RebelFavs: Katharine Hepburn

Plasztikus ruhák, hűvös válltömések. Letisztult elegancia és pasztell színek. Szeplők. „Box-office poison” és anti-reklám. Nemes egyszerűség. Függetlenség, szabadszájúság és lázadás. Katharine Hepburn serényen adja az ívet a cukormázas hollywoodi sztereotípiáknak.

Woman of the year

A klasszikus hollywoodi nőábrázolásoktól teljesen eltérő, a korszak normáin túlmutató főhősként jelenik meg Kate Hepburn a vásznon. Tracy Lord (The Philadelphia Story 1940), Tess Hardy (Woman of the Year 1942) vagy Rose Sayer (The African Queen 1951) független, öntudatos, emancipált, kihívó, mégis megközelíthetetlen karakterek, akik a férfi mellett egyenrangú partnerek, s akik saját sorsának irányítói, nem irányítottjai. Ez a fajta nőkép meglehetősen ritka még a klasszikus hollywoodi filmek dramaturgiájában a femme fatale-ok (Marlene Dietrich, Rita Hayworth, Lauren Bacall) vampok (Jean Harlow, Ann Sheridan) és drámai hősnők (Greta Garbo, Myrna Loy, Joan Crowford) között.

Katharine Hepburn, 1940s

Tragika/komika?

Tragika és komika szerepben egyaránt rendkívüli drámai átéléssel dolgozik. Screwball és dráma egyaránt működőképes skáláján. A műfajfilmes paradigmán belül pedig a sajátos, „sophisticated woman” névvel operál.

Makacs Kata

New Yorkban, Francis Robinson-Duffnál tanul színészmesterséget, majd néhány színpadi fellépés után 1932-ben már Hollywoodba szerződik, azonban ott a megszokott sztárallűröktől mentes attitűdje már pályája legelején mutatkozik. A belterjes celebvilág nagyvagányai nem igazán tudják hová tenni a különcködő, tartózkodó, ám határozott és lázadó újoncot. A róla kialakult diverz sztárkép a továbbiakban sem változik meg, csak átalakul – védjegyévé. Nyakassága és zabolázhatatlansága idővel azonban meghozza gyümölcsét – négy Oscar-díjjal. A mai napig ő a legtöbbet (tizenkét alkalommal) Oscarra jelölt színésznő.

hepburn-beaton

Anti-age

Korát megelőző, modern, kissé androgün jellemvonásait olyan kiváló glamúr fotósok örökítették meg, mint Cecil Beaton vagy George Hurrell. Portréin természetesség, időtlenség, kortalanság, klasszikus női elegancia és nem kevés rafinéria érzékelhető.

A producer

A harmincas évek végén egy kis időre a „box-office poison” gúnynév szignózza őt az MGM-nél, mert szoknya, smink és brill helyett nadrágok és szeplők mellett voksol. A producerek először kételkedve, fenntartásokkal kezelik, majd lassan elfordulnak tőle, hiszen semmiféle marketingre és púderes PR fogásra nem kapható. Ennek következtében saját maga producerévé válik – sikeresen. Pályája egyik csúcsfilmjéhez már maga vásárol filmesítési jogot, valamint maga szervez stábot is hozzá: a Philadelphia story (1940) korrekt romantikus komédia, amelyben a korszak olyan nagyágyúi (mint például Cary Grant, James Stewart vagy Ruth Hussey) vágják a vitriolos dialógokat egymáshoz.

watch-hollywood-movies-xcht

It had to be you

Bizarr lelki társ viszonya, amely Spencer Tracyhez kötötte a kortársak közkedvelt pletyka témája volt, duójukat ma már kultikus szerelmi afférként tartja számon a köztudat. Nyolc filmben játszottak együtt, kapcsolatuk 25 éven át, Tracy haláláig tartott.

164139884-14c2a06d-924a-4000-9c47-f83eb632f689

Kate szerint a tényállás

„Nem mindenki olyan szerencsés, hogy megértse, milyen zamatos, finom ízek lakoznak a szenvedésben.”

SZÖVEG: RÁHEL, KÉPEK: PINTEREST

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s