A globális trendek nyomvonalán – Spring-Summer 2015 RTW

Az ősz beköszöntével válnak aktuálissá a divathetekről szóló tudósítások, hiszen ilyenkor zajlanak a ready-to-wear bemutatók a világ divatfővárosaiban. Lassan pedig annak jön el az ideje, hogy a kifutón látott ötleteket átültessük a gyakorlatba, vagyis a tavaszi-nyári ruhatárunkba. Ehhez készítettünk most egy összegzést, amivel a RTW események trendjeit skicceltük nagyvonalakban.

A blézerek az elegancia időtálló must have elemei, a forma és a szín azonban szinte minden szezonban új lehetőségekkel kecsegtetnek bennünket.

Az idei tavaszi szezon többször feldolgozott eleme a boyfriend blézer, ami szigorú vonalaival, egyszerű szabásával és klasszikus jellegével szinte minden összeállítást tökéletesen kiegészít: a merészebb outfitek extremitásán enyhít, a letisztultabb öltözékre pedig észrevétlenül rádob még egy adag sikket.

 A Saint Laurent, a Louis Vuitton és a Lanvin is beépítette kollekciójába ezt az örök alapdarabot. Színeket illetően a sötétkék és a fekete dominanciája egyértelmű, az egyedi jelleget főleg a különleges gombok kiválasztásával biztosították a tervezők.

A télikabátot mindannyian hálásan cseréljük egy tavaszi verzióra, amely kategóriában az utóbbi évek – de akár évszázadot is mondhatnánk – legpopulárisabb fazonja a szinte már unásig hype-olt trench coat. Idén is szívesen értelmezték újra a tervezők a fazont, és szerencsére már nekünk sem kell beérnünk a Burberry-féle klasszikus modellel.

A Stella McCartney, a Bottega Veneta, a Hermés és a Balenciaga is a selyem és a pasztellszínek lágyságát építette be a hagyományos trench coatok formavilágába, így a lassan százéves ballonkabát 2015 tavaszára teljesen levetkőzte egykori maszkulin jellegét.

Nagyon izgalmas kombinációkat lehet kreálni a különböző grafikai elemek beépítésével: a színek és a vonalak párosítása, a motívumok kuszasága az inspiráció kimeríthetetlen tárházát képviselik. Ebből a soha ki nem merülő ihletforrásból merített többek között az Iceberg, a Versace, a Chanel és Jil Sander is.

Talán a divathetek legemlékezetesebb anyagaiként élnek emlékezetünkben a hippi konceptre épülő show-k, amelyek közül némelyik már-már ijesztően felidézte a szóhoz társított pejoratív jellegű asszociációkat.

Sok tervező vonultatott fel azonban könnyed, folklór inspirálta kreációkat, melyek inkább a hippi életszemlélet bohém romantikáját dolgozták fel, nem pedig a szubkultúra árnyoldalát.

Így tett a Valentino, a Roberto Cavalli, a Missoni, Alberta Ferretti, az Etro és Emilio Pucci is. Ezek a dresszek bármelyik nyári napon megállják a helyüket, és szerintem a RTW kategória kiteljesedését jelentik.

Idén az apróbb pöttyök helyett a túlméretezett, buboréknak is aposztrofálható motívum kapta a nagyobb szerepet.

A minta előtt hódoló tervezők közül Junya Watanabe képviselte az extrém végletet futurisztikus plasztik kreációival, a Moschino, a Dolce&Gabbana vagy például a Marc by Marc Jacobs könnyedebbre vette a figurát – ezekből szívesen látnánk egy-egy példányt a saját szekrényünkben is.

Első blikkre kicsit extrémebbnek tűnhet a gyakorlatilag pántokból kreált topok viselése, valójában azonban az összeállításunk többi részének visszafogottságával ellensúlyozható a merész viselet. Persze ezek között is találhatunk vadabb darabokat, mint az Alexander McQueen vagy a Tom Ford kreációi.

A fast fashion trendek közé azonban valószínűleg az ötlet szolídabb verziója fog leszivárogni, amelyekből a Balmain, a Diesel Black Gold és Alexander Wang bemutatóin szemezgethettünk.

A farmerből készült darabok viseletét szinte minden, trendeket felsorakoztató összeállításba bele lehetne írni, szezontól vagy kontextustól függetlenül. Ez az univerzális anyag csaknem mindig megjelenik a kifutón, hogy újabb bizonyítékkal támassza alá létjogát. Most sem tudtam elsiklani a tény fölött, hogy ez az egyszerű anyag egy tucat tervező fantáziáját ragadta meg, és mind-mind más történetet jelenített meg általa a saját verziójával.

