Inlandish: Jereván arcai

Street style, style on the street, sytlish streetwear. Mi az utcai divat? Körülírható-e egyáltalán még a metropoliszok multikulturális közegében az utcán hordott viselet?

Maradt-e még a hétköznapi öltözködésnek valamifajta szubkulturális attribútumokat magán viselő romantikája, vagy a nyugati társadalmakban ez már csak tét nélküli pózolás? Ha végigpörgetjük a mai, 21. századi nőkről Jeraván utcáin készült portrékat, akkor újra értelmét látjuk az utcai öltözködés mint énmanifesztum-definíció bizonyítottságának.

Jerevánban, Örményország fővárosában a nőknek visszafogottnak és átgondoltnak kell lenniük, ha nyilvános helyeken reprezentálják magukat. Pontosan tudják hol a helyük, nekik is megmondják fentről, mit és hogyan szabad, amitől eltérően nem is érdemes gondolkodniuk, megjelenniük. A társadalom szerint nem feltétlenül az a dolguk. Anush Babajanyan dokumentarista utcai divatfotóival ezt a bujtatott társadalmi feszültségekkel teli, ám laposnak és érdektelennek mutatott felszínt kapargatja.

ab1-768x571
Anush Babajanyan, “Lora” and “Gayane”

2008 óta dolgozik az Inlandish sorozaton Babajanyan, aki, mint fogalmaz, „Örményország legfényesebb idegenjeit” fotózza. Munkametódusára nem a snapshot vadászat jellemző, valódi, szociális elkötelezettség hajtja a művészt. A kattintást megelőzi egy elmélyültebb beszélgetés arról, hogy kik a megszólítottak és mit jelent számukra viselni olyan ruhadarabokat, amelyek ellenállnak társadalmuk szokásjogának.

ab2-768x571

Babajanyan szerint ezek az örmény nők „az önkifejezés példaképei”, akiknek külső megjelenése vizuális megformálása annak az ellenvéleménynek, amely nem fogadja el az előírt visszafogott, szubmasszív női szerepmintát.

ab5-768x569
Anush Babajanyan, “Natasha” and “Aghun”

Babajanyan kamerája előtt ezek az idegenek felvállalják magukat, személyiségüket, és eközben mások számára is elérhetővé teszik arcukat, történetüket, hiszen csak így lehet beindítani a dominó effektust a társadalmi nemek kérdésében. A fotókon szereplő, a saját útjukat választó, maguk felett rendelkező alanyok tipikus örmény stílusú utcai hátterek előtt pózolnak, amiken egy, a konzervatív-tömegtermelő, Kelet és Nyugat közt létező, kapitalista szélsőségek között csapongó kultúra bontakozik ki.

ab4-768x5711
Anush Babajanyan, “Anahit” and “Natalie”

Az Inlandish című projekt eredetileg Outlandish munkacímmel indult el, de Babajanyan az ‘in’ szóval próbálta meg még inkább hangsúlyossá tenni azt a folyamatot, ahogyan ezek az örmény nők kapcsolódnak belső, spirituális énkeresésükhöz, miközben ezt az útkeresést nem társadalmuk normáitól kívülre helyezkedve teszik meg, hanem azon belül akarják elültetni és mozgósítani az új, kérdőmondatokban megfogalmazott lehetőségeket.

Szöveg: Bea, képek: INNEN, kiemelt kép: divany.hu

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s