Intimitás és kozmológia: Björk művészi koncepciói

Földöntúli énekhang, extravagáns megjelenés és egy tekintélyes életmű – ez jellemzi a kortárs experimentális popzene ikonikus alakját, Björköt. Akár rajongunk érte, akár az idegeinken táncol, annyi biztos, hogy lehetetlen figyelmen kívül hagyni az izlandi énekesnőt.

Dalszerzői és énekesi munkássága mellett az általa viselt, sokszor neki tervezett ruhadarabok miatt is izgalmas, határokat feszegető egyéniségként tekinthetünk rá. Legújabb albuma, a Vulnicura megjelenése, illetve a New York-i MoMA-ban nyílt retrospektív kiállítása apropóján betekintünk színpadi gardróbjába.

Vulnicura-Bjork

Az énekesnő – a zenéjével vibráló összhangban álló – avantgárd külsejéhez olyan neveket társíthatunk, mint Iris Van Herpen, Alexander McQueen, Jeremy Scott, Hussein Chalayan vagy Sophia Kokosalaki.

A színek, formák és anyagok tobzódása, az extrém fejékek és a színpadi performanszok mind hozzájárulnak ahhoz, hogy Björk látszólagos könnyedséggel két lábon járó kortárs művészeti alkotássá változzon át. Sosem álltak távol tőle az experimentális, sőt olykor transzgresszív önkifejezési módok, a 2000-es évek extrém ruhakölteményeivel pedig végképp megállíthatatlanul elszabadult a Björk-univerzum.

A 2001-ben megjelent Vespertine egyszerre intim és eszképista hangulatához illeszkedve a Warren du Preez és Nick Thornton-Jones által készített promóképeken tüllbe és kristályokba öltözve láthatjuk az énekesnőt.

A lemez központi témája a szerelem, a romantika, a testiség egyfajta pszichedelikus átirataként kristályosodik ki a művésznő testén: a minimalizmus és bujaság találkozása, az organikus és szintetikus egybefonódása figyelhető itt meg, melyek későbbi lemezein és turnéi vizuális anyagaiban is visszaköszönnek majd.

A témájában és zeneileg is emberközpontú, illetve politikai kérdéseket is feszegető Medúlla (2004) vizuális reprezentációin a test átlépni látszik önmaga határait.

A szintén du Preez és Thornton-Jones által készített sorozatokon visszatérő motívum a haj, ami megszokott helyéről tovább vándorolva megjelenik a ruhákon és az énekesnő testéhez rögzített, végtelenbe kígyózó-tekergő tincsek és fonatok képében. Gazdag minták, egymásra rétegződő és fodrozódó anyagok kombinációi ölelik körbe és nagyítják fel az énekesnő testét némi groteszk és poszt-humán minőséggel felruházva őt.

A 2007-ben megjelent Volta energikus és kísérletező hangvételéhez igazodva Björk színesre festett arccal és színpompás ruhában köszön vissza ránk a lemezhez készült képeken. A horgolt ruhát az énekesnő barátai, az Icelandic Love Corporation művészcsapat készítette. Az albumot inspiráló afrikai rigmusokhoz és pogány elemekhez igazodva Björk énekelve, táncolva, ruhájának indáit, színorgiáját életre keltve pózol.

Nem idegen az énekesnőtől a természeti elemekből, erőkből való merítés, amelyek lenyomata itt tradicionálisabb formában és technikákkal elevenedik meg.

A 2011-es Biophilia albummal kezdődött az énekesnő és a holland divattervező Iris van Herpen  kollaborációja. A lemez borítóján és a Moon című klipben Björk a tervező Synesthesia kollekciójából származó egyik ruhát viseli. A fekete alapra erősített aranyozott bőr részletek finom összhangban állnak az album fő inspirációs forrásaival, a természettel, a természeti erőkkel és anyagokkal.

