Az underground harcosok, a konyhás néni és a vízinimfák – Gombold újra! döntő

A közönség körében fenntartásokkal fogadott Gombold újra! már versenyjellegéből adódóan is ellentmondásos: hogyan lehetséges objektíven felmérni és végül egymás fölé helyezni az egymás mellé állított esztétikai minőségeket? Mik lehetnek a megítélés szempontrendszerei egy ilyen versenyben? Vajon ki használja bravúrosabban a rendelkezésre álló technológiákat, vagy kinek maibb, frissebb a látásmódja? Az előző évek tapasztalatai alapján felmerülnek a kérdések: kell mindehhez a valóságshow-s körítés? Valóban használ ez a magyar divatiparnak? Ha nem is tudunk mindenre választ adni, ebben az évben más következtetéseket vontunk le, mint az előzőekben. Lássuk!

Gombold újra! finálé // fotó: Gregus Máté

Először is személyes tapasztalat, hogy ez a verseny elsősorban egy nagyszerű fórum feltörekvő tervezők, friss márkák nagyközönség előtti bemutatására. Természetesen a tervezők számára a versennyel járó felkészülési fázis, az előválogatás, a tervezők coachingja, a zsűri előtti prezentációk, maguk a díjak és támogatások is fontosak, melyek segítenek elindítani egy brandet, és azt azt felépítő vállalkozást, de a bloggerek és a közönség elsődlegesen a friss ötletek megismerése miatt követi az eseményt. És mennyire jó nézni azon tervezők designjait, akiket iskolai végzésükkor láthattunk először, vagy épp azokat, akiknek munkáit máshogy nem feltétlen ismernénk. Mennyi friss ötlet, különböző nézőpontok, technikák!

A két nap alatt intenzíven beosztott, végeláthatatlan márkabemutatók sorában végül kellemes csalódás volt látni a feltörekvő tervezők merészebb, elborultabb, vagy akár humorral átitatott kreálmányait. Egy ötdarabos minikollekciónál látszólag nincs tét és technológiai akadály: szabadon szárnyalhat a fantázia. Viszont a pályázó designereknek valójában igazán tudatosan kellett megtervezniük, mivel járulnak a zsűri elé: a tervezett darabokon kívül a 2. fordulóban menedzseri képességeiket is megmérettetett. A Gombold újra! szakmai partnereként az Assessment Systems speciális személyiségteszttel mérte fel a pályázók rátermettségét, amelyben figyelembe vették az üzleti érzéket, a tervezett márkát, valamint a jelöltek szakmai önéletrajzát is. A közel 200 beérkező pályamű közül az első forulóba így 50 tervezőt válogattak be, a szakmai döntőbe pedig összesen 19, a régió más országaiból is származó tervező kollekciója állt versenyben.

A Gombold újra! közönsége// fotó: Gregus Máté

A Design Terminál idén megújult koncepcióval hirdette meg a Gombold újra! versenyt: pályázhattak lengyel, cseh és szlovák designerek is, illetve a pályázóknak a környező országok kultúrköréból származó forrást kellett inspirációul hívniuk a tervekhez. A pályamunkákat értékelő nemzetközi zsűri a régió neves szakembereiből állt össze: a tervezői látásmódot Sándor Szandra, a Nanushka tervezője, Wojciech Dziedzic, lengyel divat- és jelmeztervező és Dana Kleinert, divattervező és a Slovak Fashion Council elnöke, a művészeti- kreatív oldalt Olo Křížová, a Cseh Fashion Council vezetője, valamint a zsűri elnöke Jarrad Clark, az IMG Fashion alelnöke és globális kreatív igazgatója képviselték.

Nem is maradt más hátra, ismerkedjünk meg a döntősökkel!

