White Page – ANDA SS15

Kétségtelen, a Central European Fashion Days, illetve Fashion Week Budapest pénteki napjának csúcspontja a 17 óra után kezdődő Anda show volt. A tervezőnő a tőle megszokott magas minőségű, izgalmas koncepcióból előálló, építészeti pontossággal életre álmodott lehengerlő street couture darabokat engedett a kifutóra, amelynek láttán körülbelül húsz percre úgy érezhette az ember: épp egy párizsi show-n ül.

Őszintén, kicsit sajnálom, hogy Emi bemutatóján nem volt annyi érdeklődő, mint a későbbi Nanushka show-n, de hát ez van, ismerjük a miérteket, s kicsit úgy vagyunk vele, mint magunkkal: majd ha népszerűségre játszó kontentet állítunk elő, akkor mi is hiperolvasottak leszünk. Na, ezt hagyjuk is, foglalkozzunk a kollekcióval, hiszen ezért gyűltünk össze.

Az Anda 2015-ös tavaszi-nyári kollekciójának kiindulópontja nemes egyszerűséggel (vagy, ahogy mindjárt látni fogjuk, hihetetlen sokrétűségével) a fehér lap volt. A fehér lap; a gondolatok, érzelmek, különféle képzetek, a valós és imaginárius történetek, kulturális mintázatok hordozója, a lehetőségek végtelen tárháza, a kísérletezés tere, a kezdés és újrakezdés, az új ígéret szimbóluma, az alkotás, a tervezés kiindulópontja, ahol összeforr az intellektus és a lélek. Az Anda kollekciója e fehér lapra írta fel a tér, az idő, illetve a személyiség egymásra épülő, a tervezőnő által leképzett relációját. A tavaszi-nyári darabok a szokásos minimalista, szofisztikált stílusban „törtek meg” a modelleken, vonalakkal, egymásra vonuló síkokkal különféle érzelmekre, hangulatokra reflektálva, miközben a végletekig letisztult, Alva Noto hangkutató által jegyzett elektronikus hangból és statikus búgásból összefolyó alternatív zene írta tovább az Anda történetét a fehér lapon.

A kollekció fentebb tárgyalt konceptjéhez illeszkedett a modellek látványos sminkje, amelyet Kovalik Natasának és a MAC teamnek köszönhetünk. A make upokat a gesztusfestészet, illetve a Ridley Scott által rendezett 1982-es neo-noir filmnek, a cyberpunk egyik előfutárának, a Szárnyas fejvadász című alkotásnak az egyik jelenete ihlette. Mint tudjuk, a gesztusfestészetnél kifejezetten fontosak az érzelmek, hiszen a festő kézmozdulatait spontán belső érzékenysége, indulatai diktálják, s az így keletkezett képek drámai töltéssel bírhatnak, mivel látjuk az alkotás mozzanatait. Az Anda-modellek arca fehér alapozást kapott (emígyen is utalva a fehér lapra), és  elnagyolt, élénk narancs csíkok díszítették szemeik környékét. Csodás volt.

Tehát a városi kísérleti hanglabor hangulatát megidéző, a fehér lap jelentésének többrétegűségét felhasználó, a tudatra és az érzelmekre koncentráló, redukált (egyébként általam roppantmód kedvelt) színekkel dolgozó, a minimalista, helyenként rock and rollos, párizsi sikket játékba hozó, kortárs tendenciákra reagáló Anda SS15 kollekció mellett nem lehet szó nélkül elmenni.

Ajánlom mindenkinek, hogy nézze vissza Ustreamen a show-t, mert noha korántsem olyan, mint élőben, de valamit mégis visszaad ennek az izgalmas univerzumnak – amit Andának hívunk – aktuális remekművéből.

Szöveg: Ivett

Képek: Váradi Nikoletta

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s