„A divat számomra egy aktív kommunikáció”

Bocskor Bíborka, a Magashegyi Underground énekesnője immáron tizedik éve lep meg, döbbent le vagy éppen kápráztat el minket folyamatosan megújuló stílusával.

Végigkövethettük, hogy hogyan vált a bolondos csíkszentmártoni lányból lázadó hippi, gótikus díva, végül tudatos, felnőtt nő. Bibi mindig pontosan tudja, mit és miért csinál, és ezt mi mással fejezhetné ki jobban, mint az öltözködésével? A Metróhuzat énekesnőjével a divathoz fűződő viszonyáról, kedvenc tervezőiről és stílusváltásairól beszélgettünk.

Mit jelent számodra a divat? Mennyire követed, milyen szinten van jelen a hétköznapjaidban?

A divat számomra egy aktív kommunikáció – egy mindenki számára elérhető, komplex nyelv, önkifejezési forma, művészet, már ha szabadon van használva. Ha trendekben és egyenruhákban merül ki, akkor egy végtelenül unalmas és kártékony valami, olyasmi, mint a politika. Elcsavarja az emberek fejét és lelkét a lényegi dologról, a szabadságról. Sajnos ez most egy aktív kortünet.

A hétköznapjaimban jelen van, de nem mint divat, hanem mint egy lehetőség, amit használhatok, akár barokkosan, akár minimálisan, akár idézőjelként, akár támogatóként.

unnamed-19

Tízéves a Magashegyi, ezidő alatt számos stílusváltáson mentetek keresztül zeneileg és a színpadi megjelenésedet illetően is. Mennyire van szinkronban az öltözködésed az aktuális hangulatoddal, lelkivilágoddal?

Sosem akartam konvencionálisan összehozni a divatot a Magashegyi színpadával, világával, mondanivalójával. Mivel a legegyszerűbb, legalapvetőbb lehetőség a saját testemet, lényemet modellként használni a zenekar összes tagjának egyéni és közös tudásán, ízlésén, mondanivalóján, művészetén keresztül, az általam régebben modorosnak látott külsőség az utóbbi években egy nagyon erős lehetőséget adott a színpadi létezésben, de az alkotásban is erősen inspirált.

Nagyon hálás vagyok a fiúknak (a Magashegyi Underground további tagjai: Fodor Máriusz, Toldi Miklós, Szepesi Mátyás, Fűrész Gábor – a szerk.), hogy segítettek lebontani bennem az elképzelést, hogy a külsőségek rosszak és hiábavalóak. Ha tudatosan és célirányosan vannak használva, a külsőségekben nagy játéklehetőség van, akár hétköznap, akár a színpadon. Egy ruha a koncertjeinken gyakran kellék, díszlet, sőt, még annál is több…

magashegyi-underground_1

November 4-én jubileumi éveteket egy Barba Negrás koncerttel koronáztátok meg, ahol az eddigiekhez képest egy sokkal teátrálisabb előadásra számíthattunk, a dalok egy mitológiai mese köré épültek. Milyen arculatot képzeltetek el az Újraálmodóhoz?

A mese attól mese, hogy megbomlik a hétköznapi dolgok törvénye, jelentést kapnak a jelentéktelen dolgok, kontúrosabbá válnak a jó és a rossz vonalai, lehetőséget kap a lehetetlen, a csúnya és a szép egymásban utaznak. Szerettük volna az új lemezünk, a Talált tenger képi világát megmutatni, kibontani, kiszínezni. Ebben segített nekünk Zsolyomi Norbert, aki nemcsak fotózta, hanem „be is rendezte” az általunk elképzelt képeket. Közreműködött még Véger Fibi sminkes, Sármán Nóra és Kerényi Virág divattervezők, valamint Kollár Nándor parókakészítő.

Régi vízióm, hogy végtelenül hosszú hajjal nem a mai trendi, hanem a régi – de modern, törékeny és erős, bölcs és szabad, ösztönös, de éteri, szép és bátor, csúnya, de ártatlan lényt, a t erősítem magamból kifelé.

