Újraosztott divatzónák: ingázó tehetségek Nyugat és Kelet vonzásában

A nyugati kultúrkör által definiált divat klasszikus fellegvárai mellett olyan lokalizációs pontok halmozódtak fel a keleti régiókban, amik a divatvilág piaci szempontjait egyre inkább keletről nyugat felé húzott ívvé alakítják át. Az utóbbi évek tendenciái azt mutatják, hogy a divat nyelvét diktáló nyugat vezető státuszát meghagyva felismerte, le kell mondania zártkörű privilégiumáról más kulturális formációkkal gondolkodó és alkotó, legtöbb esetben történelmi traumáktól és háborús konfliktusoktól terhelt országok tehetségeinek javára.

A hálózati társadalmak korában a divat metropoliszainak kizárólagossága irrelevánssá vált, rigid határaik kiterjesztése szükségszerű bizonyult. Realizálták, hogy a keleti blokk és a közel-keleti újoncok progresszív tudásbázisát, élettapasztatát felhasználva elkerülhetik a repetitív minták esztétikai csapdáját.

Bird On A Wire (Libanon)

A 2009-ben alapított Bird on a Wire brand szellemi tőkéjét a bejrúti születésű Rayya Morcos adja, aki az ESMOD akadémia elvégzése után a Maison Rabih Kayrouz divatháznál szerzett szakmai tapasztalatai segítették saját márkájának elindításában.

bird_on_a_wire 01

A Bird on a Wire szellemiségének forrása a technológia, a viselhetőség és az anyagok különböző dimenzióinak újrainterpretálása a tradíciók figyelembevételével, a kortárs tendenciák kontextusába ágyazva.

bird_on_a_wire 02

A márka My Name Is God kollekciójával elnyerte a 2014/2015-ös International Woolmark Prize regionális díját, mellyel a design funkcionális és esztétikai aspektusai mellett Isten, az igazság és a hatalom vallásetikai és filozófiai kérdéseit is érintette.

Munkee See Munkee Doo (India)

Teresa Laisom és Utsav Pradhan kollaborációja 2009-ben kezdődött az Újdelhiben található Pearl Academy of Fashion intézményében.

Munkee See Munkee Doo 02

A designer páros a munkee.see.munkee.doo-életérzést letisztult, modern és minimalista jegyeket keverő, részletekkel játszó utcai viseletként írják körül, amiben a feminin-maszkulin, régi-új, valamint a klasszikus szabászati és a kísérletező törekvések ízléses egyensúlya érvényesül.

Munkee See Munkee Doo 05

A Munkee See Munkee Doo 2015-ös tavasz-nyári Gun Control kollekciójában Hsiao-Ron Cheng tajvani illusztrátor fegyvereket ábrázoló mintáinak és a ruhadarabok pasztell árnyalatainak bizarr keverékével már határozottan a politikai kijelentések mezsgyéire léptek.

Masha Reva (Ukrajna)

Az Euromaidan történéseire és a helyi politikai konfliktusokra reagálva bontakozott ki az utóbbi években az ukrán divatszcéna új generációjának forradalma is, melyben az egyik főszerepet az odesszai gyökereiből merítő Masha Reva kapta.

Jelenleg a Central Saint Martins MA képzésében részt vevő designer a művészet és a divat szimbiózisában ironikusan reflektál a giccseket luxustermékként viselő ukrán közízlésre.

Nino Sepo (Grúzia)

A Tbiliszi Állami Egyetem művészeti karán végzett Nino Sepo tervezései túlmutatnak a ruhaművek határain, egyfajta kinetikus mobilkonstrukcióknak is tekinthetőek, amiben a ruha és a többnyire fejre applikált kiegészítők komplex jelentésrétegei felsejtenek bizonyos konfliktusokat a jelenkori grúz társadalom idősebb és fiatalabb generációinak értékrendbeli ellentétére vonatkozóan.

nino sepo_caucasus frame (2)

A Caucasus Frame kollekciót Sepo azoknak a kaukázusi nőknek dedikálta, akiket még mindig láthatatlan keretbe kényszerítenek a konvenciók és a szigorú erkölcsök, ugyanakkor a keret védőfunkciójával is számol, mely megvédhet önmagunk elvesztésétől.

nino sepo_caucasus frame (3)

Ezidáig a tehetséggondozás egyik lehetséges útját jelentették a nyugati egyetemek fashion design szakágainak ösztöndíjprogramjai, azonban ezek a programok kevés számú jelentkezőt tudtak importálni falaik közé. A legújabb törekvések más megközelítést mutatnak, a legfontosabb cél ugyanis mégiscsak az lehetne, hogy a tehetséges tervezőket ne szakítsák ki saját életterükből, hanem az európai egyetemek oktatóival kollaborálva helyileg hozzanak létre olyan intézményeket, melyek képesek ugyanazt azt versenyképes színvonalat biztosítani, amelyet a kevésbé elérhető külföldi ösztöndíjak foglalnak magukban.

Szöveg: Bea

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s