Gaudí, Harajuku és cowboy couture – RTW Londonból

Rebellióban, darkos mélységekben és innovatív megoldásokban gazdag kollekciók keltették életre a kifutót a londoni divathéten – olyan zseniális designerek tolmácsolásában, mint Simone Rocha, Gareth Pugh vagy Hussein Chalayan. Következzenek kedvenc momentumaink a LFW-ről!

Ebben a szezonban több márka is úgy döntött, hogy nem készít külön női és férfi kollekciót, hanem egy bemutató keretében mutatja be kreációit. Vivienne Westwood és a Sibling is a londoni menswear fashion weeken vonultatta fel a 2017 őszi-téli időszakára tervezett alkotásait. 

Vivienne Westwoodnak az idei volt az első bemutatója a londoni férfi divathéten, és jó ideje a legelső kollekciója, melyben férfi és női darabok egyaránt helyet kaptak. A szokásos rebellis, punkos vonalat ezúttal is hozta a tervezőnő, amin egyáltalán nem lepődtünk meg. Sőt, azon sem, amikor a férfi modellek is dresszekben léptek a kifutóra, amit Westwood a következő mondattal indokolt:

“It helps you explore yourself, doesn’t it?”

És nincs igaza? Dehogynem.

A Sibling terveződuója a barcelonai Güell Park Gaudí mozaikjaiból inspirálódott, ami a printekben és a kötött, illetve jacquard szövésű darabokban is visszaköszönt. Ezt az élénk színvilágot ellensúlyozta a szigorú, angolos szabás. A korábbi kollekciókhoz képest a Sibling egy kifejezetten sikkes és kifinomult anyagot hívott életre – és még ezt is sikerült coolan csinálniuk!

Gareth Pugh ezúttal sem engedte el a rá oly jellemző monokróm színhasználatot. A fekete szinte egyeduralma egyszerre volt melodramatikus, sikkes és kísérteties. Maga a helyszín is ezt az érzéskombinációt erősítette a nézőben: az elhagyatott menedékhelyet idéző pince és a térerő hiánya biztosan próbára tette a nézők idegrendszerét. Gareth Pugh ruhákból felépített disztópikus világa a jelenlegi – az embereket elnyomó és a bárminemű másságot elítélő – politikai, társadalmi állapotok high fashion makettjeként is értelmezhető. A modellek nagy része a tervező jó barátja: aktivisták, művészek, kívülállók, akik már jelenlétükkel is kiválóan tolmácsolták a kollekció mondanivalóját.

Maguk a ruhakreációk ezúttal is inkább az extremitás fennköltségét, mintsem a viselhetőséget hirdették. Egyes darabok kifejezetten jelmezszerűek voltak, mások pedig a szemeteszsák jelleget emelték egészen művészi színvonalra. Gareth Pugh ismét egy olyan kollekciót alkotott, amire még sokáig fogunk emlékezni.

Simone Rocha egy sikeres, független designer, aki egészen pontosan tudja, hogy kik a vásárlói, és azzal is tisztában van, hogy a brand által megálmodott nő többféle korosztályból kerül ki. Éppen ezért a tervező ezúttal az összes potenciális vásárlóját igyekezett egyidőben megszólítani; egy bemutatóval, melyen több generáció is képviseltette magát, tükörként visszaadva a ruhák leendő viselőinek sokszínűségét, egyediségét, változatos szépségét. A szakmát éppen csak kóstolgató fiatal modellek között felbukkantak a ’60-as, ’90-es évek kifutóinak csillagai is. Benedetta Barzini, Jan de Villeneuve és Cecilia Chancellor tökéletesen hozták a Simone Rocha-féle nőideált, miközben magabiztosan vonultak a puffos, viktoriánus érát idéző kreációkban.

Ezek a nők egyszerre képviselik a magabiztosságot és az erőt, ugyanakkor a gyengédséget és a kifinomultságot is – éppen úgy, ahogyan maga a kollekció is. A virágos – nőies, ugyanakkor távolságtartó – darabok egyfajta talizmánná lényegültek a designer képzeletében: olyan csodafegyverekké, melyek pajzsként óvják a nőket minden bajtól, rossztól.

Henry Holland USA-beli road tripje egyértelműen éreztette a hatását a House of Holland legújabb kollekciójában. Vajon milyen lehet a pasztellwestern-stílus? Vagy éppen a cowboy couture? Örömmel kijelenthetjük, hogy ez a show megadta a választ e kérdésekre.

A pasztelles színvilágot az első tíz look után felváltotta egy élénk, erős színekből álló paletta, majd következtek a darkosabb darabok. Az egész kollekción végigfutott a kockás minta, hol óriási, hol kifejezetten apró változatokban. A lookokat izgalmas kiegészítők – mintás kalapok, vibráló motívumokkal dekorált western csizmák és vagány napszemüvegek – tették még izgalmasabbá.

Hussein Chalayan 16 év óta először mutatta be női kollekcióját Londonban, aminek tiszteletére egy igazi show-t varázsolt a kifutóra. A bemutató utolsó lookjai papírszerű panelekkel voltak fedve, melyet letépve a modellek glitterrel és tollakkal borították be a kifutót. Pre-fall kollekciójában a tervező az ókori görög kultúrából inspirálódott, mely ihletforrás nyomokban az őszi-téli anyagban is helyet kapott. A kollekciót lágy esésű, monokróm darabok, poncsószerű felsőrészek, aszimmetrikus formák és véletlenszerű kivágások uralták.

A Harajuku stílusnak nem csak Japánban van helye. Ezt bizonyította Ryan Lo, aki egy üde, első blikkre szinte befogadhatatlan, a figyelemfelkeltést tökélyre fejlesztő kollekcióval dobta fel a londoni divathetet. Az anyag inspirálója a nemrégiben megszűnt japán stílusmagazin, a Fruits volt, mely a Harajuku lányok (és fiúk) öltözködését ünnepelte. Maga Harajuku Tokió egyik alter része, a társasági élet egy központja, ahol a hétköznapokon egyenruhát viselő fiatalok hétvégente végre megmutathatják extravagáns, polgárpukkasztó stílusukat.

Egy bemutató erejéig a londoni kifutó is Harajuku utcáit idézte, a modellek ugyanis habos, cukorkaszínű dresszekben, feltűnő parókákban és színpompás sminkkel vonultak végig. Természetesen a Hello Kitty print sem maradhatott ki a repertoárból, ami felidézte rég elfeledett „cuki korszakunk” mélyre temetett emlékeit. De semmi gond, azért szeretünk nosztalgiázni – és amint kihevertük a cukortúladagolást, már Ryan Lo kollekciójára is mosolyogva, jó szívvel emlékszünk vissza.

Szöveg: Alexandra
Képek: innen.

Published by

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s