Kosztümök Középföldéről

Emlékeztek még, amikor a Trónok harca sorozat különleges szimbolikával bíró jelmezeit mutattuk be nektek? Nos, a George R. R. Martin könyveiből készült sorozathoz hasonlóan J. R. R. Tolkien művei, valamint az azok nyomán alkotott filmadaptációk is rajongásunk tárgyát képezik, így a Hobbit befejező része körüli hype okán eljött az ideje, hogy e két trilógia kosztümcsodáit is közelebbről megvizsgáljuk. Imádattal átitatott elemzés következik!

Ha van történet, aminek minden részlete aprólékosan, maximális odafigyeléssel van kidolgozva, akkor az a Tolkien által kreált Középfölde története. Nem csak a Gyűrűk ura és a Hobbit tartalmaz számos leírást és magyarázatot, hanem ezeken kívül sok egyéb kötet is beszerezhető, amiket röviden csak a Középfölde-lexikon névvel foglalnék össze. Aki olvasta a könyvet, vagy mélyebben beleásta magát ebbe a varázslatosan megkomponált univerzumba, láthatja, hogy minden egyes név, minden helyszín, minden kimondott szó jelentőséggel bír, és megszabott szerepet játszik ebben a hibátlan egészben.

Nagy fába vágta a fejszéjét, aki ezt a szavakba öntött tökéletességet film formájában próbálta szimbolikai veszteségek nélkül megjeleníteni – Peter Jacksonnak és csapatának azonban ez a szinte lehetetlen feladat többé-kevésbé sikerült, éppen ezért érdemes is róla beszélnünk. Azt mondják, a Gyűrűk ura trilógia az eredeti műhöz teljes mértékben hű filmadaptáció, amit én is alá tudok támasztani. Azok közé tartozom, akik előbb látták a filmet, és csak később fogadtak örök hűséget a könyvnek, de kifejezetten örülök ennek, hiszen így minden apróság szemet szúrt, ami eltér, és amivel a könyv többet ad a mozinál. Mégis a filmvilág egyik legjelentősebb alkotásáról beszélünk, ami háromszor három órán keresztül mindenféle elkalandozás nélkül le tudja kötni még a legszkeptikusabb néző figyelmét is. A Hobbit-sorozat ehhez képest talán kisebb sikernek örvend, de ez betudható a Gyűrűk ura trilógia nyomán keletkezett túl magas elvárásoknak is.

Természetesen a filmadaptáció sikeréhez a technológiai fejlettség nyújtotta számos lehetőség is hozzáadott, és a sok apróság, ami hibátlanná tette a filmet, és amelyeket mi számba se veszünk, elegendő anyagot nyújtott egy részletes összefoglaló megírásához: Brian Sibley a trilógia készítéséről szóló könyvében szót ejt a kosztümök és kellékek titkairól, a különleges digitális effektekről, és az Egy Gyűrű elkészítéséről is. Mi most többnyire a jelmezeket helyezzük a középpontba, hiszen ezen a téren igazán érdekes jelképeket és magyarázatokat fedezhetünk fel.

ring

A csodálatos és változatos jelmezeket Ngila Dicksonnak és Richard Taylornak köszönhetjük, a Hobbit esetében pedig Ann Maskrey kosztümtervezőnek. Ngila Dickson 40 fős csapat – akik között voltak varrónők, kalap- és cipőkészítők, illetve ékszerészek is – segítségével készítette el a több mint 19000 jelmezt, amik a végletekig Tolkien-hűek, már amennyire ez lehetséges. Ugyanis a könyvben nem találunk részletes leírásokat a szereplők öltözékéről, csak egy-egy jellegzetes ruhadarab vagy kellék érdemes arra, hogy komolyabb elemzésnek képezze tárgyát – ebből következik, hogy a jelmeztervezők fantáziája viszonylag szabadon szárnyalhatott. Ez egyrészt pozitívum, hiszen kevés a megkötés, másrészt azonban éppen a támpontok hiánya adja a nehézséget is. A kihívás nem csak abban rejlett, hogy egy képzeletbeli univerzum viseleteit kellett megtervezni, valamint rendkívüli számban legyártani, hanem abban is, hogy a különböző kultúrák – hobbitok, emberek, tündék, törpök stb. – közti éles határokat, eltéréseket is meg kellett jeleníteni, egyúttal élethű, funkciójában is megfelelő és az adott szereplő személyiségére reflektáló kosztümöket kreálni.

elves

A négy főszereplő hobbitot alakító színész (Elijah Wood, Sean Astin, Billy Boyd, Dominic Monaghan) naponta másfél órát töltött a sminkben azért, hogy a hobbit-lábakat rájuk applikálják – amiket egyébként közel egy évbe telt tökéletesíteni. A forgatás során több mint 1600 pár latex fül és láb készült, hiszen lehetetlen volt egy-egy forgatási nap végén úgy levenni ezeket, hogy ne sérüljenek. A hobbitok valósághű megjelenítése mindig is prioritást élvezett a munkálatok során. Ngila Dickson a pásztori életvitelt kifejező természetes anyagokat és színeket – sárgát, zöldet, barnát – alkalmazott, a jelmezeket a régi európai kultúrák inspirálták. Néhány csavart is belecsempészett az öltözékekbe, amivel a hobbitok játékosságát, kissé komolytalan és együgyű életfelfogásukat jelenítette meg: a nadrágok szára és a felsők ujjai a kelleténél rövidebbek, a gombok túlméretezettek, a gallérok nem arányosak, és még a zsebek is magasabban vannak a megszokottnál, ami igazán groteszk látványt nyújt egy zsebre rakott kéz esetén.

