Meddig szaggatható a szív?

I anticipated some ‘pedophelia’!!! Cries for this video. All I can say is Maddie and Shia are two of the only actors I felt could play these two warring ‘sia’ self states. I apologize to those who feel triggered by #ElasticHeart My intention was to create some emotional content, not to upset anybody. 

Az ausztrál énekesnő, Sia fenti Twitter bejegyzése az új kislemezén hallható Elastic Heart című dalának videoklipje kapcsán felhördülő tömeges méltatlankodására, valamint a pornográfiát, pedofíliát, sátánt kiáltó hangokra való válaszként született. Sia – ahogy írja – erős érzelmi töltetű tartalmat szeretett volna létrehozni, s nem a hergelés volt a célja. Ez mindenképpen nehéz feladat, ugyanis ha langyos a dolog, nem érdekli a kutyát se, ha pedig provokál, könnyen kicsaphat pár biztosítékot. Nagy kérdés mostanság, mit gondoljunk a gyereksztárok szexuális kontextusban való szerepeltetéséről. Nem ártana, ha Freud legalább hetente feltámadna, csakhogy megmondhassa a tutit.

Ahogyan fentebb már jeleztem, a leggyakoribb vádak a klip ellen, hogy pedofil töltetű, sátáni erőket idéz meg, gyerekpornóra és erőszakra utal. Maga a videó egy hatalmas kalitkában játszódik, két táncossal a főszerepben.

Egyikük a 12 (!) éves Maddie Ziegler, aki már Sia Candelier című dalának hasonló vádakat kiváltó, ugyanakkor négy (!) Grammyre jelölt klipjében is szerepelt, másikuk a Transformers és a Harag című filmekből ismert 28 éves hollywoodi színész, Shia LaBeouf. Mindketten kvézi meztelenek, vagyis olyan testszínű, tapadós ruhában vannak, amely félreérthetetlenül meztelenséget sugall. Táncuk erőszakról, félelmektől, szexről és menekülésről szól. Csak ezekről vajon? Vagy van még valami, amit Sia mondani szeretne?

Ketten a kalitkában

Tudni kell, hogy Sia szerint azok a dalok a legsikerültebbek, amelyeknek általános a szövege, de van egy erős metaforikus koncepciójuk, amit aztán sokat és különböző módon kell énekelni.

Az emberek a győzelmet szeretik, a győzelem áldozatát és a bulizást. Azokat a számokat, amelyeknek negatív refrénje van, valamint azokat a szomorú dalokat, amelyeknek nincs felemelő refrénje, nehezebb elhelyezni. Sokkal egyszerűbben kell hatni a hallgatóságra.

Az énekesnő indíttatását tekintetbe kell vennünk akkor, amikor az Elastic Heart viharos fogadtatását vizsgáljuk. Mert mi is a kérdés? Mit jelképez a nagy kalitka, amelyben a táncosok mozognak, mit jelent egyáltalán a kalitka metafora? És miért akadt ki a fél világ azon, hogy mi zajlik benne?

A klipet az a Daniel Askill álmodta meg, aki a Chandelier-t is rendezte. A két audiovizuális anyag koncepciója annyiban nagyon hasonló, hogy egy kislány erős, szenvedélyes, belső szenvedést, szenvedélyeket kifejező kortárstánc koreográfiát követve egy felnőtt női hang, Sia jellegzetes, magasba csapó, hosszan kitartott, erotikáról, vágyakról, érzelmi viharokról tanúskodó hangjára mozog egy monokróm, szürke, reménytelenséget sugalló térben.

Míg a Chandelier klipje a klubozás, vodkázás, megbánás banálisnak tetsző kérdéskörében mozogva a magány és a vágyak bonyolult romantikus vízióit viszi színre egy magányos kislány kiábrándultságot, öniróniát, szexualitást, unalmat remekül kifejező táncával s mimikájával, az Elastic Heart kétszereplős dráma.

A szövegben a szenvedő nőalany széteséstől, sebesülésektől való félelemeiről van szó, azzal a hatásos (és szado-mazo felhangokat sem nélkülöző) refrénnel, amely szerint mégsem fog bekövetkezni a partnere vágya, vagyis az, hogy őt szétszaggassa, mert a szíve elasztikus, azaz nyúlik, nyúlik a végtelenségig, noha a bőre vékony, a partner baltája pedig éles. Kétségkívül erős szöveg ez ahhoz, hogy egy 12 éves kislány mozogjon rá…

A klip profi módon bánik a beállításokkal, sokszor ránézésre nem állapítható meg, hogy a háttal fekvő/álló nőalak felnőtt-e vagy gyermek.

A kameramozgás kitűnően érzékelteti a tánc dinamikáját, valamint a két fél egymáshoz való eltéphetetlen kapcsolatát. 12 évesen egy olyan koreográfia várt Maddie-re, amely nemcsak a nemekkel, hanem az idősíkokkal, az életkorokkal és a brutalitás – gyengédség ellentétpárjával is játszik.

