Laurie Frick és az adat-selfie művészete

Helymeghatározás, útvonaltervezés, lépésszámláló, szívritmusmérő, pénzügyi táblázatok, étkezési napló – a folyton mozgásban lévő egyén digitális ujjlenyomatai ezek, amik a papíralapú, gondosan archivált privát zónából kikerülve a közösségi interakció egységeivé alakultak át, ahol a személyes adatok már hordozhatóak és az információhálózatra épülő kultúránk adatforgalmának zsetonjaiként válthatóak be hétköznapjaink reflexiójára.

A részleges figyelem korában élünk, ahol memóriánkat, napirendünket és mindennapi időbeosztásunkat az egyre növekvő számú mobilappok, digitális eszközök felügyelik jótékonyan, amik megpróbálják elsimítani a koncentrációhiány okozta tünetegyüttesek hatásait. Ezek az alkalmazások fenntartják annak az illúzióját, hogy változatlanul felügyeletünk alatt tarthatjuk azokat a folyamatokat, amiken keresztül meghatározzuk, milyen információkat osztunk meg magunkról.

Laurie Frick: Floating Data, Walking Pattern 3251. Lasercut anodized aluminum in 60 panels, 2014
Laurie Frick: Floating Data, Walking Pattern 3251. Lasercut anodized aluminum in 60 panels, 2014

Az elektronikus jelrendszerré transzformált napi rutin és a mobilfétisből adódó fragmentált befogadási lehetőségek egy újfajta művészeti csoportosulást hívtak létre, az úgynevezett „data artists” közösségét, melyben a tudományos adathasználat és a „self-tracking” folyamatok esztétikai formákká alakításának koncepciói válnak lehetséges megközelítési módszerekké. A különböző adatmintákkal dolgozó művészeket azonban összeköti az a szándék, melyben a digitális technológia személytelenségébe ágyazott intim szféra visszanyerheti a maga jelentőségét.

Laurie Frick négy évvel ezelőtt kezdte el feldolgozni a New York és Austin közötti ingázással töltött idejének nyomkövetését. A self-tracking képviselőjeként az összegyűjtött digitális egységekből nagy méretű installációkat és objecteket hoz létre, valamint hozzá fűződik az ingyenesen elérhető FRICKbits mobil applikáció fejlesztése is. A FRICKbits a telefon helymeghatározó adataival dolgozik, amiket eltérő színskálájú vonalakból és rácsokból összeálló absztrakt útvonalmotívumokká transzformál át.

Walking_week51
Laurie Frick: Walking, Week 51, 2012-2015

Frick a sajátságos úti napló mellett a napi közérzet és hangulatváltozások feldolgozhatóságát vizsgálja a Mood+Quantify installációiban, ahol a Moodjam platformon heteken keresztül naplózhatta hangulatait másodpercre lebontva a userek által használható különböző színmintákkal kifejezve.

Making_Tracks_with_artist
Laurie Frick: Mood and Quantify, 2011-2013

 A 3D nyomtatással és a lézervágás technikájával készült művek így pszichológiai folyamatok térképeként dekódolják mentálhigiénés állapotát.

Quantify-Me_by_Rino_Pizzi
Laurie Frick: Mood and Quantify, 2011-2013

Látva ezeket a megszállott precizitással véghezvitt experimentális, önismereti puzzle játékokat, mégiscsak felmerül a kérdés, hogy mire jó ez az egész és egyáltalán művészetként értelmezhető-e az, amit Laurie Frick valósít meg installációiban?

7_Stages_ALS_full_breaking
Laurie Frick: 7 Stages of ALS, 2010

Frick humán adat portrékként definiálja műveit, amiket nem művészetként, sokkal inkább kísérletekként határoz meg. Az eltérő életfunkciók megfigyeléseiből és mérési adataiból összegyűjtött minták vizuális reprezentációinak lehetőségeit kutatja, amikből véleménye szerint kibogozhatóak az egyéni és a kollektív minták öntudatlan jellegzetességei.

Szöveg: Bea

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s