Divat és pop art

Populáris, tömeggyártott, fiatalos, szexi, csillogó, tünékeny, szellemes – csak néhány jelző, mellyel a stílus úttörője, Richard Hamilton jellemezte a pop artot.

A 21. század egyik legnépszerűbb, legemlékezetesebb irányzata egyértelműen a pop art volt, mely ’50-es évekbeli felemelkedése óta nemcsak a művészetek világában tölt be meghatározó szerepet, hanem a divatiparban is. A pop art az emberi lét pillanatait, tapasztalatait, a tömegkultúrát és a fogyasztói társadalom sajátosságait különböző aspektusokból megragadva helyezi a középpontba, mialatt közelebb hozza a művészetet az egyénhez. A stílusirányzatot a vad színkombinációk és a feltűnést keltő, megragadó képi világ tették ikonikussá.

Talán nem is annyira meglepő, hogy a fogyasztói kultúra jellegzetességeit középpontba helyező irányzatot a divatipar is hamar kiszemelte magának, és még évtizedek múltán is tudnak újat mutatni a közönségnek a pop art nyomán élénk színekkel és vad printekkel megbolondított kreációk.

A divat és a pop art frigyre lépése szinte elmaradhatatlan volt: az irányzat szabados témái, sokszor szarkasztikus megnyilvánulásai, vibráló színei, izgalmas mintái a korábbi művészeti mozgalmak elitizmusát teljesen elhagyva tudták belopni magukat az emberek szívébe, valamint a divatipar berkeibe. A kapcsolat már a ’60-as évektől kezdve virágzott, amit az is támogatott, hogy a tervezők és a művészek világa ekkoriban teljesen összefolyt, továbbá teljesen mindennapos volt, hogy a két terület alkotói ismerték, támogatták, inspirálták egymást. A kapcsolat kialakulása emellett összefonódott azzal a törekvéssel, hogy a divatot szélesebb rétegek számára is elérhetővé tegyék.

marilyn

Andy Warhol valószínűleg a pop art legmeghatározóbb figurája, aki a divat világába is könnyen utat tört magának. Karrierjét divatillusztrátorként kezdte, és olyan neves magazinoknak dolgozott, mint a Glamour vagy a Vogue. Warhol emellett az elsők között konvertálta át a művészetet a divat nyelvére, és elsőként kezdte el művészeti alkotásait printként használni papírruhákon. Az így készült dresszek ugyanúgy a fogyasztói társadalom művészeti kivetüléseit képviselték, ahogyan maga a pop art mint irányzat is.

Az egyik legikonikusabb darab, mely e koncepció nyomán született, az úgynevezett Souper Dress volt, amit a Warhol jóvoltából mindenki által remekül ismert paradicsomleves-konzervek díszítettek. A pop art inspirálta papírruhák hamar a ’60-as évek legnagyobb trendjévé léptek elő, és a mai napig számos tervezőt inspirálnak annak ellenére, hogy ez a divatőrület – a kreációk rövid élettartama és kényelmetlensége miatt – mindössze néhány év alatt lecsengett.

Campbells-Souper-Dress

Yves Saint Laurent-t mindig is a divatvilág úttörői között emlegették. Ő volt az a designer, aki a legkorábban kezdte el a artisztikus elemeket és a pop art eszköztárát kollekcióiba ültetni. 1966-67-es kollekciójában Tom Wesselmann előtt tisztelgett, amivel hatalmas sikert aratott és új ajtókat nyitott a divatvilágban.

Yves Saint Laurent
Yves Saint Laurent2

A ’80-as évek glamúros érája sem múlt el pop art inspiráció nélkül – minderről főként a Moschino gondoskodott. Az olasz brandnek egyébként azóta védjegyévé is váltak az élénk motívumok, a rózsaszín ködbe bújtatott irónia és a fogyasztói társadalom kliséinek köntörfalazás nélkül való megjelenítése, mely vonallal jelenlegi tervezőjük, Jeremy Scott is érezhetően azonosulni tud.

