A Balmain ház múltja és jelene

Tervezőlegendákból szerencsére nincs és régebben sem volt hiány – most egyik kedvenc divatházunk történetében merültünk el kicsit. Tartsatok velünk!

Kezdjük az alapokkal! Pierre Alexandre Claudius Balmain 1914-ben született St Jean de Maurienne-ben, amely egy kis falu Franciaország Savoie régiójában. Édesapja szövet-nagykereskedési üzlet tulajdonosa volt, aki Balmain 7 éves korában meghalt. Édesanyja egy divatbutikot üzemeltetett, akinek megnyugtatására Balmain 1933-tól építészetet tanult, de nem fejezte be az iskolát.

Karrierjét a divat területén folytatta, 1934-től először sketch-eket rajzolt Robert Piquet-nél, majd 1938-ig a Molyneux divatház designer asszisztense volt. Ezután egy másik asszisztensi állást kapott egy párizsi couture divat igazgatónál, Lucien Lelongnál. Itt olyanokkal dolgozhatott együtt, mint Christian Dior vagy Hubert de Givenchy.

Capture d’écran 2012-03-04 à 22.19.51 (1)

1945-ben elhagyta Lelongot, hogy saját divatházat alapítson. A második világháború után a világgazdaság romokban állt, mindent jegyre lehetett vásárolni, a szövetet is. A háború a nők besorozásával minden nőiességet mellőzött. A világégés után ismét a homokóra sziluett lett az ideál, így a nosztalgikus nőiesség és a luxus került újra a középpontba. Pierre Balmain Christian Diorral, Balenciaga-val és Givenchyvel együtt viszont újjáépítette a francia couture ipar háború utáni kapcsolatrendszerét, amellyel Párizs újfent a divat középpontjába került.

Balmain megteremtette a „Jolie Madame” stílust, amely rögtön a párizsi nők kedvencévé vált. Nyilvánvalóvá lett, hogy teljesen meg akarnak szabadulni a háború nyomaitól, és rögtön magukévá tették Balmain szemtelenül nőies darabjait.

5836694141_cc534dc868_b

Balmain a szó szoros értelmében elegáns ruhákat tervezett, precízen kidolgozott részletgazdag darabjairól vált ismertté. Főleg ruha-kabát összeállításokra szakosodott. Neki köszönhetjük például azt is, hogy a stóla elterjedt kiegészítővé vált. Európai uralkodók és hollywoodi sztárok – Audrey Hepburn, Ava Gardner, Brigitte Bardot, Josephine Baker, Katherine Hepburn, Marlene Dietrich vagy SophiaLoren  – fordultak hozzá, hogy számukra tervezzen koktél- és estélyi ruhákat, valamint esküvői kreációkat.

Ahogyan Marnie Fogg fogalmaz, ,,a couture aranykorában virágzott a cég, 1956-ra Balmain tizenkét couture műhelyében 600 alkalmazott dolgozott. Balmain kifinomult és hordható couture-je nem korszakalkotó, ám szilárdan megmarad a divat főáramában. (…) Az haute couture rendszerét átértékelte az 1960-as évek készruhapiaca és fiatalokra épülő divatja. Balmain azonban továbbra is fényűző anyagokkal és az atelier hagyományaival várja az európai uralkodóházakból és a felső tízezer tagjaiból álló konzervatív vevőkörét.” 

Suit_by_Pierre_Balmain_date_unknown

A legendás designer 1982-ben halt meg Párizsban, éppen befejezve őszi-téli kollekciójának sketch-eit. Halála után sem fordítottak hátat a márka szellemiségének, a márka továbbra is hű maradt a divatház hagyományaihoz, egyensúlyozva a modern és a régi tradíciók között. Balmain halála után 1990-ig asszisztense, a dán dizájner, Erik Mortensen, majd 1990-92-ig Hervé Pierre vette át kreatív direktori posztot. 1992-ben Oscar de la Renta csatlakozott a divatházhoz, aki 2002-ig maradt ebben a pozícióban. Oscar de la Renta volt az első latin amerikai dizájner, aki francia couture divatházat vezetett.

Továbbfejlesztette a márka hagyományos stílusát, a művészi szépségű minimalista egyszerűséget, eleget téve az ügyfelek elvárásának egy olyan korban, amikor a grunge divatja masírozott a kifutókon. 2003-ban Oscar de la Renta-t Laurent Mercier váltotta, majd a nehéz anyagi helyzetbe került divatház – kénytelen volt csődöt jelenteni.

page

Fogg Divat: tervezők, trendek, dizájn című könyvéből azt is megtudhatjuk, hogy ,,a részvényesek 2005-ben feltámasztották a Balmaint, és áthozták Paco Rabanne francia tervezőjét, Christophe Decarnint. A Balmain tulajdonosa, Alain Hivelin francia üzletember szerint a márka kereskedelmi sikere és a divatsajtó lelkesedése kizárólagosan Decarnin alkotó géniuszának tulajdonítható. Christophe Decarnin kreatív igazgató tevékenysége alatt olyan befolyásossá és kívánatossá vált, hogy megszületett a balmánia kifejezés. Jellegzetes darabjai egyforma izgalomba hozzák klienseit és a divatsajtót.” 

Christophe Decarnin igazgatása alatt megszületett a legdrágább rocker csaj stílus a világon: sziluettjeit a széles, túlhangsúlyozott vállak, katonás részletek, fémes csillogás és övek használata jellemzi.

0

ef375452-3ef8-49e9-a421-ed6bcc770309

A márka életében új korszak vette kezdetét azzal is, amikor 2011-ben a francia Olivier Rousteinget nevezték ki kreatív igazgatónak. Kollekciói tovább erősítették a márka jellegzetes világát, miközben új energiákat leheltek belé, felgyorsítva az amúgy is felszálló ágban lévő sikereket. Rousteinget a mai modern erős nők, valamint elődeinek munkái, a hagyományok inspirálják legfőképpen. A fennkölt magas szabászat, az akkurátus hímzések és a klasszikus couture nyomai is felfedezhetőek kollekcióiban, amelyek megtervezésekor természetesen szem előtt tartja a mai modern nők igényeit is. 

Ismerjétek meg kicsit közelebbről a tervezőt az alábbi interjúból, melyet Alexa Chung készített!

Forrás: balmain.com, vogue.com, metmuseum.org
Szöveg: Vera

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s