A régió legjobb divattervezője a lengyel Domi Grzybek lett, aki 10 000 euró értékű „CEFD Visegrád Award” díjat kapott. Domi a ’60-as évek modern bialystoki építészetéből merített inspirációt. Komplex összképpel, bonyolult designokkal dolgozott, álomszerű pasztellszínű anyagok, rojtozott felületek, gyöngyrátétek tették dekadensen őrültté darabjait. Asztalterítőkockás nadrágot kombinált hínár- és tengerszínű szalagokkal kivarrt sweatshirttel, mintás selymeket hálós anyagokkal, melegítőfelsőujjal. Mintha csak a Central St. Martins egyik végzősének diplomakollekcióját láthattuk volna – meg nem alkuvó és merész látványvilágával, részletgazdagságával, finom humorával valóban kiemelkedett a mezőnyből.

Domi Grzybek // fotó: Holecz Endre

A legjobb kiegészítőtervezőknek járó, szintén 10 000 euró értékű „CEFD Visegrád Award” díjat Balázs Violának és Szécsi Tamásnak ítélte a zsűri, akik a lengyel tejbárok által ihletett Bar Mlczeny című selyemsál kollekciójukkal pályáztak a versenyre. Az elemek előre kivágásával és befotózásával készült printek által DIY-hatású, de eredményében mégis luxuskivitelezésű kiegészítőikkel méltán nyerték el a díjat. Menzafeeling,  kockás abrosz, csirkecomb és cékla selyemsálon: újragondolt retró, finoman humoros csavarral, mely az egész régió kollektív múltjából táplálkozva nosztalgikusan modern hangulatot áraszt.

Balázs Viola és Szécsi Tamás // fotó: Gregus Máté

A Design Terminál “Legjobb Magyar Tervezői Díj” a November márkanéven futó tervezőcsapat kezébe került. Hársfalvi Réka, Shütz Nikolett és Szenteczki Boldizsár  17_29 névre keresztelt kollekciójukkal zsebelték be az elismerést, amelyet a prágai bársonyos forradalom szabadságharcosai inspiráltak. A díj egy nettó 10 000 euró értékű mentorálási programot foglal magában, amelynek keretében a nyertesek egy éven át a Design Terminál szakmai támogatását élvezik. Merész és polgárpukkasztó terveik nagy kedvenceink voltak, nem véletlenül, hiszen a blog esztétikumában is mérvadó, nevében is fémjelzett underground lázadást hozták darabjaik.

Dekonstruktív szabásokkal dolgoztak fekete és fehér színekben: absztrahált papi csuhához hasonló ujjatlan fekete felsőt kombináltak kizárólag a szemeket és a szájat szabadon hagyó középkori csuklyaszerű arcmaszkkal, fétisruházatot idéző, testre tapadó koptatott bársony overallt hátizsákkal, maszkkal. A “nadrág a nadrágon”-effektet a lágyékot az arccal összekötő merészen szexualizáló, valamint a személyiséget elfedő fekete anyagcsík (üres tér) emelte még egy fokkal feljebb; keleties, harcosok ruhatárába illő hatalmas kendőszerű csuklyák mixelődtek sportruházati szabásokkal kombinált urban-törzsi elemekkel a minikollekcióban. Maszkulin és macsó, de a csuhajellegű ruhával, a nadrágokon szoknyaszerű betoldásokkal egyúttal gender-sztereotípiákat is lebontó, vallási és szexuális motívumrendszerrel egyszerre játszó sokrétű kollekciót láthattunk – mondanom sem kell, örömmel áldoztunk a November oltárán.

November 17_29 // fotó: Gregus Máté

A nyerteseken kívül a döntős tervezők közül kiemelkedett még a Rusalka, vagyis Tóth Eszter és Tasnádi Katalin szláv vízinimfát megidéző kollekciója, amely a melltakarós rátéttől a pasztellrojtos vállpáncélon és az orra akasztott harcias fejszerkezeten át jutott el a vízkoptatott hínárhajat idéző pagodaalakú sisakig. A színek és az absztrakció által álomszerű, de a lószerszámra hajazó formák miatt egyben fetisizáló és harcias, csodás warrior-woman kollekciót álmodtak meg a lányok.

