RebelFavs: Joan Didion, az irodalmi és divatikon

A jó bor a korral még értékesebbé válik – igaz ez a jó írókra is? Lehet benne valami, hiszen Joan Didion amerikai írónő sikeresebb, mint valaha, és már nem csak remek esszéivel tűnik ki a tömegből. Joan még a nyolcadik ‘x’ után is irigylésre méltóan ragyog, sőt, a Céline legújabb kampányának arcában is sok tragédiát megélt írónőre ismerhetünk. A következőkben Joan Didion munkásságának állomásait mutatom be, és azt a folyamatot, amelynek eredményeként Joan mára nemcsak példaképpé, hanem divatikonná is vált.

Joan regény- és újságírói munkássága során a kultúrát és a moralitást helyezte a fókuszpontba, illetve e fogalmak jelentését, jelentőségét, jellegzetességét kutatta a modern társadalomban. 1934 decemberében született, nemrég töltötte be a 80. életévét, mégis coolabb, mint valaha – (el)ismert művész, akire nagyon sokan pedig példaképként tekintenek.

Karrierjét már az egyetemi évei alatt megalapozta: megnyerte a Vogue tanulmányírói versenyét, melynek nyereménye egy állás volt a neves magazinnál.

Ez tulajdonképpen ki is jelölte azt az irányvonalat, amelyet az írónő többé-kevésbé egész életében követett.

Vogue indította el Joan karrierjét, és egész életében meghatározó szerepet töltött be, azonban ezzel párhuzamosan az írónő a divatmagazintól függetlenül is publikált.

Megjelent első regénye, a Run, River (1963), majd egyik leghíresebb írása, a Slouching Towards Betlehem (1968), ami Joan kaliforniai tapasztalatait sűríti magába.

Ebben a gyűjteményben olvashatjuk a Self Respect: Its Source, Its Power című szövegét, ami 1961-ben a Vogue lapjain jelent meg.

Self Respect

Hasonlóan önéletrajzi ihletésű alkotás a The White Album (1979), amely korábban publikált esszék gyűjteménye, és amelyet a kritika, a memoár és az újságírás műfajának keresztmetszetébe sorolnánk, amennyiben kategorizálásra kerülne sor.

Az írónő nálunk kevésbé ismert, aminek oka, hogy Magyarországon sajnos csak két könyve jelent meg. Az Imádságoskönyv (The Book of Common Prayer, 1977), amely egy izgalmas történet keretében a modern lét kérdéseire keresi a választ, valamint a Salvador című esszégyűjtemény.

Utóbbit a férjével való kéthetes El Salvadori utazás, és az ott tapasztalt emberellenes társadalmi és politikai rendszer ihlette.

Joan Didion2

A 2003-as és 2004-es év tragikus volt az írónő számára: először férjét, majd fogadott lányukat veszítette el.

A férje halála okozta fájdalmát varázslatos módon kiírta magából, így született a The Year of Magical Thinking, amiben – Joan jellegzetes könnyed stílusának ellenére – minden szónak súlya van, és minden betűje egy-egy könnycsepp.

A könyvből egyébként színdarab is készült, melyet New York után Berlinben, Londonban és Sydneyben is bemutattak. 2011-es Blue Light című műve pedig lánya halálát és a tragikus esemény kapcsán felmerült megválaszolhatatlan kérdéseket boncolgatja az anyaság és az öregedés témájában. (Itt olvashatsz néhány részletet a könyvből angolul.)

Joan a 2000-es években számos elismerést és díjat kapott tevékenységéért, mégis sokszor érte a kritika, hogy művei nem szólnak másról, csak saját magáról – de ennek éppen az ellenkezője igaz.

Inkább az induktív következtetés egy fajtájára ismerhetünk, ahogyan az írónő egy egyedi esetet jeleníti meg, ezáltal következtetve az általános törvényszerűségekre, jellegzetességekre, problémákra.

Érdekes egyébként, hogy Joan mennyire függött az öregedés témájától, ami már az említett Blue Light című művében is megjelent.

Azt is megkapta, hogy nem öltözködik a korának megfelelően – lám, éppen ez emelte ki a többiek közül, és többek között ennek is köszönhette, hogy 80 évesen egy divatkampány főszerepére kérték fel.

Joan napról-napra bizonyítja, hogy nem csak a húszéveseké a világ.

A Céline művészet, illetve irodalom iránti tiszteletét, továbbá klasszikus eleganciájának, kifinomultságának újabb megtestesülését látom ebben a kampányban. Juergen Teller fotóján a ruhadarabok bagatellizáltak, a színek tompítottak, a kép Joan korát ünnepli, ahelyett, hogy megpróbálná elrejteni azt.

A választás a márka rajongóinak is kellőképp imponálhatott – nem győzik dicsérni a divatházat, amiért az intelligencia előtt tisztelegnek Kim Kardashian meztelen testrészei helyett.

A kampányban szerepelt még Marie-Agnes Gillot francia táncos és Freya Lawrence modell is.

Joan for Celine

Céline Campaign

Joan Didiont nem elsősorban kinézete – bár el kell ismerni, hogy stílusa mindig szofisztikált és irigylésre méltó volt -, inkább sikerei és az általa képviselt eszmék, értékek miatt kérték fel a modellkedésre.

Egyébként az idősebb korosztály szerepeltetése nem újkeletű dolog, korábban a Vogue és a Harper’s Bazaar lapjain pózolt például a 84 éves Daphne Selfe és a 83 éves Carmen Dell’Orefice, a Dolce&Gabbana pedig nagy érdeklődést keltett 2015-ös S/S kampányával, melyben idősebb olasz nők szerepeltek. 

A legújabb példa az új trendre a R&R brand, a.k.a a Saint Laurent legújabb kampánya, amelynek főszereplője a világhírű zenész, Joni Mitchell.

Dolce&Gabbana Campaign

A mai világban egy ilyen életmű filmes dokumentációért kiált: a Joan Didion életét megörökítő dokumentumfilm már készülőben van. A We Tell Ourselves Stories In Order to Live cím Joan egyik legismertebb mondatát idézi.

A film – amelyet ráadásul az írónő rokona, Griffin Dunne rendez – Joan életének szakaszait mutatja majd be, és számos interjút is tartalmaz majd.

A produkció Instagramján még több csodás képet találhattok az írónőről, érdemes végiglapozgatni.

Amit Joan létrehozott az egy életstílus, több az írói lét glamúrosításánál. 

Könyveit olvasva kérdéseket fogalmazunk meg, amelyekre meg kell találnunk a választ; munkássága megérteti velünk, hogy mit jelent írni, milyen hatalma van a szavaknak, mind az író, mind az olvasó esetében, illetve azt, hogy nemcsak a fiataloké a divat!

Szöveg: Alexandra
Képek innen, innen és a Pinterestről.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s