„Nálunk megbonthatatlan a művészet és a divat kapcsolata”

Azt már tudjuk, hogy a valóban izgalmas és autentikus dolgok sokszor éppen abból születnek, ha különböző területeken tevékenykedő alkotók összeadják a tudásukat és saját elképzeléseiket. 

A Je Suis Belle és a Dollár Papa Gyermekei két olyan formáció, melyek a maguk berkeiben is a folyamatos kísérletezésről ismertek. Ha pedig két ilyen csapat összeáll, akkor bizonyos, hogy valami olyan kerül ki az alkotói folyamat eredményeként, melyre mindenképp érdemes figyelmet szentelni. A Je Suis Belle-ből ismert Kiss Tibivel művészetről, divatról, kapcsolódási pontokról és a Dollár Papa Gyermekeivel közös együttműködésükről beszélgettünk.

unnamed

A márka életében mindig is nagy szerepet kaptak a művészetek. Megfogalmaztad már valaha, hogy mit jelent számotokra a művészet és a divat?

A Je Suis Belle történetének a legelejétől nagyon szoros a kötődésünk a művészetekhez. Állandó kérdés számunkra, hogy a divat, divattervezés művészet-e és mennyire kötődik a művészeti ágakhoz. Azt tudjuk, hogy imádjuk a képzőművészetet, a színházat, a különböző társterületeket, és nagyon szerettünk volna kollaborálni ezekkel az ágakkal.

Sokszor keressük az együttműködési lehetőségeket; egyrészt a tervezés szintjén is, hiszen gyakran vonunk be fotósokat, festőket a kollekciók létrehozásába, másrészt különleges projekteket is szervezünk, esetleg részt veszünk olyanokban, amelyekben összefonódhatnak a különböző irányok. Így szerintem nálunk megbonthatatlan a művészet és a divat kapcsolata – egy nagyon szerves sztorit képez a márkával. Nem pusztán inspirációként használjuk a képzőművészeti irányokat, sokkal inkább közeget teremtünk vele.

Magában az, hogy – ahogyan te is mondtad – inkább együtt dolgoztok a művészekkel is hatással lehet arra, ahogyan a kollekció végül összeáll. Mondhatjuk, hogy a közös alkotás során effektíve inspiráljátok egymást is?

Igen, igazából ez a fő inspirációs mozgatórugó ilyenkor. A legutóbb a tavasz-nyári kollekción, ami majd most fog a boltokba kerülni, Gáldi Vinkó Andi fotóssal dolgoztunk közösen. A képeit akartuk felhasználni printekhez, de annyira jól ötleteltünk együtt, hogy azt találtuk ki, hogy felhasználjuk ugyan a fotóit, viszont újrafotózzuk azokat egy más szituációba helyezve, további jelentéstartalmakat társítva hozzájuk, és ezeket az újrafotózott fotókat használtuk fel utána a formaalakításnál. Andi személyiségének, munkáinak hatása és a közreműködése erőteljes volt, és azt is meghatározta, hogy ebből aztán hogyan épült fel a kollekció.

Mitől függ az, hogy kivel kezdeményeztek közös projektet? Hogyan találjátok meg ezeket az embereket, akikkel szívesen dolgoztok együtt?

A Je Suis Belle-nél olyan alkotókkal szeretünk együtt dolgozni, akik nagyon tudatosan építik a saját karrierjüket. Nagyon izgalmas az, ahogy előrehaladnak a pályán, nemzetközi sikereket érnek el, nemcsak itthon jelentős a munkájuk. Szeretünk olyan emberekkel kooperálni, akikben érezzük ugyanazt a minőségre való törekvést, ugyanazt a magas minőségű munkát, amit mi is képviselünk.

Hogyan jött létre az együttműködés a Dollár Papa Gyermekeivel?

DPGY-vel úgy kezdtünk el együtt dolgozni, hogy Kiss-Végh Emőke megkeresett minket 2012 körül azzal, hogy van egy nagyon jó ötlete és szüksége van ránk ahhoz, hogy ezt megvalósítsa. Meghívtuk, majd elmesélte a Bovaryné történetét, valamint azt, hogy szeretne egy olyan monodrámát készíteni, ahol ő mint Bovaryné egy órában elmeséli a regényt. Ehhez volt szüksége egy szalonra, ahol divattal kapcsolatos tevékenységet végeznek. Ránk gondolt, mert nagyon szerette a márkánkat, a ruháinkat, és itt nálunk, a műhelyben szerette volna ezt az előadást megtartani. Ez nagyon tetszett nekünk is, így megkértük, hogy avasson be jobban az egész folyamatba. Gyakorlatilag ez volt az első munkánk velük.

unnamed-1

Kifejezetten az volt Emőke kérése, hogy mindig az aktuális kollekcióból alakítsuk ki a jelmezét, vagyis mindig együtt találjuk ki neki, hogy miben legyen. A kommunikációs anyagokat is együtt készítettük el, figyelve arra, hogy a leges-legfrissebb dolgainkkal építsük föl – ezeket is alárendelve annak, hogy Bovaryné tulajdonképpen milyen figura, vagy, hogy Emőke hogyan képzeli el őt.

