Lázadás a divat ellen – I. Berlin Alternative Fashion Week

Nagyjából a nemzetközi divathetek sorozatának programjába illeszkedve, mégis ezek koncepciójának tökéletes tagadásaként rendezték meg az első berlini alternatív divathetet október 1-5-ig, melyet már mi is jó előre beharangoztunk nektek, és persze izgatottan vártuk, mi fog kisülni belőle. Annak ellenére, hogy a párizsi ready-to-wear eseményeinek végigkövetése a kimaxolta a meghökkentés faktort, a BAFW kapcsán azért szembetalálkoztam a divat nyelvére lefordított önkifejezés és lázadás néhány egészen újszerű jelenségével, kreációjával. De épp ez volt a cél – ha már középső ujjunkat mutatjuk a szakmának, legalább határozottan és megkérdőjelezhetetlenül tegyük!

A majdnem egyhetes – show-kkal, vásárral és egyéb programokkal betáblázott – esemény platformot biztosított a világ minden tájáról érkező egyedülálló, innovatív, alternatív koncepcióra építő tervezőknek, hogy bemutathassák egyedi vizuális világukat, ezzel is bővítve a divatról alkotott hagyományos, kicsit egysíkú, szűk látókört. Mindezt egy olyan terepen, ahol nem a hangzatos név és a nagy, ismert brandek, hanem a tehetség, az újító gondolkodás és a non-konformitás dominanciája érvényesül elsősorban, a provokativitás és a jövőorientáció jegyében. Az eseménysorozathoz egy nagyszabású nyitóbuli, a Berlin Fashion Film Festivallal kollaborálva egy exkluzív divatfilm-vetítés és egy tematikus, konferenciajellegű beszélgetés – művészek, tervezők és újságírók részvételével – is kapcsolódott.

bafw2

Október negyedikén a résztvevő dizájnerek két nagyszabású show keretében, más-más értékcsoportra és bázisra felépített munkáikat vonultatták fel. Helyszínként a legendás E Werk szolgált, amely nem csak dinamikáját és művészi mivoltát, hanem történelmi jelentőségét tekintve is érdemes arra, hogy nagyszabású kulturális eseményeknek teret adhasson. A Forecast délutáni show anyagaiban a kurrens megoldásokat és a futurisztikus víziókat kombináló darabokat láthattunk – olyan menő, a mainstream flow-val szembeszegülő tervezők munkáit, mint az IndyAnna, Ambra Fiorenza vagy Roberto Piqueras. Az esti Alchemy névre keresztelt kulcsbemutató úttörő, underground tervezők független dizájnról alkotott egységes jövőképét vázolta fel, többek között nagy kedvenceim, Maartje Dijkstra és Tata Christiane tolmácsolásában.

A divathét koncepciójában és a tervezők munkáiban társadalmunk és a természeti környezet olyan releváns problémái és fogalmai is felszínre kerültek, mint a klímaváltozás, a tudatosság vagy a nemi identitászavar. Ezek a kényes és vitákat generáló témák nem az extravagancia és a polgárpukkasztás újabb forrásaként voltak jelen, hanem annak szimbólumaként, hogy mint az alternatív divatot, az underground, nem megszokott irányzatokat, úgy ezen kérdésköröket sem zárhatjuk ki az életünkből mindössze komfortérzetünk megőrzése érdekében. Következzen néhány érdekes kollekció az alternatív divathét bemutatóiról!

Az Ambra Fiorenza darabjai viszonylag lájtos indítást jelentettek, az esőkabát továbbgondolása, az aszimmetrikus formák és az anyagok merész párosítása mégis az egyik legizgalmasabbá tette a tervező urban lookjait.

Az IndyAnna márka alapítói – Indie és Anna – a brand védjegyévé tették az egyedi, spontán kollekciókat, melyeket a tervezési folyamat gyors és intenzív lebonyolítása jellemez, ezáltal a végeredmény a duó aktuális hangulatára és nézőpontjára reflektál. Viszonylag kis időközönként állnak elő ilyen random kollekciókkal, éppen azért, hogy a jellegzetes hirtelenség és spontaneitás mindig lekövethető legyen. Az alternatív divathéten bemutatott kollekciójuk az áttetsző plasztik és a fehér kötött-horgolt anyagok kettősére és az ezekre applikált bohém, metálos betűformák – PRAY, INDYANNA – játékára épít. Nálam a szentképes print tette fel az i-re a pontot – ezzel együtt az IndyAnna kreációi azonnal a kedvenceimmé váltak.

