Kétarcúság és szürrealizmus – Jacquemus AW15

Láttunk már festészeti irányzatokat a divat területére beszivárogni, és nem érnek meglepetésként a kifutón megjelenő extrém sminkkreációk sem. Mégis újdonságként hatott a párizsi kifutóra belibbenő szürrealista illúzió, amelyet Simon Porte Jacquemus varázsolt, pontosabban varázsoltatott a kifutóra.

A tervező ugyanis kollaborált Sebastian Bienek német művésszel, aki kajal szemceruzával és piros rúzzsal mázolt elnagyolt arcokat a modellek profiljára. A modellek másik része pedig papírmaszkokkal eltakarva, arctalanul vonult a kifutón, szintén a valóságon túliságot erősítve.

Az egész show-n végigfutott egyfajta kollázs-hatás: a frizurák, az eltakart vagy éppen átrajzolt arcok, a ruhák szándékoltan hangsúlyozott befejezetlensége, hanyagul összefércelt hatást keltő egymásra épülése mind a kubisták által is oly kedvelt technika jelenlétét igazolták.

Szabálytalan, aszimmetrikus szabású ruhák, oversized, lepelszerű elemek jellemezték a kollekciót. A bemutató formabontó jellegét tükrözte az is, hogy a modellek – sőt, a bemutató végén még a tervező is – cipő nélkül léptek a kifutóra.

Az sem véletlen egybeesés, hogy a ruhák többsége azt a benyomást keltette, mintha kisgyerekek játékának eredményeként születtek volna – anyagdarabok véletlenszerűen összekaszabolva és egymásra applikálva, helyenként mindössze szimpla, szalagszerű betoldásokkal összekötve, néhány esetben a felsőrészek felét vagy egészét elhagyva.

A tervező ezen elemek beépítésével a gyermeki ösztönt, a gyermekkor gondtalanságát kívánta szimbolikusan megjeleníteni.

Ugyanígy a gyermekkort idézték a kartonból kivágott maszkok, amik egy-egy modell arcát eltakarták, a bemutató meghívóin lévő préselt levelek pedig egy óvodai foglalkozás eredményét idézik.

Valójában a félmeztelenség sem provokatív vagy polgárpukkasztó elemként értelmezhető, inkább egyfajta édeni szabadságot, gyermeki naivitást hivatott a kifutóra varázsolni.

A kollekciót egyébként a kétarcúság témaköre hívta életre, emiatt fordult a tervező Sebastian Bienek művészhez, aki alkotásaiban már évek óta foglalkozik a témával, művészetében 2013 óta visszatérő elemként szerepelnek a rajzolt arcok. A dinamikus, erőteljes és vad kollekció pillanatok alatt elérte, hogy beszéljenek, illetve cikkezzenek róla.

A bemutató megihlette Kalen Hollomont is, aki szürreális kollázsaiban emlékezett meg a show-ról.

Ezeket az alkotásokat talán még magánál a kollekciónál is jobban imádom, hiszen néhány képen jeleníti meg mindazt az inspirációt, mögöttes tartalmat, szimbolikát, amit Jacquemus a kifutón szeretett volna prezentálni.

Szöveg: Alexandra
Képek: innen és innen.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s