Iris kollekciója a szintesztézia mentális jelenségéből építkezve a különféle érzékszervi benyomások keveredésén, újféle érzetek, érzékelések aktiválásán alapul. Nem csoda, hogy Björkkel remek párost alkotnak, hiszen ezek az elvek az énekes-dalszerző munkáján is tetten érhetőek: kutatni a kapcsolódásokat, asszociációkat, új dimenziókat a természet, a zene és a technológia között.

Elmés keresztmetszete lehet ennek a ruhára erősített hárfa öv, amelyet a klipben Björk jelképesen meg is szólaltat.

A 2011-es Escapism kollekciót alapul véve a Biophilia turnéhoz Iris készített egy éjkék ruhát Björknek. A darab félig áttetsző, kagyló formában egymásra rétegzett lemezekből áll, melyek tekergőzve ölelik körbe az énekesnő testét. Az anyag a fény és a nézőpont hatására más-más árnyalatúnak tűnik a mélykéktől a szikrázóan világos kékig.

Az album inspirációihoz igazodva a ruha tökéletesen integrálódik a koncepcióba: a vándorló égitestek, illetve a tektonikus és gravitációs erők mellett a kristályok szerkezetét és a DNS láncolatok csavarodását, tekeredését is finom szimbolikával jeleníti meg ez az haute couture darab.

Az albumhoz tartózó styleban még egy feltörekvő alkotó képviselteti magát, a japán Maiko Takeda ékszertervező. Björk a Takeda Atmospheric Reeintry kollekciójából származó fejékeket viselte a turnén. A vékony, színezett műanyag tüskékből felépülő darabok gömbölyded vagy örvénylő felhőkbe rendeződve fogják körbe az énekesnő fejét egyfajta látható aurával felruházva a viselőt.

A félig transzparens darabok éteri színekkel, tükröződő fényjátékkal, finom mozgással jelenítik meg a villámlás félelmetes szépségét, a természet fény-árnyék játékát, a szél konstans mozgását.

A futurisztikus fejrevalók a testnek és környezetének határait hivatottak elmosni, ami által egyfajta finom kapcsolódás jön létre a viselő és környezete között: a kiszélesedő testhatárok érzékeny harmóniával kötik össze a külvilág fényeit, légmozgását az anyagok érzékeny reflexivitásával és rezzenő mozgásával.

A látszólagos káosz látványos művészi rendbe áll így össze szemünk előtt.

Björk legújabb albuma, a Vulnicura idén januárban jelent meg. A lemezhez készült vizuális anyagban éri el eddigi tetőpontját az énekesnő művészeti koncepcióinak íve. Az Inez van Lamsweerde és Vinoodh Matadin által készült promó sorozat sytlistja Mell Ottenberg volt.

A fotókon Björk egy fekete latex ruhát visel, és egy Maiko Takeda fejék mögé rejtőzik, ami ezúttal a vállait és felsőtestét is beborítja. Az énekesnő válását, érzelmi sérüléseit, kiszolgáltatottságát feldolgozó album fő színe a sárga lett, amit ő a gyógyulási folyamattal hoz összefüggésbe. Takeda szürreális darabjának rezgő sárga tüskéi az érzelmek hullámzásához, finom rezdüléseihez hasonlatosan ölelik körbe az énekesnőt.

Björk koncepciójának része volt, hogy egy jól látható, szimbolikus sebet viseljen a testén, a szíve fölött. A fekete anyaggal kontrasztban álló tátongó, lüktető, hússzínű seb láthatóvá tételével párhuzamosan tárulkozik fel Björk, és énekli el élete legszomorúbb időszakát.

Az érzelmek láthatóvá tétele, a természet és a technológia elmés ötvözése, a hétköznapi transzcendenssé alakítása, különféle művészeti ágak házasítása – ezek jellemzik Björk munkáit.

Ahogyan eddig sem, valószínűleg ezután sem fog csalódást okozni, és várhatóan további zenei és persze vizuális meglepetések lapulnak még a tarsolyában.

Szöveg: Kata
Képek: innen és innen

 

One thought on “Intimitás és kozmológia: Björk művészi koncepciói

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s