Elmosódott nemi határok és paradigmaváltás: gender-kérdés a divatvilágban

Aki nem barlangban töltötte az elmúlt jó néhány évet, az valószínűleg tudja, hogy a gender, vagyis a társadalmi értelemben vett nemi szerepek körében éppen átrendeződés folyik, egyfajta törtetés az nők és férfiak közötti egyenlőség, valamint a LGBTQ közösség elfogadása felé. Ezt a modern újrafelosztást és minden velejáróját vizsgáltuk most meg a divat szerteágazó világában. 

A gender szótári fogalma nagyjából úgy foglalja össze a jelenséget, mint az olyan társadalmi tényezők összefoglaló neve, amelyek különböző mértékben érintik a férfiakat és nőket, valamint amelyekben megmutatkoznak a két nem közötti társadalmi különbségek. Nos, mivel itt bizonyos falak leomlásáról és határfeszegetésről van szó, szorosan hozzákapcsolódik a LGBTQ (leszbikus, gay/meleg, biszexuális, transzexuális, queer) közösség, amely most először végre teret és széles körű elfogadást nyerhet a nyugati kultúrákban. Hogyan reflektál ezekre a fontos, társadalmi küzdelmekre a divatipar? Megmutatjuk.

A divatvilág, akárcsak a többi művészeti ág, alapvetően támogatja és szívén viseli a gender-kérdést. Nyilván ehhez szorosan kapcsolódik, hogy identitásunkat elsősorban a külsőnkkel, az öltözködésünkkel tudjuk megmutatni a külvilágnak, ebben pedig ugyebár a divatipar van segítségünkre.

De jól látható, hogy e “forradalom” nem a társadalmi igények kiszolgálásáért van, nem, ez egy belső lüktetés, amely teljes nyitottsággal kiáll a nemi szerepek átalakulása és összemosódása mellett. Ugyanakkor, a megfordított feltételezés, vagyis, hogy a divat a maga hatalmas erejével képes befolyásolni a közfelfogást a nemi uniformizálódásról, szerintem nagyon is helytálló. Gondoljunk csak a mostanában közkedvelt boyfriend hatású női ruhákra, vagy ha kicsit el szeretnénk vonatkoztatni időben: jusson eszünkbe Coco Chanel világhírneve, amelyet a férfi ruhák ihlette újító női darabjainak köszönhet. 

A nemi határok elmosódása azóta sem hagyta el a tervezőasztalt, noha az alapvetően nőközpontú divatvilágban a férfiaknak készült darabok feminin jellege mindig sokkal szembetűnőbb, hiszen a nőkön elfogadottabbak a maszkulin ruhák, mint fordítva. Ki csodálkozik egy nőn, aki öltönyt visel? Senki. Ki csodálkozik egy férfin, aki szoknyában van? Valószínűleg mindenki. Pedig a divatvilágban ma már egyáltalán nem ritka, hogy a férfi kollekciók között is szoknyát, szűkített szabásvonalat, csipkét vagy éppen virágmintát találunk – legfrissebb példa erre a Gucci 2015-ös őszi/téli kollekciója. De nem mindig a megálmodott ruháknál kell keresni a jelenséget: ott van például a divattervező Marc Jacobs, aki szinte mindig szoknyát visel. 

Gucci AW15
Marc Jacobs

Emellett persze a női vonalon is erősödik a férfias hatás, de mint mondtam, az elfogadottabb jelenség miatt ez nem kap akkora visszhangot. Pedig kár lenne szó nélkül hagyni az olyan erőteljes és fantasztikus kollekciókat, mint Alexander Wang kreációi, amelyek minden esetben korlátok nélküli modern nőket állítanak elénk. 

Alexander Wang SS14

Alapvetően a gender-forradalom is az uniszex kilétet hirdeti: határozd meg Te magad a nemed! A nemi címék ne befolyásoljanak abban, hogy Te ki vagy, vagyis jelen esetben, hogy melyik nemnek szánt ruhadarabokból öltözködsz. Ezt az irányt pedig már nemcsak a művészi szint hirdeti, az emberek legnagyobb részét megszólító és befolyásoló fast fashion üzletek is e felé tendálnak. Például, ti hányszor jártatok már úgy, hogy egy Pull&Bear üzletben nem tudtátok, hol végződik a női, és hol kezdődik a férfi részleg? Én számtalanszor nem is veszem észre, ahogy már rég a férfi pólók vagy kardigánok között válogatok, mert szezonról szezonra egyre kevesebb az eltérés a két nem kollekciói között.

Ebben a kérdésben egyértelműen a brit áruházlánc, a Selfridges vezet, ugyanis nemrég felállított egy Agender nevű pop-up boltot, ahol nincsenek különválogatva a férfi és női darabok, egyetlen tér az egész, és nemétől függetlenül bárki bármelyik soron kedvére válogathat.

Ez a nemtelen jövőkép egyelőre még csak visszafogott álmodozás, de nem kell jósnak lenni ahhoz, hogy a tendenciát figyelembe véve lássuk, előbb-utóbb valószínűleg ez lesz a megszokott. 

Selfridges Agender  designed by Faye Toogood - con
A Selfridge Agender boltjának egyik plakátja

Persze, a divat nemcsak az uniszex formába hajló darabokon keresztül harcol a nemek egyenlőségéért és a LGBTQ közösség elfogadásáért. A tervezők elsődleges szócsöve a kifutó, így az utóbbi szezonokban egyre több andogün és transzexuális modell tűnt fel a bemutatókon, és persze a különböző reklámokban is. A legismertebb közülük Andreja Pejic, aki 2014-ig az előbbi, majd az átalakító műtétek után az utóbbi kategóriához sorolható. Ő az első, vállaltan transznemű modell, így rengeteg embert inspirált nyitottsága és bátorsága. Többek között Elliott Sailors-t is, aki biológiai nemét nem változtatta meg, de sok éves női modelltapasztalat után egyszer csak átpártolt a férfi modellekhez. A különleges esetről így nyilatkozott:

“Az iparban a nőktől elvárják, hogy hosszabb ideig nézz ki fiatalnak, mint a férfiak. És én tudtam, hogy öregszem.”

Elmondása szerint férfiszerepben már amúgy is régóta ki akarta magát próbálni, de félt, hogy emiatt elveszítené klienseit. A korai nyugdíjazás elkerülése érekében végül most megvalósította álmát. 

Andreja Pejic
Elliott Sailors

A divat közege egyfajta hírmondó a nagyvilág számára, ugyanis megfigyelhető rajta keresztül a nemi szerepek összemosódása és keveredése. Vajon mennyire tudatos társadalmi szerepvállalás, és mennyire puszta művészi indíttatás, a világlátás kifejezése? Nos, ha még ebbe is belemennénk, valószínűleg reggelig itt ülnénk. A lényeg, hogy a gender-kérdés nagyon is pozitív módon van jelen a divatvilágban, felhívja a figyelmet a változásokra, valamint felnyitja az emberek szemét. És ez nagyon jó. 

Szöveg: Blanka
Forrás: Dazed, Huffington Post
Képek: Pinterest
Nyitókép: Jean Paul Gaultier AW 1995-96 // BBC

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s