Nagyon menő a kortárs tánc mostanában, ami azt jelenti, hogy a popkultúra szinte minden ágában megjelenik. És mint minden posztmodern játék, dekonstruálja és átformálja a nagy elődöket.

Így akár a balerina mítoszt, ezt teszi egyébként a Sia-klip is. Ha már popszakma, Kanye West egyik klipjében is megjelenik a balett; ebben valódi balerinák egész csapata szerepel, így az maga a klasszikus balettre való rákérdezés. Lássunk néhány sort a dalból!

„Never was much of a romantic, / I could never take the intimacy. / And I know I did damage, / ‘Cause the look in your eyes is killing me. (…) Let’s have a toast for the douchebags, / Let’s have a toast for the assholes, / Let’s have a toast for the scumbags, / Every one of them that I know / Let’s have a toast to the jerkoffs / That’ll never take work off / Baby, I got a plan /Run away fast as you can.” 

Izgalmas a Radiohead Lotus Flowerjének démonikus mozgása, vagy az Oh Land White Nights című klipében a balett tánc felől érkező énekesnő törzsi, kortárs és szteptánca is. A The XX  Islands című klipjének is van köze a tánchoz, a szereplőket a tüköreffekt mozgással alakítja. Ha a tUnE-yArDs Bizness című dalának klipjét megnézzük, láthatjuk, hogy szintén apró gyerekek vezetik be a mozgást, s veszik fel az énekhangot. Végül pedig ott van a Chairlift  Amanaemonesiaja, amely bizonyosan inspirálta Sia-t.

Az Elastic Heart klip

Mi a különbség Sia dala és a fentebb tárgyalt dalok klipjeinek vizuális világa között? 

Sia magyarázata szerint a két szereplő az ő két énjét szimbolizálja. Maddie a fiatal, naiv, még éretlen, a sok rossz beidegződéssel terhes valamikori, a férfi pedig az új, erősebb, érettebb énje.

A kalitka/ketrec a kettejük (így a két én) összezártságát, egyúttal az egymástól való elmenekülés és visszatérés folyamatos vonzását szimbolizálja. Hogy van az, kérdezhetnénk joggal, hogy az éretlen én egy kislány, az érett pedig egy hatalmas, izmos férfi? (Sia-t 2009-ben és 2010-ben a rajongók a 25 legbefolyásosabb gay személyiség közé nevezték a SameSame.com.au platformon, és mindig nyíltan vállalta szexuális orientációját. Magánélete egyébként depresszióval, alkohollal, gyógyszerfüggőséggel, öngyilkossági tervekkel tűzdelt, extrém letargia, pánikbetegség, valamint a turnék lemondogatása is napirenden van nála.)

A klip a teret nagyon szépen, szimmetrikus beállításokban, a kortárs táncban nagy jelentőségű architekturális jelentéseket is érzékenyen mutatja be.

A táncosok személyiségét belső lelki folyamataik mozdulatokba olvasztása révén, a szintén a legjobb táncelőadásokra jellemző nyersességgel, őszinteséggel szemlélhetjük. Támadások, menekülés, verekedés és szex: gyerekkor és felnőttkor harcol egymással, mint nő és férfi. 

Nem freestyle, nem rap, kortárs balett! A klipben megfigyelhető mozgás Olga Kuareva táncára jobban hasonlít, mint Katie Thompsonéra, azaz szerencsére nélkülözi a különféle unásig ismert klisét. A kontextus tehát a kortárs tánc, amelynek közel 100 éves hagyománya egyre inkább a test sallangok nélküli, elemi mozdulatainak bemutatása, illetve a mindenkori társadalmi prüdéria kritikája. Igaza van-e  az amerikai keresztény szervezeteknek, amikor a sátán megjelenését, ördögűzést, beteges szexualitást, erőszakot emlegetnek a klip kapcsán? 

A klip megjelenése után szinte rögtön napvilágot látott egy mash-up is, amelyet Paul Trillo ( TheManOwl) készített. Az anyag változtatva  a textuson, inkább Le Bouf pszichotikusságát hangúlyozza. A címe Elastic Cannibal

Nagyon gyorsan reagál tehát a kulturális környezet egy ilyen problematikus alkotásra (is), és azonnal mellékszálaira bontja, egyes jelentéseket kiemel, másokat egyszerűen elhagy. Azt hiszem, elkerülhetetlen, hogy az irodalomban, képzőművészetben már sok évszázada jelen levő erősen szimbolikus, erotikus vizuális kifejezésmód a klipek világában is megjelenjen. Nem veszélytelen, de szükségszerű.

Ami segíthet, az az önvizsgálat, az értelmezés, a művészettörténeti ismeretek bevetése; tehát tanulni, tanulni, tanulni! Különben lassan félni kezdünk a poptól. Az pedig mégiscsak szégyen lenne.

Szöveg: Laura

One thought on “Meddig szaggatható a szív?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s