RebelFavs – Thea Porter és a bohém sikk história

Ha meghalljuk a bohém sikk kifejezést, feltehetőleg azonnal asszociációk sorozata indul el a fejünkben: Kate Moss, a fesztiváldivat, stílusbeszámolók a Coachella-ról… A képzettársítások sorában sokszor fel sem bukkan Thea Porter neve, aki nélkül azonban nehezen terjedt volna el a mai napig körülrajongott irányzat. A londoni Fashion and Textile Múzeum legújabb kiállítása – a Thea Porter 70s Bohemian Chic – a tervezőnő örökségére hívja fel a figyelmet.

Részben a fesztiváldivat aktualitása és a Coachella-láz, részben pedig a londoni Fashion and Textile Múzeum Thea Porter kiállítása hívta életre ezt a posztot, melyben a bohém sikk megalkotóját mutatom be, mint a divatszíntér egykori ízig-vérig rebellis szereplőjét. Tegyünk egy rövid utazást a ’60-as, ’70-es évekbe, amikor Thea Porter brit dizájner – tudtán kívül – lefektette a mai fesztivál fashion alapjait.

Thea Porter – 70s Bohemian Chic

A tervezőnő munkásságát bemutató kiállítás február 6-án nyílt a londoni Fashion and Textile Múzeumban, és május 3-ig még megtekinthető – ha valaki arra járna, mindenképp nézzen be! Thea Porter (1927-2000) a ’60-as években elsőként hozta be a Közel-Kelet bohém sikkjét Európába, glamúros csillogással és különleges anyagok felhasználásával megfűszerezve.

1966-ban nyitotta meg boltját a soho-i Greek Streeten, ami szinte az indulástól kezdve film- és rocksztárok kedvelt fashion pontjaként funkcionált. Olyan sztárok alkották a különleges bolt vásárlókörét, mint a Beatles vagy Elizabeth Taylor.

Thea Porter outside one of her fashion shops in 1977.

A retrospektív kiállítás Porter életét és karrierjét mutatja be a damaszkuszi kezdetektől, a londoni üzletnyitáson át a későbbi sikeres terjeszkedésig. A kiállítást néhány jellegzetes outfit fűszerezi meg, amelyek bemutatják, hogyan formálta a közel-keleti és az észak-afrikai kultúra, illetve anyaghasználat a 20. századi divatot és belsőépítészetet.

Külön hangsúlyt kaptak Porter ikonikus és korszakalkotó, Európában akkoriban egyedülálló újdonságként felfedezett darabjai, a kaftán, a köpenyszerű abaya, a Chazara dzseki vagy épp a brokáttal díszített dresszek. A tárlat egyben egy kalandos utazás, melyben végigkövethetjük a Thea által imádott elemek változatos skáláját, a különleges, antik alapanyagok egyedülálló felhasználási módozatait. Porter odavolt a 30-as évekbeli francia fátylakért, az oszmán bársonyért, lenyűgözték az indiai kézzel festett motívumok, a svájci sifon és a damaszkuszi brokát. A kiállításon megtekinthetőek a korszakhoz és a stílushoz kötődő divatfotók is, a Vogue, a Harper’s Bazaar és a Women’s Wear Daily lapjairól.

Bohemian Chic

A kezdetektől…

Portert már egészen fiatal korától kezdve érdekelte a divat – ugyanúgy, ahogyan a partik és az éjszakázás világa is. 1946 és 1949 között írt, családjának címzett leveleiből is egyértelműen megjósolható a leendő karrierje: a leveleket olvasva szemünk elé tárul a világháború utáni Anglia egy igazi fashion-függő aspektusából. Thea piros rúzzsal skiccelte fel a papírra az általa áhított ruhadarabot, és a Vogue-ból kivágott fotók segítségével „rendelt” a Damaszkuszban élő édesanyjától cipőt, hiszen ezek a cikkek a háború sújtotta fővárosban szinte beszerezhetetlenek voltak.

