Virtualitás és örökös online ébrenlét kedvenc divatmagazinjaink fotósorozatain

A virtuális tereinkben mozgunk a legbiztosabban manapság. Reggel, amikor felkelünk szinte az első, hogy a telefon után nyúlunk és megnézzük, hogy milyen az idő kint (ahelyett, hogy kinyitnánk az ablakot!), ellenőrizzük, hátha kaptunk emailt éjszaka (mert erre is van példa). A Facebook, a Twitter és az Instagram vált a fő viszonyítási ponttá, a virtuális profil alapján ítélünk meg embereket.

A fotók által tudatják velünk ismerőseink (és az ismeretlenek is), hogy merre jártak, mennyit futottak, mit ettek, hány barátjuk van, hogy érzik magukat éppen. Ha nem vagyunk elég naprakészek, és nem veszünk részt ebben az információáradatban, akkor ez azt az érzést keltheti, hogy lemaradunk valami „fontosról” – vagy azt, hogy egyszerűen nem létezünk. Hamarosan bemutatjuk nektek kedvenc virtual reality és sci-fi témához kapcsolódó divatanyagainkat, de addig is jöjjön néhány gondolat a téma kapcsán!

123445
Saskia de Brauw and Elise Crombez star for Interview Magazine by Mert & Marcus

A közösségi oldalak úgy működnek, akár egy kis város főtere. Ismerősökkel „találkozunk”, beszélgetünk, új arcokat ismerünk meg.

Az életünk központja lett a „virtuális köztér”, ami csak a miénk, sajátunknak érezhetjük, hiszen senki sem látja ugyanazt, amikor bejelentkezik az adott oldalra. A valós élet dokumentumai virtualizálva, ezekre a csatornákra szabva jelennek meg.

A szelfikre gondolok épp, amik tipikusan „másoknak” készülnek, hogy jelezzék jelenlétünket egy adott helyen, eseményen. Ezek a fotók gyakran valóságos köztereken készülnek, azzal a szándékkal, hogy a virtuális térben elmondjanak valamit a készítőjéről. Érdekes helyzet, amikor a szelfiző hátat fordít a látványosságnak, amit megörökít saját magával, anélkül, hogy odapillantana. Ebben az esetben nem a valóságos jelenléte fontos az adott helyen, hanem az elkészült dokumentum, ami aztán a közösségi oldalakon jótékonyan hat a készítő megítélésére.

Saskia de Brauw for Interview Magazine by Mikael Jansson

A virtuális világ fontossága (az, hogy a képek többsége, amiket nap mint nap látunk ezekről a csatornákról származnak) visszahat a való világra is. Képekben, leendő képeken, beállításokon gondolkozunk, mindannyian fotósnak képzeljük magunkat, a megfelelő helyszín után kutatva, ahonnan a legreprezentatívabb a látvány (ami önmagában nem lenne rossz, hiszen a fotózással való absztrahálás kreativitásra ösztönöz, inkább a képek célja az, ami megkérdőjelezhető). Egy-egy híres művészeti alkotás vagy turistalátványosságok előtt a szelfizőkön alig látunk keresztül, és azt érezhetjük, ha nem csinálunk mi is egy képet, akkor a pillanatot akár elveszíthetjük örökre.

Ez persze nem így van, hiszen a fotóval leképezzük a valóságot, nem pedig átéljük azt.

A valóságos életterünk sok esetben azt érzékelteti, mintha csak arra várna, hogy bekerülhessen a virtuális világunkba. A valóság, az erről készült kép és a virtualitás összemosódott egyetlen megfoghatatlan, értelmezhetetlen jelenné.

Malaika Firth, Cora Emmanuel & Riley Montana by Emma Summerton for W Magazine by Emma Summerton
Freja Beha Erichsen by Paolo Roversi for Vogue Italia February 2007
The 'Selfie' Goes High Fashion / ELLE Poland
The ‘Selfie’ Goes High Fashion / ELLE Poland
The Fashion That Fell to Earth - 70's Retro Sci-Fi for Vogue 2013 Fall issue
The Fashion That Fell to Earth – 70’s Retro Sci-Fi for Vogue 2013 Fall issue
Dita von Deese by Ali Mahdavi
jyxb n
Karen Elson by Steven Klein for Vogue US
new-frontiers05
‘New Frontiers’ by Marcus Ohlsson for Elle UK
aline_weber_1
Aline Weber by Miguel Reveriego for Vogue Spain
d5509df18cce99a7d72d007c2942e9af
Gwen Lu for L’Officiel Singapore by Chaundo & Frey
36911dfe1037c1167057722e2f2b4dab
Lara Stone by Steven Klein for W magazine
9c9139aca16d0eb23690c9689c5da6d4
Doves in CR Fashion Book by Maurizio Bavutti
e451f4220b60db838be186a5ace28b2f
Iekeliene Stange by Sandrine Dulermo & Michael Labica for Glamour Italia
‘Defensive Measures’ by Kim Youngjun for W Korea
Daphne Guinness by David LaChapelle – Slow Burn – Harper’s Bazaar, China, December 2012

Szöveg: Csala Fruzsina

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s