Építészet és divat találkozása Zaha Hadid művészetében

Zaha Hadid, a világ egyik leg(el)ismertebb női építésze olyan életművet hagyott örökül, mely nemcsak az őt követő építésznemzedékeknek lehet inspiráló, hanem bármely művészeti ág művelőjének.

Elsősorban építészeti innovációval vált híressé; lendületes, a gravitáció törvényeinek ellentmondó vonalvezetésével újraértelemezte a monumentalizmust. Épületei világszerte több nagyvárosban is megtalálhatók, számos jelentős kitüntetést is kapott munkásságáért. Első nőként jutalmazták a Pritzker Építészeti-díjjal, de a Stirling-díjat is elnyerte két egymást követő évben.

A fiatal Hadidot édesanyja eredetileg azért irányította a rajzolás felé, hogy a figyelmét lekötve távol tartsa a csínytevésektől. A tudományok és művészetek iránti fogékonyságát felismerve testvérei az űrutazásban és űrkutatásban jósoltak karriert a kislány számára. Habár ez végül egyáltalán nem így alakult, a család mégis jól ráérzett arra, hogy nem mindennapi pálya áll a fiatal Hadid előtt.

Történetével a női építészek példaképévé vált; öröksége, tehetsége azonban túlmutat az építészeten, hiszen ötletei és tervei nemcsak az épített környezetünk alakítására terjedtek ki, de közvetlenül az emberi testre is. Habár erről kevesebbet beszélünk, de a formatervezés, a divat, az ékszertervezés és a cipőtervezés területén is maradandót és inspirálót alkotott. Most munkásságának ebből a kevésbé ismert, mégis jelentős szegmenséből mutatunk Nektek egy inspiráló válogatást!

A “Mesa” asztal Zaha Hadidtól

Ahogy az építészetben, úgy az ékszertervezésben is alapvető vonása Hadid alkotásainak a merészség és a kísérletező szellemiség. Valódi statement daraboknak tekinthető ékszerei gyakran echte egy-egy épülettervéből inspirálódnak. A Swarovskival létrejött különféle kollaborációi az orosz avantgárd iránti rajongására utalnak, ahol organikus vonalvezetése úgy követi a test vonalait, hogy közben az állandó mozgás érzetét kelti. 2008-ban alkotta meg méltán híressé vált, Celeste nevet viselő couture nyakékét. Formája, mely egy ecsetvonásra emlékeztet, lazán öleli körül a kulcscsontot és ezüstösen csillogva végződik.

2016-ban pedig két posztumusz kollekció is nyilvánosságra került – az egyiket a dán designerrel, Georg Jensennel közösen alkották meg. A nyolcdarabos Lamaelle kollekció az organikus és futurisztikus közötti egyensúllyal játszik. Az ékszerek úgy tekerednek a test természetes formái köré, hogy közben a fény és árnyék viszonya is látványosan előtérbe helyeződik. A másik projekt a Bulgarival közös munkája, melyben a híres, az ezredfordulóra tervezett B.zero1 ringet tervezték újra. Az eredeti darab az ősi Colosseum pompájából inspirálódott, Hadid kortárs változata viszont a hagyományost némiképp bonyolította és csavarodó fonatok összességévé formálta.

Hadid pályafutása során több világhírű cipőmárkával is együtt dolgozott; ilyenek például az Adidas, a Lacoste vagy a Melissa. Utóbbi főleg arról ismert, hogy a fröccsöntött műanyag felhasználásával gondolja újra a lábbelit. Hadid bevonásával egy olyan prototípust kísérleteztek ki, amely ergonómiailag is teljesen megfelelő. A végeredmény megjelenését tekintve az emberi test izomzatára emlékeztet hálószerű vonalaival, formáival, amit a metálos szín tesz még extravagánsabbá.

Ettől azonban egy jóval extrémebb eredmény született Hadid és Rem Koolhas kollabjából. E limitált kiadású darab a NOVA nevet viseli. A modell egy bonyolult konzolos tartószerkezetből épül fel, melynek különlegessége, hogy a struktúrának köszönhetően nincs szükség a csaknem 16 cm-es cipősarokra. Futurisztikus, krómozott felületeivel egyfajta űrbéli, sci-fi hangulatot ad a geológiai formákra emlékeztető designnak.

Tekintve építészeti kiválóságát és jól felismerhető, sajátos esztétikáját, nem csoda, hogy több divattervező is felkérte közös projektekre, valamint klasszikussá vált táskáik jellegzetességeinek újraértelmezésére. A Fendi híres darabjára kitalált variánsa több réteg fekete bőrdarabból áll össze, melyek egy könyv lapjait vagy egy portfólió oldalait idézik, magukban hordozva Hadid kreativitását és precizitását.

Remekül példázza a radikális megoldások iránti fogékonyságát a Louis Vuitton bucket bagje, melyet Hadid designja után fröccsöntött műanyagból készítettek el. Érdekessége az ikonikussá vált monogram megjelenítésének módszere, valamint az eltorzított arányok és a cserélhető részek. Ezeket úgy tervezték meg, hogy egyszerre legyenek játékosak, ugyanakkor nagyon is átgondoltak és praktikusak.

Mindezek mellett említésre méltó kollaboráció még Hadid projektje Karl Lagerfelddel. A Chanel legendás steppelt táskájának ötvenedik évfordulója alkalmából egy utazó kiállítást szerveztek, melyhez a pavilont Hadid álmodta meg. Az időszaki kiállítás Hongkongban, Tokióban, New Yorkban és Párizsban is megtekinthető volt.

Szerző: Salvai Ramóna, képek: Pinterest

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s