A filmek „legcsinosabb” szereplői kétségtelenül a tündék: megjelenésük mindig makulátlan, a hajuk a legvadabb csata hevében sem megy tönkre, és emiatt eléggé irigyeljük is őket. Az ő ruházatuk a könnyed elegancia jegyében született, árnyalataiban a mohazöld, a fák kérgét idéző barna és az őszi tónusok dominálnak, megidézve a természet színeit. A ruhák az anyagukkal a tündék könnyedségét, lépteik súlytalanságát szimbolizálják. A kosztümök festett indiai selyembrokátból készültek, amelyet smirglipapírral kezeltek – ez adta egyszerű, letisztult, nem hivalkodó vagy ízléstelen metálos fényüket. Térdig érő bőrcsizmáik is a hajlékonyságot és ruganyosságot támasztják alá. A természeti képek közül a levélmotívum a leggyakoribb: selyembársony ruháikat savmarta Art Nouveau stílusú levélkék díszítik, a ruhák ujja is ezt a formát idézi.

Tanulmányoztátok valaha a tündék szemeit? Én sem, pedig egészen érdekes jelentést hordoz még ez az apróság is – minden tünde szeme kék, de az árnyalatnyi különbségek a különböző tündefajokra utalnak: a lothlorieni tündék szeme világoskék, Völgyzugoly tündéinek szeme pedig sötétkék.

Galadriel Eyes

A női karakterek ruhája üdítő kihívást jelentett: a két tündenő, Galadriel (Cate Blanchett) és Arwen (Liv Tyler) jelmezeinek megalkotásakor az éteri szépséget, a légiességet és az időtálló esztétikát szerették volna hangsúlyozni könnyed színekkel és visszafogott ragyogással. Galadriel ruhái fehéren és ezüstösen tündöklőek, a tünde királynő fenségét és szépségét hivatottak tükrözni, Arwen öltözéke ehhez képest sokkal sötétebb és színesebb.

Éowyn (Miranda Otto) jelmezei a kedvenceim: csodálatos bársonyruhák ezek, hihetetlen gondossággal kidolgozott arany hímzésekkel, finoman megmunkált övekkel. Letisztult, mégis lenyűgöző aprólékossággal tervezett darabokról van szó, amelyeknél képesek vagyunk elveszni a részletekben.

A film legfélelmetesebb figuráiként tartom számon a kilenc gyűrűlidércet – számomra ezek a feketébe burkolt szellemalakok még a legcsúnyább orkokon is túltesznek. Az őket alakító szereplők és a rengeteg dublőr számára összesen 29 kosztüm készült a forgatás során. Ez rengeteg anyagot jelentett, hiszen egy kosztüm körülbelül 48 méternyi feketeséget tartalmaz – de nem számít, mert a hatalmas, nehéz és hosszú köpenyekkel, az ezek mellé társított merev páncélokkal, vad fegyverekkel elérték a célt: a lidércek ijesztőbbek már nem is lehetnének.

Nazgul2

A trilógia minden szereplője parókát viselt, amihez hatalmas adag hajat kellett Új-Zélandra importálni, többnyire Oroszországból. Ez egyébként a Hobbit filmekre is igaz, bár a törpök közül Thorin (Richard Armitage) volt az egyetlen, akinek a parókájához kizárólag emberi hajat használtak fel. A Gyűrűk ura haj- és sminkfelelősei, Peter King és Peter Owen nagy feladattal néztek szembe: Gandalf (Ian McKellen) hosszú szakállát, az orkok vékony hajcsomóit, Arwen és Galadriel ápolt fürtjeit egyaránt nagy kihívást jelentett. Több száz paróka készült, melyek közül háromszázat különleges módszerrel be is daueroltak.