Moschino Roy Lichtenstein

Moschino 2014

A Fiorucci is épített a művészet és a divat kapcsolatára, magával Warhollal pedig már a boltjának megnyitását követő napokban összebarátkozott. Az is segített, hogy a művész odavolt a Fiorucci kreációkért, olyannyira, hogy a boltot választotta új magazinja, az Interview bemutatásának helyszínéül.

Fiorucci vintage

A polgárpukkasztó életstílusáról ismert művész munkásságában azóta is számos tervező lelt inspirációra: a ’90-es években Gianni Versace ruhakölteményein jelent meg Warhol Marilyn Monroe-ról készített portréja, később pedig Christian Diort ihlették meg a művész cipőillusztrációi. Nem csak Marilyn arcával találkozhattunk azonban a ruhákon: érdekesség, hogy ’70-es években kezdtek el a korszak ikonikus zenészei – Bowie, a Beatles, Blondie és még sorolhatnánk – táskákon, pólókon és más kiegészítőkön megjelenni, ezzel a zenei világot is hozzákapcsolva a művészet-divat duóhoz.

Versace Marilyn dress

Az új évezred kapujában, illetve első évtizedében annyira intenzívvé vált a pop art elemek divatban való megjelenítése, hogy komoly feladatot jelentene az összes tervezőt és kreációt felsorolni. Az egyik legjelentősebb pop art felhasználó Alexander McQueen volt, aki 1999-es tavaszi-nyári anyagában hajtott fejet az irányzat előtt. A show keretében a modell volt a vászon, a festés folyamata pedig az élet kiszínezésének metaforájaként jelent meg.

Nem is kell messzire visszatekintenünk, hogy több példát találjunk a pop art és a divat fúziójára: a Chanel és Prada is lecsapott a jól bevált koncepcióra, persze abszolút a maga módján értelmezve és újragondolva azt.

Chanel

Prada

Az Adidas pedig Rita Ora-val karöltve alkotta meg rajzfilmes stílusú, pop art jellegzetességekkel megbolondított kollekcióját.

Adidas originals
Az sem ritka, hogy a divatházak nemcsak inspirálódnak egy-egy művész munkáiból, hanem közös munkára kérnek fel kortárs művészeket. Takashi Murakami japán alkotó számos márkával és tervezővel – például a Vans vagy a Louis Vuitton – dolgozott már együtt, így nevéhez nemcsak számos műremeket, de izgalmas ruhakreációkat, a divat és a művészet közötti határok elmosását is kapcsolhatjuk. Ismerős lehet még Damien Hirst neve, aki a McQueennek készített koponyás sálakat, vagy Jeff Koons-é, aki a H&M-mel kollaborálva hívta életre a Lufikutyáit ábrázoló táskákat.

takashi murakami slip-on

Roy Lichtenstein alkotásai szintén kifogyhatatlan inspirációs tárházat jelentenek a designereknek, többek között az Iceberg és Lisa Perry is inspirálódott a munkáiból, sportosabb vonalon pedig a Nike, a Converse és a Vans brandeket említhetjük Lichtenstein kapcsán.

iceberg x roy liechtenstein

Az utóbbi évek legizgalmasabb kampányai között kérdés nélkül említenünk kell az Aizone anyagait. Tavaly a Sagmeister&Walsh ügynökséggel karöltve készült el a Roy Liechtenstein munkái által inspirált divatkampányuk, mely egy az egyben átadta a művész festészeti stílusát, emellett pedig tökéletesen reflektált a bemutatott ruhadarabok élénk, játékos mivoltára. Az sorozatot elnézve egyszerre ugrik be a képregények és a pop art rajzfilmszerű, színpompás világa.

Aizone x Sagmeister & Walsh2

Aizone x Sagmeister & Walsh

Idei kampányuk is hasonló koncepcióra épült, szintén Liechtenstein munkásságára alapozva, de belekóstoltak Mondrian művészetébe is. A kissé pszichedelikus hatású divatkampány optikai illúziókkal és rózsaszínre festett lovakkal is igyekszik dobni a wow-effekten.

Egy szó, mint száz, mi odavagyunk a magasdivat és a pop art fúziójáért! És Ti?

Aizone 2016 2

aizone

Képek: innen, innen és innen.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s