Ékszertervezés a kiterjesztett valóságban

Ékszertervezés, formaiság, funkcionalitás, esztétikum a kiterjesztett valóságban. Ékszerviselés mint interakció a virtuális térben. Illuzionisztikus terek, láthatóvá tett láthatatlan, melyben az „életre kelt” ékszerek hívják életre a korábban megvalósíthatatlan elképzeléseket.

Varga Gergő ékszertervezővel beszélgettünk ezekről a kérdésekről és a design mai útjairól.

Hogyan és miért döntöttél a fémművesség mellett?

Gyermekkoromban egyáltalán nem tudtam, hogy mit szeretnék majd csinálni. Nagyon sokat rajzoltam, vágtam, ragasztottam, építettem, fából játékokat készítettem, filmet forgattam és még rappeltem is. Az ékszerekkel keresztanyukám által ismerkedtem meg, a tűzzománc készítésen keresztül. Sok egyéb más dolog mellett, valahogy mindig visszatértem az ékszerekhez. A formák azok, amikben a legjobban ki tudom fejezni magam, és számomra az a legjobb érzés, amikor látom az ékszereimet mások testén megjelenni.img_0795

Mi az, ami előre tud húzni a tervezési folyamatokban? Van egy konkrét irány, problémakör, ami érdekel? Gondolok itt a fenntarthatóságra, újrahasznosíthatóságra, amik jelenleg kiemelkedő kérdések a designer munkákban.

Sokat dolgozom megrendelésre is és ilyenkor azért kicsit másképp zajlik a tervezési folyamat. Például, ha egy ruhakollekcióhoz készítek ékszereket már meglévő irányvonalak alapján, meg kell felelnem bizonyos elképzeléseknek. Szerencsére szabad kezet kapok, nagyon szeretem a munkámnak ezt a részét is. Egyébként nincs olyan konkrét tematika, ami több kollekciómon végigvonul. A belső kényszer az, ami előre visz. Minél több víziómat szeretném elkészíteni és viszont látni az embereken.
15590219_1478672398817431_4517135703629255238_n

Milyen jellemző inspirációs forrásokat használsz fel? Vagy inkább random hatások egyvelegéből indulsz ki?

Budapest egy remek hely, én nagyon szeretem. Nyitott szemmel járok és nagyon sok minden inspirál. A zene és a filmek is nagy hatással vannak rám, a képzőművészet is nagyon fontos számomra – ezekből sokat szoktam meríteni. 

Vannak visszatérő, kedvenc anyagaid, amiket előszeretettel használsz az ékszertervezésnél?

Többféle anyagot használok és próbáltam már ki, szeretek egy tárgyon belül különböző anyagokat társítani. Egyelőre kísérletezek, de elég nagy arányban van jelen a plexi az ékszereimben.

14993369_1431367150214623_6416582690735601156_n
Fotó: Pers-Kovács Nóra

Mi az, amit ennyire kedvelsz a plexiben?

Hát a plexi az szexi! : )

Figyelemmel kíséred az itthoni trendeket? Vagy inkább saját, független koncepciók szerint dolgozol?

A kettő nálam nem zárja ki egymást, sőt. Fontosnak tartom, hogy egy tervező up-to-date legyen, ezért figyelemmel kísérem, mi történik a világban, ezen belül Magyarországon is, és nemcsak design, hanem más területeken is.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy mindenképpen azt szeretném, hogy ebbe a trendbe illeszkedjenek bele a tárgyaim. Nyilván hatással van rám, amiket kiállításokon vagy az interneten látok, de arra törekszem, hogy ezeket a dolgokat mindig kritikusan szemléljem.

img_0784

Tudom, hogy más médiumokkal is kísérletezel, és ahogy látom, egyre jobban próbálod kiszélesíteni az ékszertervezés határait, ha egyáltalán beszélhetünk határokról. Hogyan látod ezt a folyamatot, milyen irányokat vázoltál fel magadnak?