Rusalka // fotó: Gregus Máté

Boncsér Zsófia és Tillinger Adrienn Batyu című kollekciójukban a 20. századi visegrádi országok cselédlányainak ruházatát értelmezték újra. Áttetsző pliszírozott szoknya lenge inggel kombinálva, szabócérna-nyomos zakó maxiruhával, pendelyszerű alsórésszel bíró elvarratlan szegélyű fehér miniruha, felül takaró blúzformájú, alul merészen felsliccelt maxiruha, illetve origamiszerűen hajtogatott szabások, lekerekített vonalak tették frissé, modernné a kollekciót. Szűziesen ártatlan és gyengéden lenge, miközben keményen maszkulin és erős. Mennyire édes ez az Anna?

Boncsér Zsófia és Tillinger Adrienn // fotó: cefashiondays.com

A menswear vonalat képviselte a tavalyi különdíjas, Wondergroundból ismert Hársfalvi Réka és Karácsony Ilona által kreált Golem című kollekció. A márkánál már látott oversized, sportos darabok és különleges repedezett földprintek uralták a kollekciót, amelyet a prágai golem legendája inspirált.

Hársfalvi Réka és Karácsony Ilona // fotó: Gregus Máté

Menswearben jeleskedett még Zsigmond Dóra és Tóth Zsuzsanna is, akik a lengyel tradicionális ruházatból merítettek ihletet. A hagyományt újratöltve tálalták a tervezők: rózsaszín nagykabát, a tradicionális, színes fonálból kötött pulcsi crop-top verziója, májusfa szalagokból álló szoknya rúgta fel a vállas férfimodelleken a hagyományos nemi sztereotípiákat.

Zsigmond Dóra és Tóth Zsuzsanna // fotó: Gregus Máté

Varga Edina és Molnár Annamária külön-külön is a férfiszabászat műfaját és egy-egy képzőművész kifejező formáit választották. Edina Henryk Stazewski lengyel konstruktivista festő műveit tanulmányozta színes geometrikus mintáinak és formáinak megalkotásakor, Annamari pedig Roman Cieslewicz lengyel grafikus és fotós műveit vette alapul printjeinek és színeinek keverésekor.

Varga Edina // fotó: Gregus Máté

Ugyancsak merészen használta a színeket Noori Samea, inspirációjaként pedig a prágai régi színes ajtók szolgáltak. A hagyományosan nőies szabások, geometrikus formák a hajdani matekórákat idézték meg.

Noori Samea // fotó: Gregus Máté

Bizonyára sok fény- és színelméletet olvasott Györök Borbála, aki Polar című kollekcióját a katódsugarakra és a szlovák Philipp Lenard fizikus munkájára alapozta. A fényt lekapcsolva az alapvetően fehér ruhák neonszínekkel világítottak, így látványos tech-jelleget adtak a kollekciónak.

Györök Borbála // fotó: Gregus Máté

Antonina Zablotska cseh tervező a magyar Parlament építészeti megoldásai által inspirált látványosan strukturális ruhái közül az elsőt Mihalik Enikőn láthattuk. Hatalmas absztrakt formák, szövött bodyk tarkították a kollekciót.

Antonina Zablotska // fotó: Gregus Máté
Antonina Zablotska // fotó: Gregus Máté

Bártfai Lilla high-tech 3D nyomtatással készült fejdíszekkel pályázott: szarv-és koszorúszerű megoldások tették modernné a hagyományos fátylas viseletet, amelyek még így sem tértek el alapjaiban egy-egy átlagos menyasszonyi fátyoltól.

Bártfai Lilla // fotó: Gregus Máté

Érdeklődve figyeltük Pat Guzik lengyel designer nép- és tündérmeséket, valamint a matyó világot kreatívan megidéző darabjait, illetve Vörös Gyöngyi hegyek és vizek ihlette ruháit is.

Pat Guzik // fotó: Gregus Máté

Összességében örülünk, hogy ennyi felfedezésre váró kiváló tehetség sorakozik hazánkban és a régióban, igyekszünk a jövőben is minél többet bemutatni.

Finálé // fotó: Gregus Máté
Szöveg: Lilla

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s