajta bohém könnyedséget és a természet szeretetét közvetítik. Az alapul vett évtized ismét a ’70-es évek, a megjelenített – igencsak paradox – irányzat pedig az elegáns hippi. Az a véleményem, hogyha a brand 1969-ben képviselte volna azt a vonulatot, amit jelenleg, akkor tuti, hogy az egész Woodstock Etro-féle ruhakölteményekben parádézott volna – talán éppen az SS15 kollekcióra hajazó összeállításokban.

A Giamba show első pillanatától tudtam, hogy hosszú sorokat fogok szentelni a kollekciónak: ennek egyszerű oka a pöttyös harisnyák iránt érzett imádatom. Giambattista Valli új „almárkája” egy igazi nőies, gazdagon díszített koncepciót követ – a dizájner munkásságának általános jellemzőit. Újdonság azonban a fiatalság iránti megszállottság és szenvedély, ami igen jól megjelenik a kollekcióban. A hatalmas platformos szandáloknak, baby-doll dresszeknek, kerek napszemüvegeknek köszönhetően vibrált a retro, csajos atmoszféra, ami által a Giamba felvonultatott anyaga az egyik legimádnivalóbb kollekcióvá vált számomra.

A Missoni gazdag színvilágával és nem mindennapi formáival hívta fel magára a figyelmet. Az igen széles színpaletta, a réteges és oversized összeállítások, illetve a turbánok divatos fejdíszként való megjelenítése egy lezser, kellemes hangulatú vonalat hoztak létre.

Antonio Marras kezdetben a kék és a bordó legélénkebb árnyalatait jelenítette meg fényes selyemanyagokon, érdekes printekkel kiegészítve, majd a show vége felé a hangsúly a mintázatokról a volumenre tevődött át – a fekete-fehér darabok némi oversized effekt hozzáadásával fejezték ki a tavasz-nyár puha lazaságát, könnyed szimplicitását.

A Dolce&Gabbana SS15 női anyaga a férfi kollekció koncepciójához idomult, gyakorlatilag annak feminin átirata, így nem véletlen, hogy rengeteg a kapcsolódási pont. A menswear koncepthez hasonlóan itt is a bikaviadal jelenik meg fő inspirációs forrásként, emellett a merész vörös árnyalat dominanciája érhető tetten.

Virágmintás, csipkés, finoman megmunkált haute-couture, helyenként némi extremitással feldobva – így készült a Luisa Beccaria kollekció. Ugyan a RTW kifejezést semmiképpen sem társítanám a ruhakölteményekhez, igazán sikkes és álomszerű intermezzót képviseltek a casual viseletek tengerében.

Az MSGM munkásságát azért imádom, mert mindig valamilyen rendkívül érdekes motívumot vesznek elő, és dolgoznak fel teljesen egyedi módon, különleges megoldásokkal. Idén a madaras és a betű-szám elemek voltak a kollekció legizgalmasabb hozzávalói. A FREEDOM kifejezés többszörös megjelenítésével pedig preferenciarendszerének egy fontos elemét is hangsúlyozta a márka.

Na, s ha már az izgalmas mintáknál járunk, rögtön megemlíthetjük az Au Jour Le Jour nevét is, hiszen a márka esetében is legalább olyan kreatív ötletekkel futhatunk össze, mint az MSGM kapcsán. Fagylaltok, jégkrémek, gyümölcsök, óriási cigarettázó, piros rúzzsal kikent ajkak? Anyagok és formák egészen extrém módon történő mixelése? A 90-es évek holdjáró cipőjének merész továbbgondolása? Nem véletlen, hogy a kollekció toplistás nálunk!

És nektek melyik kollekció jött be Milánóban?

Gucci made some interesting combinations with mixing denim, kimono silks and big furs. After last season’s ’60s inspiration this time the brand took a step forward and tried to evoke the early ’70s. Designer duo, Fay tries to make sporty streetstyle acceptable even in the high-fashion world and proves perfectly that it is possible. Alberta Ferretti created a pastel wonderland which summoned not only mythological goddesses but also the bohemian hippy culture. Thanks to No. 21 we saw the birth of a new trend: the military rococo. We all know that the brand’s designer, Alessandro Dell’Acqua hates conventions and does his best to ignore them – no surprise that he followed this concept again according to his SS15 collection.

Giorgio Armani evoked the sky and the sea using different shades of blue, from sky to navy, and even added some metallic vibe at the end of the show. There are a lot of elements to love in Fendi’s new collection: special floral prints, overwhelming dynamism, feathers, slashed materials. But what I love most are the accessories and the little things that add assimetry and irregularity to the creations. The wildest prints, the most vibrating colours and the most unusual forms – that was Dsquared’s show in a nutshell. Also we loved the glasses as the collection’s dominant accessories. After menswear fashion week’s swimming pool idea this time the runway turned into an apocalyptic desert with purple sand – Prada can not make mistakes when it comes to runway design. Also they left behind conservatism and concentrated on new ideas and motives. Jeremy Scott is a genius – a few weeks ago he proved that at the NYFW and now again in Milano. This season Moschino created life-size Barbies with platinum blonde wigs, bubblegum pink lipsticks and mini skirts.

Etro is the ultimate hippy brand: they presented this concept again with their new SS15 collection. The clothes represented a kind of bohemian lifestyle, the freedom, the love of nature. Giambattista Valli’s new brand, Giamba shows off the obsession with feminine spirit and youth. Huge platform sandals and round sunglasses evoke a retro, girly atmosphere which makes this collection adorable and one of my favourites. Dolce&Gabbana used the exact same effect and motives they used in their last menswear collection: bullfights as the main inspiration, spanish as the presented culture and red as the dominant colour. Luisa Beccaria’s creations were not exactly ready-to-wear but the show was a fairy-tale-like haute couture intermezzo between the other designer’s casual, everyday outfits. MSGM and Au Jour Le Jour worked with interesting and funny prints such as letters, numbers, birds, fruits and – it was an italian FW, don’t forget – the famous gelato.

Which collection was your favourite?

Szöveg: Alexandra

Képek innen.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s