Annie Hall mint a modern nő archetípusa

Woody Allen neve hallatán valószínűleg elsők között Annie Hallra asszociálunk, de ahhoz, hogy a mű film- és divattörténetileg is klasszikussá vált, a legendás rendező zsenialitása mellett több tényező is hozzájárult.

Például maga Annie Hall, azaz az őt alakító Diane Keaton megjelenése, stílusa és az, ahogyan ezzel nyomot hagyott az öltözködéskultúránkon.

A sztori a főszereplő Alvy karakterét alakító Woody Allen és Annie Hall komikus, szeszélyes, ám nagyon is valószerű kapcsolatáról szól. A főhősnő szerepe pedig pont olyan tökéletesen illeszkedik Diane Keaton egyéniségéhez, ahogyan a ruhák, amelyekben láthatjuk. Nem is csoda, hiszen ezt a karaktert konkrétan a színésznőre írták és neki szánták. Keaton nemcsak a legjobb színésznőnek járó Oscarral büszkélkedhet, de azzal is, hogy egy korszak ikonikus lookját népszerűsítette – emellett ráadásul az androgün stílusjegyek egyik első képviselőjeként tartjuk számon. Woody Allen filmjével pedig megszületett, majd nagyon hamar egész széles körben el is terjedt az ún. Annie Hall-look.

annie-hall-by-the-numbers-diane-keaton-style-man-repeller-8

Csakhamar a hetvenes évek női példaképévé vált; ő képviselte azt a nőtípust, aki állást foglal, önálló identitását alakítja egy politikailag zavaros időszakban. Ily módon az Annie Hall-look nem csupán egy jól sikerült film főhősének öltözködési stílusára, egy kedvelt trendre utal, sokkal inkább egy olyan nőképre, mely az adott kor társadalmi kontextusában létezett és magán viselt aktuálpolitikai, kulturális lenyomatokat is.

5df925411202b4e0eb53ac2f8096264d

Íme egy gyorstalpaló a híres lookhoz!

Ralph Lauren x Annie Hall

A film készülésével egy időben kezdte el divattervezői pályáját Ralph Lauren, aki designerként részt vett a karakter stílusának megalkotásában. Például olyan apróságnak tűnő, de annál jelentősebb kiegészítőt tulajdoníthatunk neki, mint a mintás nyakkendő. Azt persze mondanunk sem kell, hogy nemcsak a filmes csapat profitált az együttműködésből, de Lauren is. Eladásai a film megjelenését követően drasztikusan megugrottak.

A tervező egyébként a tavalyi évben külön kitüntetésben részesült kiemelkedő munkájáért a The Fashion Awards keretein belül. 2016-os őszi-téli kollekciójában pedig az Annie karakterében megjelenő modern nő képe előtt tisztelegve több olyan összeállítást is felvonultatott, melyek a híres lookra emlékeztet: a tweed, a barnás árnyalatok, a férfias szabásvonalú kötött pulóverek, illetve természetesen a legikonikusabb magas derekú nadrág–nyakkendő kombó, aminek megalkotásához 1977-ben ő is hozzájárult.

pageralphlaurenaw16

Ösztönös szabadelvűség

Annie Hallt eredetileg nem szánták divatikonnak. Azt leszámítva, hogy Ralph Lauren és a jelmeztervező Ruth Morley besegített, Annie ruhatárának nagy része Diane Keatontől származik. Lényegében a saját ruháit, a saját stílusát viselte a filmben is. Ugyan a stábból többen is viccet csináltak belőle és megkérdőjelezték a választásait, Woody Allen felismerte benne az egyediséget és hagyta kibontakozni a színésznőt, mondván „Zseni! Csak hagyjuk békén, hadd viselje, amit szeretne.” Ezzel pedig lényegében teret adott Keatonnak arra, hogy akaratán kívül, de hozzájáruljon az androgün stílus mainstream öltözködési kultúrába való beszivárogtatásához. A nyakkendők, ingek, magas derekú és széles szárú nadrágok lettek e stílus alapdarabjai.

52d6bb20149a90ab79cb4204c46f4a52

Egyébként akad jó néhány ilyen emlékezetes pillanat a divattörténetben, mely a férfi és női viselet közti határokon egyensúlyozást, a köztük való átjárhatóságot keresi. Katherine Hepburnt egyszer például arról kérdezték, hogy visel-e egyáltalán szoknyát – ami az adott társadalmi kontextusban egészen máshogy hangzott, mint ahogy manapság hangzana. De fontos momentum például YSL Le Smokingjának hatvanas évekbeli megalkotása is. A férfias szabásvonalak, stílusjegyek kortárs női divatban való erős jelenléte tehát jól megalapozott jelenség. Annie, vagyis pontosabban Diane Keaton rendületlen kitartása saját, ösztönös ruhaválasztása mellett pedig kiemelten fontos előzmény.

annie-hall-by-the-numbers-diane-keaton-style-man-repeller-5

A szemüveg mint az intellektuális felsőbbrendűség szimbóluma

New York és az öntudatos, intellektuális nagyvárosi miliő hangsúlyozása miatt a film feltűnően sok tudományos és kulturális utalást tartalmaz. Kezdve azzal, hogy Alvy első feleségét, Carolt például így jellemzik: „New York-i zsidó, baloldali, liberális értelmiségi, Central Park West, Brandeis University, szocialista nyári táborok és az apa a Ben Shahn rajzokkal”. Egy szexuális együttlétet pedig „kaffkai élményként” aposztrofálnak, egy másik jelenetben pedig Alvy és Annie egy mozi jegypénztárában várakozva kénytelenek eltűrni egy nagyképűsködő médiatanár tűnődését Marshall McLuhanről.

Valahogy úgy tűnik, mintha a filmben mindenki valamiféle rövidlátástól szenvedne – átvitt értelemben is. Így a vastagkeretes szemüvegek jelenléte egy intellektuális atmoszféra erősítését segíti, amihez Annie jellegzetes darabjai is nagymértékben hozzátesznek.

505367d5361840f0b127f21f1d24679c

A kiegészítők

Amellett, hogy a különböző ruhadarabok rétegezése nagyon erősen jelenlevő stílusjegy – gondoljunk például a szoknya és az oversized tweed zakók kombójára, a kockás inges–garbós párosításokra és az arányok állandó variálására – minden lookhoz tartozik legalább egy kiegészítő is. Filc kalapok, bizsuk, hanyagul vállra terített vagy éppen tökéletesen megkötött sálak és egy táska az Alvytól kapott, amely a halállal foglalkozó könyvek valamelyikét tartalmazza – ezek egészítették ki, finomították a tárgyalt lookot. Egy különösen figyelemre méltó apró részlet az Annie kabáthajtókájába tűzött szegfű, amit a Seems Like Old Times előadásakor viselt; ezzel a klasszik férfi stílusjegyet értelmezte újra.

annie-hall-diane-keaton-fashion-tie-hat-vest

c80a1dbdc38bae7985a66f1011399175

Szöveg: Salvai Ramóna

Published by

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s