Artspiration #1 – Színpompás absztrakció

Új rovatunkban ismét a művészet és a képi asszociációk kapják a főszerepet, népszerű sorozatunk, a Décollage koncepciójához hasonlóan. Itt azonban éppen a fordítottjával próbálkozunk: nem a különböző divatfotókhoz keresünk vizuális rímeket, hanem az egyes képzőművészeti alkotásokat tanulmányozva engedjük szabadon a fantáziánkat, és a formai, szín- és stílusvilág divatra való átértelmezésével próbálunk különböző összeállításokat kreálni.

Cél, hogy egy-egy művészeti alkotásból kiindulva szülessen meg néhány outfit-variáns, öltözködési inspiráció, melyeket egy képen belül jelenítünk meg. A sorozat első részében az absztrakció megszületése és kiteljesedése áll a középpontban. Az absztrakció valójában nem jelent mást, mint távolodást a valóságtól, a látványhű kifejezésmódtól. Az absztrakció alkalmazása a festészetben egy 20. század eleji „innováció”, melynek Vaszilij Kandinszkij volt az egyik legismertebb úttörője, de olyan nevek is ehhez a stílushoz köthetőek, mint Franz Marc, Paul Klee, illetve később Piet Mondrian.

Az absztrakt alkotások a színeket használták formateremtő elemként, éppen ezért nem meglepő, hogy az összeállítások kapcsán is merészebb tónusok társításával dolgoztam.

Vaszilij Kandinszkij: Sárga-vörös-kék

Az 1925-ben festett Sárga-vörös-kék talán Kandinszkij egyik legismertebb műve, melyen rengeteg színárnyalat kapott helyett, formavilága pedig geometriai alakzatok sokaságára épül. Éppen ezért az első outfit-inspiráció nem csak színeiben igazodik a festményhez, hanem a különleges alakzatok is visszautalnak a kép jellegzetességeire.

Kandinszkij Sárga-vörös-kék 1925

kandinszkij outfit

Franz Marc: Harcoló formák

Franz Marc kezdetben a figurális ábrázolás képviselője volt, korai képein többnyire különböző állatokat jelenített meg. Később ragadta csak magával az absztrakció világa; 1914-es Harcoló formák című képe már az absztrahálás jegyeit mutatja. A színek egyértelműen megjelennek az összeállításban, emellett a kép általam érzékelt vadságát is próbáltam megjeleníteni a különféle bőrből készült darabok bevonásával.

Franz Marc, Harcoló formák, 1914 Untitled 1

Paul Klee: Moonshine

Ami Paul Klee festményében elsőre megragadott, az az egy sémára illeszkedő színek alkalmazása: a festő az éjszakai tájat a kék és a lila különböző tónusaival ábrázolta. Fontos tudni, hogy Klee – egyébként Kandinszkijjel egyetemben – fontosnak tartotta a zene és a festészet kapcsolatát, a különböző színeket a hangmagassággal, hangerővel hozta párhuzamba. Ez a fajta asszociáció a Moonshine kapcsán is érezhető, a lágy lila árnyalatok az éjszaka csendjét és nyugodtságát jelenítik meg. Az összeállítás is ezt a lágyságot és nyugodtságot hivatott tükrözni.

Paul Klee Moonshine

klee outfit

Theo Van Doesburg: Composition 17

Theo van Doesburg – Mondrian mellett – a De Stijl (A Stílus) című lap egyik alapítója volt, emellett az avantgárd lelkes képviselője. Stílusában felfedezhetőek Mondrian jellegzetes geometrikus formái, és természetesen az absztrakció mindenek felett. Az általam választott 17-es kompozíció – jellemző volt az absztrakciót kedvelő művészekre, hogy képeik elnevezésével egyszerűen az időrendet fejezték ki – pasztell árnyalataival minimálisan enyhít a geometria szigorúságán, így az összegyűjtött ruhadarabok kapcsán is a színek könnyedsége volt a fő szempont.

Theo Van Doesburg Composition 17, 1919

theo van doesburg oufit

Piet Mondrian: Rombuszfestmény pirossal, sárgával és kékkel

Mondrian művészetét valószínűleg senkinek sem kell bemutatni, mégis szólnék néhány szót róla. A festő szerint a művészet nem lehet szubjektív, és ezt az elképzelését a merev geometrikus formákkal, az egymásra merőleges vonalakkal és a maximálisan elvont ábrázolásmóddal képről-képre alá is támasztotta. Kétdimenziós alkotásaiban főleg az alapszínekkel dolgozott, az aszimmetria elvét követve. E „szabályokból” született meg az úgynevezett neoplaszticizmus, melynek megteremtője maga Mondrian volt. Az összeállításokkal is a szigorú formákat, a geometria mindenhatóságát és az alapszínek főszerepét igyekeztem hangsúlyozni.

Piet Mondrian, Rombuszfestmény pirossal sárgával és kékkel, 1921-25

mondrian outfit

Összeállította: Alexandra
Képek: Pinterest

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s