Adalékok a fashion hipster jelenséghez

A hipster szubkultúra az utóbbi években brechti értelemben véve Godot-ra várt. A fogyasztói trendek nem meglepő módon változtak, a hipster generáció habitusa átértelmeződött; egy ideig hibernált módban várta, mit kezdenek vele egykori képviselői.

Azonban azok, akik temetni készültek a 21. századi beatnik mozgalmat, tévedtek. Úgy tűnik, a hipszterfogalom főnix módján új utakon mozog tovább és otthonos testet talált a fashion hipster reinkarnációjában.

Ader Error
Ader Error

Az 1940-es évek indie orientált, progresszív kulturális és politikai nézeteket valló generációja nekiment a kispolgári fogyasztói attitűd mindent felhalmozni akaró, érték nélküli vágyálmainak. Helyette dacosan elutasította a mainstream készen kínált közhelyeit és egy új szenzibilitás mögé sorakozott fel, ami természetesen megmutatkozik az öltözködésében is. Az olcsóság, a márkanélküliség, az organikus anyagok preferálása vált tehát legfőbb értékké.

Gosha Rubchinskiy x New Balance

A 2000-es években Kerouac és Ginsberg generációja újult erővel tört előre az információs társadalom hálózati rendszerében. Az életlen körvonalú és illékony állapotú definíció non-mainstream alternatívságát az Y-generációnak sikerült lerántania a fogyasztói sznobizmus profán talajára, az irónia egyszerűségével. A 2010-es évekre pedig elérkeztünk a „10 jel, hogy biztosan hipster vagy”-típusú pejoratív felütésekhez. A hipster kiábrándultság életre hívta a normcore-t, amit képtelenség volt megmagyarázni, hiszen elitista módon tagadta elitizmusát. Megkülönböztetni a különbségtétel elutasításával? Önmagába forduló Möbius-hurok volt az egész…

2014-3-normacore12-0

Veblen szerint a kulturális nyomás arra készteti az embereket, hogy versenyezzenek egymással, a túlszárnyalás vágya voltaképpen a fogyasztás hivalkodó vágya. A dologtalan osztály óta tudjuk, hogy a divat mozgatórugója alapvetően nem felülről lefelé, hanem éppen fordítva, alsóbb osztályok szubkulturális stílusából nyeri újabb lendületét. Azonban a felsőbb rétegek beavatottjai sosem válnának meg hierarchikus privilégiumuktól, ezért mindig újabb „divatokat” kell megteremteniük, amit viszont nem az elit talál ki. 

gosha-ruchinskiy-new-balance-900v3-02
Gosha Rubchinskiy x New Balance

A legutóbbi Paris Fashion Weeken a divatkritikusok egy fehér logóval ellátott fekete esőkabát-őrületről beszéltek. A viszonylag friss Vetements márka tervezője, Demna Gvasalia kabátját és pulóvereit, főleg fiatal, öntudatos, tájékozott divat bennfentesek viselték, mondjuk úgy, önmanifesztumként. Amire felfigyeltek a kritikusok és a divathetek fotósai az az eltávolodás tendenciája a luxus anyagoktól és a Chanel logótól az olyan stílusmarkerek felé, mint amilyen a hipsterre jellemző irónia és a camp.

street_style_alta_costura_paris_julio_2016_vetements_versace__94473282_1200x

A Vetements egyrészt elérhetővé tette egy teljesen új márka viselését, amivel az emberek bekerülhettek egy még szűkebb bennfentes körbe, a divat élvonalába, ami a tömegek számára egy semmitmondó kódnyelv. Másrészt a Vetements kabátjai rendelkeznek a hipster lét minden karakterisztikájával, sőt, a posztszovjet hangulat is tagadhatatlanul ott van a levegőben velük kapcsolatban. A viselők egyszerre tudhatják magukénak az önironikusság minden romantikáját, miközben a fehér kapitális logóval outsiderként mozoghatnak a mainstream fogyasztói közegben. Ezzel pedig megszületett a fashion hipster, aki már nem koncentrálódik egyértelműen Londonba és Brooklynba, hanem egyre inkább globális kiterjedésűvé válik. Ezt jelzi például az is, hogy az ázsiai divatmagazinok is posztszovjet nosztalgiával tervezik meg az editorial anyagok koncepcióját. 

aiirisvani1

A Vetements  hirtelen népszerűsége jól jelzi, milyen gyorsan változnak a fogyasztói szokások a divatban, és hogy hogyan tudja a lehető leggyorsabban bepörgetni magát egy újdonsült márka. (Ami az indulásnál még ígéretesnek számított, most viszont a népszerűséget meglovagolva a fogyasztói elvárásokhoz igazodik teljes mértékben.) Mert mit jelent egy fekete munkásruha fehér logóval ellátott kisajátítása? A divatból a kreativitás kiölésének ironikus fricskája… lehetett volna, de mint minden logónak, ennek is a hétköznapi viselés unalma vet talán véget.

 Szöveg: Bea

Kiemelt kép: Vetements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s