A világ egyre gyorsabban változik és egy tervezőnek fontos ezekre a változásokra reagálni. Már korábban is készült egy projektem a MOME-n, ami a digitális világ lehetőségeit aknázza ki, most azonban az új projektünkkel kifejezetten a legújabb ‘AR'(augmented reality) és ‘VR'(virtual reality) technikát fogjuk felhasználni. A technikai fejlődéssel új médiumok jelentek meg, mind a design, mind a képzőművészet területein, amelyek teret adnak eddig megvalósíthatatlan elképzeléseknek.

Legújabb projekted az Augmented Jewelry, amiben 3D technikával nyomtatott ékszerekkel, illetve az ezekre írt mobil applikációval dolgoztatok Birkás Monával. Mesélnél erről a munkáról?

Az Augmented Jewelry egy 3D nyomtatott ékszerkollekció, amelyhez egy mobil applikáció tartozik; ennek segítségével az ékszer életre kel a felhasználó testén. Egyre több 3D-s programban tervezett és 3D nyomtatott ékszerrel találkozunk, azonban azt tapasztaltuk, hogy ezek a tárgyak nem használják ki a szoftverekben rejlő lehetőségeket, például az animáció, a szín és a formaváltozás részét. Most elsősorban geometrikus formákban gondolkozunk, ezeken szeretnénk az applikációt tesztelni, de a későbbiekben nem zárkózunk el a figurativitástól sem, például a növényi motívumoktól.

img_0616

A kiterjesztett valóság és az ékszer viselője közti interakciótól milyen visszakapcsolási lehetőségeket vártok? Egyfajta mindennapi szolgáltatásként tekintetek az ékszer viselésre? Milyen koncepció alapján alakítjátok ki ezeket a geometrikus formákat? Van funkciójuk vagy pusztán a kiterjesztett valóságban megváltozott formanyelvük érdekel benneteket?

Igen, hosszútávon az a célunk, hogy mindennapi szolgáltatássá váljon, de most még a fejlesztés fázisában vagyunk. Szeretnénk kísérletezni a formákkal, először kiállításokon mutatnánk be a nagyközönségnek. A sorozatgyártással és értékesítéssel csak azután kezdünk foglalkozni, miután maximálisan elégedettek vagyunk mind az ékszerrel, mind az applikációval. A valóságban megjelenő ékszer minden olyan funkciót ellát, amit egy olyan ékszer, amit szívesen viselünk különböző alkalmakkor. A virtualitásban megjelenő, kiterjesztett ékszer formailag kapcsolódik és harmonizál a valóságos ékszerrel. Arra törekszünk, hogy olyan formai együttesek jelenjenek meg a mobilunk kijelzőjén, ami a valóságban elképzelhetetlen lenne.

img_0776

Egyre nagyobb hangsúlyt kap a „wearable technology”, ezen belül is az e-textilek halmaza, ahol a különböző textilszál-rostokba vezetett elektromos áramkörrel és szabad forráskódú fejlesztőplatformokkal kísérleteznek. Az interaktivitás mennyiben releváns az ékszerek esetében?

Az interaktivitás ma egy nagyon divatos kifejezés és leginkább digitális környezetben használatos, azonban nem szabad elfelejtenünk, hogy klasszikus értelemben véve minden ékszer interaktív, hiszen az interaktivitás jelentése kölcsönös viszony, együttes hatás. Mi ezt az interaktivitást újragondoltuk a mindennapjainkban használt eszközeinkre és médiumainkra. Fontosnak tartjuk azonban, hogy az ékszer kinyomtatott része, amely a valóságban a felhasználó testére (például csuklójára) kerül, formailag önmagában is megállja a helyét.

img_0785

Lesz további fejlesztése az Augmented Jewelrynek, vagy más, ettől független terveid vannak?

Persze. Ez a projekt még kezdeti stádiumban van. Folyamatosan gondolkozunk rajta és fejlesztjük. Számunkra ez egy kísérlet is egyben, mivel nincs még arról információ, hogy a felhasználók/vásárlók hogyan reagálnak egy ilyen ékszerre. Reméljük mindenkinek meghozza a kedvét az interaktivitáshoz.

Az Augmented Jeweleryn kívül természetesen párhuzamosan futnak külön-külön és együtt is más projektek, például júniusban lesz egy közös kiállításunk, ami hasonlóan az ‘AR’ és ‘VR’ tematika köré épül.

Szöveg: Bea

Képek: innen és innen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s