Építs nekem oltárt!

Mennyire fontos az, hogy ismerjük és lássuk a kollekciók mögött álló designer arcát? Számít ez az eladásoknál, az egész brand felépítésénél? Elengedhetetlen vagy kihagyható? Tervezői celebritások, sajátos önkultusz és abszolút „arctalanság” a divatszakmában.

Mikor váltak sztárrá a divattervezők? Az 1980-as években már aktív közszereplők voltak, jó „barátságot” ápolva a médiával és a bulvárral, kiterjedt híresség-baráti körrel és modellsleppel. Az olasz tervezők mindig is egót építettek maguk köré. Mi a helyzet most? A térhódító social medianak köszönhetően követhetjük, mit reggeliznek és éppen hol vannak, olvashatjuk gondolataikat, véleményüket. Közel vagyunk hozzájuk, mégis távol. Kell ez az embereknek. Ez a kis intim „bennfentesség”. A divattervezők már akár saját (vagy mások) kampányuk arcai is lehetnek. Bármikor korlátlanul megtudhatjuk, és megismerhetjük az arcot, aki a termékek, a csillogó kollekciók mögött áll. Ez pedig ellenpólust is szül.

Foglalkozzunk most a szélsőséges végletekkel! Ki ne ismerné Karl Lagerfeld-et? Tavaly jelent meg könyv az idézeteivel, több, különböző nyelvű Facebook-oldalt hoztak létre, csak az idézeteinek, több tízezer követővel. Ő a „csípős megmondóember”, aki senkitől se fél, és mindenkiről meg van a véleménye. A „karlizmus” főistene, akinek még a macskájának, Choupette-nek is saját oldala van. Ikonikus külseje – dioptriás napszemüvege, ősz lófarka, fehér, keményített gallérja és ujjvég nélküli kesztyűi – mind-mind egy tudatos attribútumépítés eredménye. Letölthetünk applikációt hozzá kötődően (Emotikarl), vehetünk babát, melyet róla mintáztak, imidzsét pedig komoly és nyilvánvalóan nagyszámú csapat építi. Minél idősebb, annál messzebbre megy, annál maradandóbbat akar alkotni? Karl Lagerfeld nem csupán a Chanel vagy a Fendi tervezője. Ő Karl. Mit tesz azonban ez a márkával? Ki adja el a ruhát? Az arc, vagy a tervező? Mennyire születnek erős kollekciók egy-egy karakteres arc mögött? Foglalkozik még valaki a Chanel-kollekcióval, ha egyszer teátrális szupermarket-díszletbe helyezték és nem más, mint Karl sétál és integet a show végén? Mindenesetre a divattervezőknek nem kell csinosnak, szépnek és vékonynak lenniük ahhoz, hogy divattervezők legyenek (bár a szép emberek állítólag könnyebben érvényesülnek).

lagerfeld facebook

Az ellentétes pólus, az abszolút „arctalanság” nemzetközi megtestesítője nem más, mint Martin Margiela. A belga tervező 1988 és 2009 közt gondozta saját nevét viselő márkáját, karrierje során két fotó, ha készült róla a legendák szerint. Tudatos, celebkultusz ellen tüntető anonimitása is egyfajta kultusz, hiszen kíváncsiságot és érdeklődést generált személye. Nehéz kérdés, miért is hagyta ott márkáját… Mindennél fontosabb volt a magánélete? Vagy nem tudott azonosulni a márkát felvásároló Diesel csoport piacorientált szemléltével? Ami biztos, hogy személyéről sosem írtak többet, mint erős vizualitással és provokatív, konceptuális szemlélettel rendelkező ruháiról. A Maison Martin Margiela ma is sikeres márka, a nemzetközi divatszíntér aktív és megbecsült tagja.

Ti melyik iránnyal szimpatizáltok? Szeretitek tudni, ki áll az egyes márkák mögött, vagy inkább a titokzatosság hívei vagytok?

 Szöveg: Emese

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s