Számos fiatal magyar, befutott és feltörekvő tervezővel dolgoztál már együtt. Kik a kedvenceid?

Sok kedvencem van, úgy kezdők, mint befutottak. Említeném azokat, akikkel sokat dolgoztam: Tomcsányi Dóri, Sármán Nóra, Szegedi Kata, USE unused, Kerényi Virág, Napsvgar, Daige és a Booms Design.

Ki tudnál emelni néhány különleges ruhát a fellépő szettjeidből? Mi a történetük?

Természetesen. Ilyen volt Sármán Nóra piros ruhája, amit a MÜPÁ-ban viseltem. Emlékszem, ahogyan megbeszéltük a részleteket: legyen piros, de távolságtartó, legyen dinamikus, hogy a színpadi mozgással még erőteljesebb képet hozzon létre. Nagyot néztem, amikor Nóri hunyorítva tudtomra adta, hogy sehol sem lesz beszegve a ruha. Ez lett a legkönnyebb, leglégiesebb ruha, amit valaha viselhettem.

unnamed
Ruha: Sármán Nóra

Kerényi Virág fémes páncél-ruhája is fontos volt számomra. Emlékszem, amikor erre a ruhára került volna a sor, egy nagyon harcos periódusomat éltem, nem féltem szembeszállni senkivel, ha éppen a számomra jó vagy értékes dolgokat, gondolatokat, embereket vagy érzéseket kellett megvédeni. A színpadon egy Jean D’Arc-nőt szerettem volna a legőszintébben megmutatni magamból – ennek a megvalósításában segített nekem Virág.

unnamed-22
Ruha és fejdísz: Kerényi Virág

Tomcsányi Dóri piros ruháját egy koncerten egy piros inggel kombináltam, és nagyon kedves bókot kaptam, például olyanokat, hogy „te vagy a magyar Kate Bush”. Persze, tudom, hogy ő ő és én én vagyok, mégis nagyon jól esett, mert szeretném én is legalább annyira bátran kibontani magamat. Az ikonikus USE unused ruhát is megemlíteném, amiben amikor a színpadra léptem, már létrejött a csoda. A bekategorizálhatatlanságtól feloldódva sikítottak az emberek. Mindenki más dologra asszociált.

Végül pedig nagyon kedveltem a legutóbbi fellépő ruhámat is, amit Véger Fibivel közösen terveztünk. A tervezés folyamatának tapasztalata miatt erősen kötődik hozzám ez a ruha – a képzelőerőnk barátságot hozott.

unnamed-24
Ruha: Véger Fibi, Bocskor Bíborka

Mit tudhatunk a Beango-val kötött kollaborációdról?

Évente legalább két-három alkalommal adok teret, energiát és szándékot arra, hogy segítsem azokat a tervezőket, akiknek erősek a gondolataik, izgalmas vízióik vannak, és jó esetben valahol összetalálkozik a mondanivalónk, az ízlésünk.

Most a Beango-val készül egy kollaboráció. Témája a Do it yourself paradise/Unnatural nature. Ez nagyon erősen kapcsolódik ahhoz, amit jelenleg Budapesten megélek és ami folyamatos kérdés számomra is. Az eddigi ösztönös, természetes, földhöz és éghez is kapcsolódó életemhez képest a jelenlegi egy tabló, egy kreálmány, az igazi élő természet emléke.

img_9465

Néha azért nyitsz a mainstreamebb márkák felé is… Miért volt fontos számodra az együttműködés a Dorko-val?

A Dorko szimpatizált a zenekarunkkal, a Magashegyivel, én pedig szimpatizáltam azzal a törekvéssel, hogy felkarolják a magyar tervezőket és képzőművészeket, teret adva mindkét félnek – a viselőnek is. Ezen túl megtetszett a szociális érzékenységük, éreztem, hogy bizonyos szinten fuzionálhatunk.

Az Újraálmodásnak sincs vége: február 21-én a Müpában egy szimfonikus est keretein belül egy igazi mitológiai mesébe, egy éppen olyan elvarázsolt világba cseppenhettek bele, mint amilyen ő maga.

Szöveg: Erdős Viki (ModArt International Hungary)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s