Porter festőként kezdte karrierjét, első önálló kiállítását Beirutban rendezte meg 1961-ben. 1964-ben Londonba költözött, ahol eleinte beltéri designnal foglalkozott. Boltjában függönyöket, párnákat, méterárut szerezhettek be az érdeklődők. Később az importált kaftánokat már nem csak alapanyagként használta fel, hanem felismerte a divat színterén betöltött jelentőségüket is.

1967-től beindult a nemzetközi terjeszkedés is – első partnere a New York-i Hendri Bendel volt. Porter 1971-ben nyitotta első üzletét a világhírű Broadway musical, a Hair producerének, Michael Butlernek segítségével. Az üzlet ugyan hat hónap után bezárt, a terjeszkedés nem állt meg – Porter termékei továbbra és népszerűek voltak az USA-ban, idővel pedig Párizsban is megnyitott a boltja.

TP 11

A kaftán mint ikonikus ruhadarab hosszú utat járt be a történelem és az évek során, az egyik legszorosabb kapocs talán mégis Thea Porter nevéhez fűzi. A kaftán először az ókori perzsa művészetben jelent meg, majd az Oszmán Birodalom szultánjai viselték. Később Liz Taylor lookjában bukkant fel, az utóbbi években pedig szinte az összes fesztiválos outfit-gyűjteményben.

Ugyan az 1950-es években Christian Dior is elkészítette a maga nyitott, kaftánszerű kreációját, Yves Saint Laurent pedig továbbgondolta a kezdeményezést, mégis a későbbi verziók tudták csak igazán megragadni Hollywood figyelmét. Miután Elizabeth Taylor egy kaftán-jellegű dresszt viselt második esküvőjén, a darab hirtelen sokkal felkapottabbá vált. Thea Porter pedig a kétségtelenül kaftán – és a Közel-Kelet – szakértője volt.

Sok tervező akadt, akik utazásaik során keleti inspirációt gyűjtöttek, de Porterről mondható el az, hogy teljes valójukban és mélységükben megértette a különleges anyagoknak és tradicionális dekorációknak a jellegét, a milyenségét, illetve felfedezte bennük az egyedülálló lehetőségeket.

Ebben segítségére volt damaszkuszi gyermekkora, illetve családi háttere: édesapja arab teológus, édesanyja pedig egy francia misszionárius volt, aki Szíriában és Libanonban tevékenykedett.

Floral cotton voile dress

Ma már nem látunk újdonságot a pehelykönnyű, vékony dresszekben, a felemás vagy épp aszimmetrikus szegélyekben, de mint mindennek, természetesen a bohém looknak is volt egy kezdőpontja, amelyet Thea Porter nevéhez köthetünk. A tervezőnő volt az, akinek köszönhetően a londoni catwalkon is végigvonult a bohém elegancia, majd szép lassan a street fashion területére is beintegrálódott, manapság pedig a fesztivál sikk és az utcai stílus alapjait képezi.

AAD/1995/4/1

Thea és a sztárvilág

Már említettem, hogy Thea kreációiért odavolt többek között Liz Taylor is, továbbá a Beatles tagjai is megfordultak a designer londoni üzletében. Faye Dunaway számára egy magasnyakú dresszt alkotott a tervező, amit később a színésznőről is neveztek el. Emellett Porternek köszönhették a “stylingot” a Pink Floyd tagjai debütáló albumuk, a The Piper at the Gates of Dawn borítójára készült fotón. Thea Los Angeles-i utazása során bőröndből árulta alkotásait Veronique Peck, a világhírű Gregory Peck feleségének nappalijában. Thea Porter számos hírességgel dolgozott együtt, sokakkal baráti kapcsolatot is ápolt.

A Thea Porter história rövid tanulsága, hogy mikor végignézzük a fesztiválokon készült inspirációs fotókat, és magukban megdicsérjük Kate Moss, az Olsen ikrek vagy Sienna Miller csodálatos összeállításait, akkor jusson eszünkbe a dizájner neve is, aki nélkül lehet, hogy a fesztivál sikk és a bohém stílus ma nem létező fogalom lenne, vagy egyszerűen teljesen más irányzatot képviselne.

Szöveg: Alexandra
Képek: innen és innen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s