Haute couture ruhaköltemények Hetedhétországból

Tetszik vagy sem, a mesék mindenkire hatnak gyerekként, sokszor pedig még a felnőttkorunkat is meghatározzák. Ugyanez igaz lehet az haute couture divattervezőkre is.

A továbbiakban hat Disney-hősnő ikonikus ruháját mutatjuk be, amelyek ezúttal a kifutóról köszönnek vissza.

A Hercules az időszámításunk előtti 8-7. században játszódik, egy olyan korban, ahol a perzsa kereskedelem és kultúra erőteljesen hatott a görög öltözködésre: ekkor még nem a fehér lenruha volt a jellegzetes és megkülönböztető görög viselet, hanem kifejezetten színes, keleties ruhákban jártak az ott élők. Megara extravagáns, lila ruháját Platón idejében már bizonyára „barbárnak” tartották volna, de ez cseppet nem von le az értékéből. Elie Saab modellje egy igazi, huszonegyedik századi Megara volt a tervező ruhakölteményében.

p1

Csipkerózsika történetén keresztül a középkori Franciaországba jutunk el, az 1400-as évekbe, amikor is a divatot a burgundiai udvar diktálta. A női ruhák egyszerű szabásúak voltak, általában ujjatlanok, nem túl mély dekoltázzsal. A férfidivatban ekkoriban jelent meg először a fekete, amely hamar dominánssá is vált öltözködésükben, viszont a nők esetében a színek továbbra is hangsúlyosak maradtak. Zuhair Murad is ebbe az időbe repített minket vissza Csipkerózsikát idéző, pink színű alkotásával.

p2

Merida, a skót királylány a tizedik század környékén aligha viselhetett volna ehhez hasonló szűk ujjú és testhezálló, (látszatra legalábbis) kényelmes ruhát. Hiányzik a képről néhány ékszer (köztük egy súlyos fejdísz), illetve egy uszály és egy öv vagy lánc, amely elválasztja a ruha szoknyarészét a felsőrésztől. A kifutón egy, a lankás skót felföldet idéző, smaragdzöld árnyalatú Valentinót láthatunk. Hát nem fejedelmi?

p3

Rapunzel (Aranyhaj), a német hercegnő története a Grimm-testvérek meséjén alapul. A német reneszánsz viseletre nagy hatással volt a parasztok öltözködése: a nemesek rövid, fűzött mellényt és bő, kerek szoknyát hordtak. Számos tiltórendelet próbálta szabályozni a ruhák egyre mélyebb kivágását, így meglehet, hogy Rapunzel dekoltázsa is túlzásnak számított volna akkoriban. A jobb oldali ruha a rajzfilmesnél is konszolidáltabb, de hasonló árnyalatú és ugyanolyan lágy esésű – ismét Elie Saabtól.

p4

A szépség és a szörnyeteg Belle-je a francia forradalom előtt nem sokkal válik arisztokratává, ami rá nézve könnyen fenyegetést jelenthetett volna; de ez nem is fontos. A 18. században a merev barokkal szemben létrejött egy könnyed és játékos divatirányzat: a rokokó. Ez végre egy olyan stílus volt, amely jól mutatott a szalonokban és a nagyvilági életben egyaránt. A hölgyek ruhái selyemből készültek, díszítéskor pedig nem fukarkodtak a fodrokkal, a masnikkal és a gyöngyökkel. Mindez, valamint a rokokóra jellemző kesztyű is megfigyelhető Belle öltözetében, azonban a kor legfontosabb elemei (a paróka és a legyező) hiányoznak.  A hasonlóan habos, sárga darab Alicia Vikanderen a Louis Vuitton divatház munkája.

p5

A Jégvarázs Elsája robbanást idézett elő a divatvilágban: minden bekékült és behavazódott. A számtalan tervező közül, akit megihletett, kétségtelenül Paolo Sebastian kollekciója az egyik legékesebb: a 2016-os divatbemutatója valódi hókirálynő-felvonulás volt. Egy igazi Elsa, a hideg norvég középkorban valószínűleg nem ilyen légiesen öltözködött volna, persze mint tudjuk, ő a varázserejének hála sosem szokott fázni.

p6

Szerző: Kemény Gabriella

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s