Hello Milánó! – Az extrém és a klasszikus játéka a MFW-en (AW15-16)

A mai nappal végéhez ért a 2015-ös őszi-téli szezon trendjeit felvonultató, hat napig hullámzó bohém élet: a Milan Fashion Week. A következő hideg szezonra szánt kollekciók és prezentációk játékos formai és színextremitása, valamint a klasszikus, feminin szabásvonalak nosztalgikus múltidézésének jelen kori szinkronizálása jellemezte a mediterrán divathéten sorra kerülő designerek bemutatkozását.

Fausto Puglisi

Kezdjük a sort egy igazi multikulti fenegyerekkel, aki éppen két évvel ezelőtt törte át az ismeretlen, fiatal tervező státuszát első önálló Fausto Puglisi show-jával. Puglisi tervezői attitűdje két merőben ambivalens kulturális pólus közé húz egy feszes lasszót, amit hol a harsány hollywoodi kommerszitás és amerikai popkulturális inspirációk felé csap, hol pedig a szicíliai gyökereit meghatározó, az ókori és barokk művészet köré teker némi bacchusi, hedonista csavarral.

Puglisi idén sem küldött fáradt tekintetű modelleket kifutójára, ellenkezőleg, energikusan vonuló magabiztos nőket láthattunk ruháiban, akik hiteles képet adtak arról, milyen is Fausto Puglisi nőképe.

Puglisi őszi-téli kollekciójában alapdarabokat láthattunk – szoknyákat, maxi ruhákat és zakókat, amiket a komplementer színek élénkségével, geometrikus és állatminták fragmentáltságával, valamint aszimmetrikusan átlapolt vagy éppen magasan sliccelt  szabásmegoldásokkal tett vibrálóan szexivé.

Puglisi stílusvarázslata kifinomult egyensúlyérzékében áll, ahogyan a koptatott farmer és a varrott bőr dzseki frivolságához keveri a klasszikus női szabászat eleganciáját.

N°21

A 2010-ben alapított márka mögött Alessandro Dell’Acqua áll, aki a modern nő öltözékét maszkulin anyagok és formák átemelésével teszi rendhagyóvá.

A milánói divathéten bemutatott ruhái és kiegészítői kiléptek a nappali viseletek komfortzónájából, de mégsem törték át annak határait.

A kollekciót uraló rétegzettségben a romantikus, legyező hajtású, szatén anyagokra oversize pulóverek és kabátok nehezednek. Csipke kesztyűk, szőrme mellények és kabátok, valamint a háttérszereplőként megidézett arany csillogás teszi Alessandro Dell’Acqua nőalakjait a hétköznapok glam-ikonjaivá.

 Marco de Vincenzo

Ha megengedtek némi szubjektív kiszólást, nekem Marco de Vincenzo ready-to-wear kollekciója az egyik favoritom.

Marco de Vincenzo is tulajdonképpen újoncnak mondható; ötödik éve viszi saját brandjét, de a Fendi háznál töltött évek is minden bizonnyal kellő mennyiségű szakmai tudással és magabiztossággal alapozták meg önálló útkeresését.

De Vincenzo 2015-ös kollekciója is hozta azt az egyenletes teljesítményt, amit a kritikusok megszokhattak már tőle: díszítőmotívumok sokszínűségét, hangsúlyos kiegészítőket, technikai újdonságokat a kísérletezés jegyében.

Fall ruhadarabjainak színtónusa fekete alapozást kapott, amire a római designer látványos szivárvány hártyát húzott, hozzákeverve a gyémánt és rombusz minták szigorúságot mellőző, duotone üdeségét.

De Vincenzo különböző minőségű anyagokkal játszott – a festett farmer nála is felbukkant, csipke ruhák, illetve gyapjú és báránybőr midi kabátok jelentették a kollekció alapdarabjait. Marco de Vincenzo leglátványosabb megoldása a szoknyákon és a tunikákon visszatérő, sakktáblaszerűen szőtt anyagok kontraszt-csíkozása, amiket lézertechnika segítségével alakítottak ki.

Igen szemkápráztatóan indított a Pucci, mikor modelljeit tetőtől-talpig fekete-fehér optikai csalódásba öltöztette. Én nem bántam volna, ha az egész kollekcióban a szinte feldolgozhatatlanul változatos geometriai minták dominálnak, megcáfolva a „kevesebb néha több”-szállóigét. Persze ez a koncepció kissé oldódott a továbbiakban, de B&W vonal és a geometria uralkodó jellege az egész kollekciót áthatotta – már amennyiben említhetünk egységességet a kollekció kapcsán.

Izgalmas, újszerű motívumként jelentek meg az asztrológiából átemelt jelképek és alakzatok, illetve a csillagjegyek grafikus ábrázolása. A bársony és a selyemanyagok felváltva kerültek elő, a lágyabb és a merevebb stílus között egyensúlyozva a kollekciót.

Ez volt Peter Dundas utolsó kollekciója, amelyet a Pucci neve alatt kreált, így érthető módon egy extremitással átitatott anyaggal szeretett volna még utoljára „bombát robbantani” a milánói kifutón.

Sosem volt még olyan szexi a pufi, mint Ermanno Scervino legújabb kollekciójában – és szinte biztos vagyok benne, hogy nem is lesz. Mondjuk szoknya, kosztüm vagy épp ruha formájában eddig nem találkoztam ezzel a jellegzetes és szinte utánozhatatlanul megosztó anyaggal, de most, hogy igen, határozottan bejött. Legalábbis elméletben.

Az ultra-nőies és szofisztikált kollekcióban a fekete, a fehér és a királykék színtrió dominált. Az összeállítások magasszárú velúr, illetve bőr csizmákkal, nőies szandálokkal és maszkulin hatású fekete-fehér fűzős cipőkkel párosultak.

A kollekció egyedülállóan ötvözte a szigorú, letisztult szabású darabokat és a merészebb, feminin formákat, amelyek főleg a „habos-pörgős” szoknyák kapcsán jelentek meg.

A Giorgio Armani ezúttal is hozta a megszokott sikket, mégis találtam néhány apróságot, ami miatt az új anyag többet adott, mint a korábbi kollekciók, és ami miatt akár még rebellisnek is nyilváníthatjuk az anyagot.

Három szó: aszimmetria, rétegek, volumen. Ezen elemek mesteri mixelése adta a ruhák különlegességét.

Tetszett, hogy szinte minden összeállítás kiindulópontját a gallér jelentette, ami néha egyenesen, néha pedig féloldalasan, az aszimmetriát erősítve koronázta meg a ruhákat.

Sokszor több réteg egymásra halmozása adta az izgalmas egyensúlytalanságot, ami megtörte a klasszikus magasdivat sikkes egyhangúságát. A háromszög alakban nyitott blézerek, a bővebb fazonú nadrágok, a jellegzetes betoldások és a minimálisan oversized effektus megjelenése együtt hozták létre azt a volument, ami a kollekciót a business casual vonalról eltérítette a smart casual – és mellesleg rendkívül szexi – irányzat felé.

Szöveg: Bea, Alexandra
Képek: style.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s