Út a vadonba Brian Bowen Smith-szel (+18)

Brian Bowen Smith neve ismerős lehet, hiszen karrierjét nem ma kezdte, sőt, jelenleg az USA egyik legkeresettebb fotósaként tartják számon. Korábban azonban kizárólag divatfotósként volt jelen a szakmában, divatkampányokkal és magazin címlapokkal összefüggésben kerülhettünk kapcsolatba a munkáival. Most azonban egy egészen új kontextusban is megismerkedhetünk vele – a fotós nemrég Wildlife-ra keresztelt sorozatával debütált szólófotósként és szépművészként a Los Angeles-i De Re Galériában.

A különleges hangulatú fekete-fehér aktokat a kezdetektől fogva nagy érdeklődés övezte, a kiállításon számos híresség – akikkel Smith korábban együtt dolgozott – is megjelent, és a vörös szőnyeg sem maradt el. A sorozat misztikummal és rejtéllyel átitatott képeinek főszereplői meztelen nők, a háttér pedig a változatos kaliforniai természet maga, legyen szó egy kietlen pusztaságról, vízi tematikáról vagy egy kihalt autóútról.

Brian Bowen Smith Wildlife10

A titokzatosságra erősítendő, a modellek kiléte nagyrészt ismeretlen – arcukat állatos maszkok rejtik -, de egyaránt vannak köztük sztárok, profi modellek, illetve teljesen random, ismeretlen „arcok” is, akik épp jókor voltak jó helyen. Persze a maszkok viselésének a misztikumon kívül egy sokkal gyakorlatiasabb okot is tulajdoníthatunk: a modellek így sokkal felszabadultabban, gátlásaikat félresöpörve, magukból átvitt és konkrét értelemben is kivetkőzve szabadíthatták fel a bennük lakozó állatot, testük kifejező eszköztárát – a személyazonosság kérdését és a külső szemlélők ítélkezésének lehetőségét gondosan kihúzva a képletből.

Brian Bowen Smith Wildlife8

Brian Bowen Smith Wildlife6

Mindezek mellett egy még leegyszerűsítettebb magyarázat is társul a dologhoz, ami tulajdonképpen az egész maszkos koncepció kiindulópontjaként is megjelölhető: az egyik modellt különböző cégekkel kötött szerződései korlátozták a szabad meztelenkedésben; ez vezetett el oda, hogy egyáltalán felmerült az anonimitás, mint kollektív jellegzetesség, ami végül a sorozat egyediségét is adja. A maszkok a Hollywood Boulevard egy vintage- és kosztümboltjából, az Ozzie Dotsból származnak. Smith a sorozatban szereplő állatfejeket a modellek személyiségének figyelembevételével választotta ki, és mindezt a háttérrel is összhangba hozva kreálta a jellegzetes, szinte megfogható atmoszférát, ami a Wildlife minden képéről sugárzik.

Brian Bowen Smith Wildlife7

Brian Bowen Smith Wildlife

Smith egyébként is átérezte a meztelenkedéssel kapcsolatos aggályokat, hiszen korábban ő maga is állt a kamera másik oldalán és utasított vissza ruha nélküli fotózást – ideig-óráig, aztán beadta a derekát, hiszen mégiscsak Herb Ritts volt a fotós, és Smith szavaival élve: „Tudod, hogy fantasztikusan fog kinézni. És a gondolat, hogy egy nap talán a könyvében fog kikötni… Úgy voltam vele, hogy oké.” Ritts egyébként évekig mentorálta is Smith-t, aki az asszisztenseként dolgozott, mielőtt saját karrierjét beindította volna. Azután azonban nem volt megállás; olyan sztárokkal dolgozott együtt, mint Cindy Crawford, Jennifer Aniston vagy Uma Thurman. Mégsem ezek az élmények, illetve neves személyek indították el a szépművészet útján, hanem a húga, akit hosszú idő után sikerült rávennie egy fotózásra. Az Instagramra feltöltött képekre figyelt fel Steph Stebbag, a De Re Galéria társalapítója, ami végül elindította Brian Bowen Smith-t szólókarrierje és a szépművészet útján.

Brian Bowen Smith Wildlife9

A Wildlife aktjai „valami nagyobb jót”, a szabadság egészen letisztult megtestesülését képviselik, többet jelentenek a polgárpukkasztás artisztikus keretekbe szorításánál, a primitív vadságot fejezik ki a művészeti lehetőségek és korlátok feszegetésével. Megmaradnak az ízléses provokálás sémájánál – de ez a provokáció nem a támadó jellegű, indulatos megmozdulásokat kívánja előcsalogatni, hanem a szemlélő belső, rejtett énjét, amit csak a külső teljes lemeztelenítésével lehetséges felszínre hozni. A fekete-fehér színvilág egészen különleges érzelmeket kommunikál a közönség felé, a vad színek többletinformációját tompítva, az érzéseket, benyomásokat mégis felerősítve, időtálló esztétikát tárva a néző elé. Nekem ez a Wildlife, és ez az a plusz, amivel többet nyújt, mint sok más, hasonló témájú sorozat.

Brian Bowen Smith Wildlife2

Meet one of USA’s favourite fashion photographer Brian Bowen Smith’s first debut as a solo, fine-art photographer. His first solo collection, named “Wildlife” contains mystery nudes in which models can not be identified because of the animal masks they wear. These black and white photos are showing similarities with Smith’s role models – Herb Ritts, Helmut Newton, Richard Avedon – style. The pictures are not intentionally provocative or shocking but trying to make the models and the audience feel something, discover their inner self, the animal inside them.

Szöveg: Alexandra

Képek: innen.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s