A Chloe, a Fendi és a Kenzo az egyszerű szabású, maszkulin hatású, főleg oversized darabokra fűzte fel a farmer szekciót, míg az Etro vad, mégis nőies, egészen újszerű kombinációkat varázsolt a kifutóra. A Tommy Hilfiger patchwork-effekt hozzáadásával gazdagította az anyag egyébként is merész és rock and rollos mivoltát.

Vékony vagy vastag, színes vagy inkább a monokróm felé közelít? A csíkok kapcsán olyan sok választásunk van, hogy a kombinációk száma gyakorlatilag végtelen. Éppen ezért nem véletlen, hogy a számos kiaknázandó lehetőséggel kecsegtető motívum szezonról-szezonra szinte kihagyhatatlanul megjelenik a trendek között.

A 2015 RTW irányait körvonalazó divatheteken többek között a Louis Vuitton, az MSGM, az Antonio Marras, az Emporio Armani, a Givenchy és a Chanel bemutatóin is kedvelt elemként jelentek meg a csíkok.

Rég találkozhattunk egy szezon alatt annyi átlátszó csipke- és selyemdarabbal, mint a 2015-ös tavaszi-nyári trendeket bemutató show-k alatt. Ezzel mégsem az ízléstelenséget és a magamutogatást éltették a tervezők, hanem a leheletnyi elegancia előtt hódoltak, amit egy-egy áttetsző darab csempészett az összeállításokba.

Az áttetsző darabok adták a Fendi, a Blumarine, a Michael Kors és a No.21 kollekcióinak fő irányvonalát.

Florals for spring? Groundbreaking.” – idézhetnénk a talán leghíresebb, divatvilágot pro és kontra aspektusból boncolgató film, Az ördög Pradát visel egyik felkapott mondatát. Értelmezhetjük ezt a szándékolt irónia ignorálásával is, hiszen szinte minden virágos darab valami újat tartogat a közönségnek. A virágoskertek diverzitása a tervezőknek is remek alapkoncepciót nyújt, amelynek mentén számos, a motívumra építő kollekció is megszülethet, anélkül, hogy bármilyen déja vu érzést keltene bennünk.

A virágok megjelenítése, printekben való interpretálásuk még sokáig a S/S trendek gerincét fogja képezni, ahogyan idén is számos tervező merített a témából: például a Max Mara, Victoria Beckham, a Tod’s és a Marni.

Idén a kitörési pontot az jelentette, hogy a mintát nem csinos dresszeken jelenítették meg, hanem szigorúbb szabású kosztümökön, amivel megalkották a „kertész-sikk” kategóriát.

Sokkal kevésbé mindennapi, éppen ezért különösen izgalmas, és nem utolsósorban szerethető a rojtokkal dekorált darabok térnyerése, amellyel a Dolce&Gabbana, az Alberta Ferretti és az Emilio Pucci kollekcióiban is találkozhattunk.

Még inkább a rojtok bohém szabadságát hangsúlyozza, hogy főként nyáriasabb poncsók vagy poncsót idéző darabok dekorációjaként jelentek meg. S ha már nyári viseletről van szó, akkor leggyakrabban a könnyű szoknyákra asszociálunk – így vannak ezzel a tervezők is, csak éppen ők szeretik továbbgondolni ezt az egyszerű képzettársítást, és némi radikális újítással vagy extravaganciával megspékelni a darabokat.

A Dior, az Oscar de la Renta, az Alexander McQueen és a Rochas is „a több jobb”-elvet követve a midi, a maxi és az XXL kifejezéseket szem előtt tartva alkotta meg szoknyáit, amelyek nem csak hosszúak, de volumenüket is díszítettségüket tekintve is monumentálisak.

Nem volt hiány az élettel teli, vibráló printekből sem, ezeket részemről többnyire a wow-effekt és az idő felmelegedésének képzeletbeli sürgetése követte.

Igazi nyári felüdülést képviseltek az őszben az Antonio Marras és a Stella Jean nosztalgikus gondolatokat keltő, képeslapokat idéző dresszei és szoknyái, a Louis Vuitton és a Moschino fantáziadús, popos printjei, illetve az MSGM, Jean Paul Gaultier vagy például a Burberry Prorsum feliratokkal teletűzdelt összeállításai.

Szöveg: Alexandra
Képek: style.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s