A Cyberesque goth domina inspirációja elég egyértelműen átjött, és a tervezőnő kinézetének ismeretében nem is nagyon lepett meg. Ugyan a tetszésemet nem kifejezetten nyerték el az extravagáns, szexuális fantáziát beindító fekete latex alkotások, néhány képpel mégis érdemes megemlékezni róluk.

Lena Quist magától értetődően a hatalmas, kirívó fejdíszeivel hívta fel kollekciójára a figyelmet, de érdemes kicsit tovább nézegetni a lookokat, mivel a metálos leggings és a flitteres-csillogós body is rádob egy kis glam effektet az összképre.

Roberto Piqueras a hip-hop vibrálást cyber jellegű és újságpapíros printekkel, a testhezálló nadrágokat oversized felsőrészekkel párosította.

Az egyik legizgalmasabb show-ként a Maartje Dijkstra bemutatót könyveltem el, ahol színes, futurisztikus geometriai- és spirálkreációkkal varázsolt el minket a tervező, olyan hatalmas platformos csizmákkal kiegészítve, amilyeneket eddig csak Lady Gaga videóklipjeiben láthattunk. Az Alchemy session nyitó bemutatójaként a holland tervező – aki egyébként, mint ahogyan az a stílusán is erősen érződik, az Alexander McQueennél volt gyakornok – elég magasra tette a lécet másvilág couture-jével, és, bár a későbbiekben is megjelentek kirívó ötletek, érdekes formák, én ezt a show-t emelném ki a divathét csúcspontjaként.

Andrey Bartenev – eredetileg performansz művész és szobrász – óriási, geometriai mintákkal díszített, felfújt ruha-applikációival terítette be a kifutót, ami mellett a zöld testhezálló dresszekbe öltöztetett marslakócskák fel sem tűntek – pedig voltak ilyenek is, igen. A hétköznapi „öltözék” fogalomtól az orosz tervező alkotásai állnak a legtávolabb, mégis szeretjük őket, hiszen vidámak, jelmezszerűek és gyermekkorunk cirkuszi előadásait idézik.

A Tata Christiane brand gazdagon printelt, neon színekben pompázó queer streetwear-jét vonultatta fel az alter divathét kifutóján, amellyel kifejezte a márka alapszellemiségét: az ő ruháikat bárki viselheti, legyen az fiatal, idős, férfi vagy nő.

A Tzuji neonos, metálos kollekcióját Larry Tee-nek köszönhetjük, aki eredeti foglalkozása szerint DJ és zenei producer – ez az érdeklődési kör a ruhakölteményekre is rányomta a bélyegét. A fiatalos buli-inspiráció mellett azonban a klímaváltozás témáját is sikerült megjelenítenie az egyes darabokra nyomott dinoszauruszos, illetve jégkorszakos leképezésekkel, és azzal, hogy mini-tüntetést rendezett a kifutón. A show erejéig klímaváltozás-aktivistává avanzsált modellek „Save the Humans” és „Save Me” transzparensekkel vonultak végig, felhívva a közönség figyelmét arra, hogy ha ezek a fiatalok „kihalnak”, akkor bizony nem lesz, aki Larry Tee kreációit a jövőben viselheti.

Jylle Navarro az életet ünnepelte, és ennek jegyében egy utcai fesztivál atmoszféráját jelenítette meg a kifutón. A színvilág kialakítása nála is a neon árnyalatok köré épült, ihletforrása azonban egészen egyedinek bizonyult: a grafikai világot sci-fi filmek inspirálták, építve a BAFW futurisztikus alapkoncepciójára.

Végül egy kis hangulatfestő lezárásként nézzünk néhány backstage képet a KaltBlut Magazine jóvoltából. E képek szerintem maximálisan hozzák azt a bohém, szabados atmoszférát, ami az egész eseményt jellemzi.

BAFW backstage

BAFW backstage2

BAFW backstage3

BAFW backstage4

BAFW backstage5

További infókért az alternatív divathétről és a bemutató független tervezőkről látogass el a BAFW weboldalára.

Berlin Alternative Fashion Week was organized for the first time this year between the 1st and the 5th of October. Althought the event’s date fitted into the big fashion week series’s schedule the concept was exactly the opposite. At BAFW independent, underground designers showed their talent – and their middle finger to the fashion industry. The two main events – Forecast and Alchemy shows – took place on the 4th of October, and showcased a mix of current ideas and visions of the future. Unique and talented designers and brands such as IndyAnna, Maartje Dijkstra, Tate Christiane and others presented their extravagant, original collections and ideas. From now on I am a fan of all of these brands, and can’t wait to meet them – and also some others talented designers – next year when it comes to the 2nd Berlin Alternative Fashion Week.

If you want more information about the event or the designers, visit BAFW’s official website.

Szöveg: Alexandra
Képek: Kaltblut Magazine és innen.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s