Így indult el a közös munkánk. Nagyon szeretünk együtt dolgozni, nagyon tiszteljük egymás munkáját, és azóta is folyamatosan együtt dolgozunk. Ha bármilyen új darab van kialakulóban, arról már nagyon korán értesülünk, és rögtön elkezdünk egyeztetni arról, hogy milyen elképzeléseik vannak a jelmezeket illetően. Náluk egyébként nem mindig egyértelmű ez, ugyanis sokszor nincs is jelmez, hanem kvázi civilként szerepelnek a darabban – de mostanában valami mindig indokolja azt, hogy mégiscsak legyen.

Ezek szerint ti terveztek a darabhoz vagy az aktuális, meglévő kollekciókból választanak?

A Bovarynénál a kollekcióból választanak – ez nagyon fontos. Ott az a koncepció, hogy kollekciós darab legyen jelmezként használva. Egyrészt azért, mert Bovaryné nagyon szeret pénzt költeni, mindig up-to-date. Másrészt pedig ez nekünk is egy nagyon jó reklámfelület. Viszont például a Csehovnál, ahol ténylegesen beszélhetünk jelmeztervezésről, teljesen szabad kezet kaptunk, azt csinálhattunk, amit akartunk.

budapest_buli_dollar-papa-gyermekei-csehov_1839653016256719_cov

Voltak korábban is személyes kötődéseitek a színházhoz, jelmeztervezéshez vagy ez a vonal a DPGY-vel kezdődött?

Színháznak nem igazán terveztünk jelmezt, nem is nagyon akartunk ebbe belefolyni, ez egy teljesen más szakma szerintem. Nagyon sok mindennek kell megfelelni, nagyon sok mindent kell megtanulni ahhoz, hogy ez jól működjön. Nem mondom azt, hogy nem működnénk közre tradicionális keretek közt formálódó színdarabokban, de biztos, hogy nem a klasszikus értelemben vett jelmeztervezést csinálnánk ebben az esetben. Ha lenne ilyen felkérés, szerintem nem mondanánk nemet. Egyébként jelmezek tervezésével a márka alapítása óta foglalkozunk. Nagyon sok kisfilmben, reklámfilmben öltöztetjük a szereplőket. Dolgoztunk Kiss Rudolf Péter filmjeiben is, Chet Faker videóklipjében, a Trouble With Us-t teljesen mi jelmezeztük, de volt már lehetőségünk Hugh Jackmannel is forgatni.

Van olyan művészeti ág, amit még nem vontatok be egy projektbe sem, de tervben van és szeretnétek a jövőben?

Igazából már szinte minden területet bevontunk… Dolgoztunk együtt egy szobrásszal, akinek a dOCUMENTÁn volt egy nagy kiállítása, ő Csákány István – a varrodájához készítettük el a termékeket. Ez nagyon izgalmas volt. Fotósokkal, festőkkel, színészekkel is dolgoztunk, de például táncosokkal még nem. Ez egy nagyon érdekes dolog lehet szerintem, de arra még nem volt alkalom, hogy egy táncelőadáshoz csináljunk ruhákat. Igazából, akivel nagyon szeretnénk együtt dolgozni, az egy olyan alkotó, aki olyan területek határmezsgyéjén tevékenykedik, mint a fény, a videó, a film és egyéb kísérleti projektek. Ilyenre még nem került sor eddig…

Csákány István: Ghost Keeping

Milyen terveitek vannak a közeljövőt tekintve, min dolgoztok jelenleg?

Most a legnagyobb projektünk a következő kollekció, aminek a bemutatója április 1-jén lesz, úgyhogy erre készülünk. Illetve a tavaszi-nyári kollekcióhoz szeretnénk majd egy olyan projektet, ahol a Gáldi Vinkó Andival való együttműködést tovább bonyolíthatjuk. Szeretnénk továbbá egy olyan eventet, ahol a látogató is bekapcsolódhat a mintaalkotás, a mintaképzés folyamatába.

A Dollár Papa Gyermekeivel esetleg dolgoztok új projekten? Lehet erről tudni valamit?

Mindig van valami, egyelőre konkrét előadásterv még nem érkezett, de hamarosan ismét lehet számítani a JSB-DPGY kollaboráció újabb darabjára.

unnamed-6

Az előttünk álló hetek szerencsére több olyan eseményt is ígérnek, ahol márka önálló vagy a DPGY-vel közös projektjevel testközelből is találkozhatunk. Április 1-jén megismerhetjük a legújabb Je Suis Belle-kollekciót, a Dollár Papa Gyermekeinek pedig kedvelt trilógiája (Szerelem, Otthon, Gyermek), valamint a Csehov című előadása kerül újra a Trafó repertoárjára.

Szöveg: Salvai Ramóna, képek: innen és innen

 

Published by

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s