Az öt középföldei mágus közül a Gyűrűk ura és a Hobbit filmekben hármat ismerünk meg: a fehér mágust, Szarumánt (Christopher Lee), a szürke – majd fehér – mágust, Gandalfot, és a kissé ügyefogyott barnát, Radagastot (Sylvester McCoy). Noha ezek az elnevezések elsősorban a személyiséget hivatottak kifejezni, fontos volt jellemüket a ruházatban és a haj kapcsán is megjeleníteni. Szarumán vezető szerepét és hatalmát fejezi ki, hogy ő az egyetlen hármuk közül, aki nem visel kalapot, illetve palástot. Ann Maskrey, aki a Hobbit trilógia jelmezeit készítette, Radagast kosztümét nevezte meg a kedvenceként. A hangsúlyt a textúrára és a színekre helyezte, a cél az volt, hogy a Barna Mágus megjelenése a fakéreg jellegzetességeit idézze, és úgy nézzen ki, mintha maga is az erdő része lenne. Peter Jackson aszimmetrikus megjelenést szeretett volna a mágusnak: ezt az egyenetlen szegélyekkel és a szabálytalan gombolással sikerült elérni.

Ann Maskrey a legnagyobb kihívást abban látta, hogy 13 különböző kosztümöt alkosson a főszereplő törpöknek. Peter Jackson kikötése volt, hogy minden egyes jelmez más és más legyen, ami egyrészt a törpök karakterét, másrészt pedig rangjukat képviseli. Végül is sikerrel jártak, hiszen nincs két egyforma összeállítás, és ha jól figyelünk, akár ruházat alapján is beazonosíthatjuk a törpöket.

THE HOBBIT: THE DESOLATION OF SMAUG

A Trónok harca jelmezeiről szóló összefoglalónkban is szót ejtettünk a kosztümtervezés legszívfacsaróbb momentumáról, az összekoszolásról. Természetes, hogy a ruhák nagyobb részét rögtön elkészültük után tönkre is kell tenni, hiszen Aragorn (Viggo Mortensen) mégsem mászkálhat makulátlan összeállításban egy véres csata után. Kevésbé szélsőséges példát kiemelve gondoljunk csak a ruhák öregítésére: a jelmezeket gyűrni, szaggatni és piszkolni kellett, hogy a néző elhiggye, egy több évszázadot megért köpenyt, kalapot lát a képernyőn. Ezzel párhuzamosan a sminkesek is inkább „leépítették”, összekoszolták, sebekkel dekorálták a szereplőket, így a forgatás végére egyszerűen a sokatmondó „Mud Men” jelzővel illették őket.

Gandalf2

Mi mutatja, hogy még a legőrültebb részletekbe is hatalmas energiát fektettek, annak ellenére, hogy a nézők számára ezek az apróságok gyakorlatilag észrevehetetlenek? A szereplők által viselt láncvérteket gondosan, szemenként állították össze két éves munkával – és nekünk ebből nem is tűnik fel semmi.

Ha nagyon megfigyelnénk a védőruházatokat és a fegyvereket, talán észrevennénk, hogy minden fajnak sajátos eszközei és jelképei jelennek meg ezeken, melyek az adott szereplő kultúrájának jellegére reflektálnak. Lássuk például Legolas tegezét, melyet csodálatos ezüstös, cikornyás motívumok dekorálnak.

Oké, Legolas az egyik főszereplő, érthető a részletekbe menő tervezés. De gondoltátok volna, hogy az orkok páncélja sem egyforma? Sőt, a páncél és a sisak az orkcsaládok „társadalmi helyzetét” mutatja meg. Wow.

ork sisak

Egyébként erre is magyarázatot kaptunk Ngila Dicksontól: a cél nem a részletek kiemelése volt, vagy az, hogy a néző észrevegye ezeket. Sőt, minél kevesebb ember figyelmét ragadják meg az apró szimbólumok, annál jobb munkát végzett a csapat, hiszen ez azt jelenti, hogy a kosztümök illeszkedtek a tökéletes egészbe, és segítettek, hogy a nézőt menthetetlenül beszippantsa a történet.

Nem kis energiabefektetést igényelt a díszlet elkészítése sem. Jó példa erre az otthonos és csodásan berendezett Zsáklak, amiből kettő is épült: egy a „hobbitokra” méretezve, egy harmadakkora házikó pedig Ian McKellen, azaz Gandalf jeleneteihez. A filmet egyébként Új-Zélandon forgatták: a mesés tájak gyönyörködtetik a nézőt és egyúttal hatalmas bevételt jelentettek az országnak – a trilógia 200 millió dollárt pumpált az Új-Zélandi gazdaságba. A kormány még egy Gyűrűk ura-ügyi miniszteri posztot is létrehozott, hogy a mozi körüli felhajtás nyújtotta lehetőségeket maximálisan ki tudják használni, illetve segítsék a forgatási munkálatokat. Az utólagos hatások sem elhanyagolhatóak: a film sikerének köszönhetően az elszigetelt ország turizmusa is jelentősen megélénkült.

hobbiton

hobbiton2

Az életnagyságú díszletek mellett a filmhez rengeteg makett és miniatűr helyszín is készült, ilyen volt például Lothlórien is – gondoltátok volna? Mória bányáit pedig a velencei Giovanni Battista Piranesi és a holland M.C. Escher művészek alkotásai inspirálták.

rivendell

Végül nézzünk egy videót arról, hogyan is zajlik ez a bonyolult munka élesben!

Szöveg: Alexandra

Képek innen, innen és innen.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s