Szimultanista festészet és couture: Sonia Delaunay

Absztrakt művész, a párizsi avantgárd kulcsfigurája, a szimultanizmus és az orfizmus úttörője – ez Sonia Delaunay. Az orosz származású francia festőnő – és egyben textiltervező – életművét a színek közötti interakciók felfedezése, a mélység és a mozgás érzékelése, érzékeltetése jellemezte.

Tartsatok velünk egy rövid orfista-szimultanista művészeti kitekintő erejéig, és ismerkedjetek meg Sonia Delaunay innovatív és egyedülálló munkásságával!

Sonia nem csak követője, de úttörője is volt számos, a 20. századi művészetet meghatározó irányzatnak. A festőnő férje is a korszak kiemelkedő figurája volt: Robert Delaunayról van szó, akinek festészete rengeteg rokonságot mutat Sonia művészetével. Sőt, a házaspár tulajdonképpen együtt képviseli az úgynevezett orfizmus irányzatát. Az irányzat elnevezését Orfeusz inspirálta, a névadó művész pedig maga Apollinaire volt, a Delaunay-ázaspár jó barátja.

Az orfizmus a kubizmus egy fajtája, mely irányzat alkotói közé sorolunk olyan nagy művészeket is, mint Marcel Duchamp, Franz Marc vagy Vaszilij Kandinszkij. Jellegzetességei az erős színhasználat és a geometrikus formák alkalmazása.

Szintén férjével együtt képviselték a szimultanizmus eljárását, melynek lényege, hogy a térben egymástól távoli, de időben szimultán, illetve időben távolabbi, de mégis hasonló jelenségeket egy időben ábrázol.  

A szimultanizmus a kubizmus képviselőinek kedvelt eljárása, de irodalmi vonatkozásban a futurizmushoz is köthető.

Sonia Delaunay Syncopated rhythm, so-called The Black Snake 1967

Sonia Delaunay volt az első nő, akinek munkásságából még életében retrospektív kiállítás nyílt a Louvre-ben. Számos másik múzeumban is találkozhattak az érdeklődők művészetével, többek közt a londoni Tate Modernben.

A bemutatott anyagok között számos korszakalkotó festmény, textil és ruha is szerepel, melyek a művésznő hatvan évig tartó karrierjének legfontosabb állomásait jelenítik meg. Nagy hangsúlyt kapnak a más művészeti ágazatok képviselőivel való innovatív kollaborációi is.

sonia-delaunay-3-24-11-11

Honnan jön ez a rengeteg inspiráció és a folytonos újítani vágyás? A kérdés megválaszolatlan marad, annyi azonban bizonyos, hogy Sonia non-stop változtatta környezetét, ezáltal is megélve a benne tomboló, kitörni vágyó művészetet.

Művészete nem állt meg a festészetnél, számos egyéb területen is bizonyíthatta tehetségét: borítót tervezett a Vogue-nak, kosztümöket kreált az 1927-es Le Vertige című filmhez, díszletet tervezett Tristan Tzara előadásához, illetve bútor- és textiltervezőként is részt vett egy-egy korabeli projektben.

Fabric designed by Sonia Delaunay on the walls of the Delaunay family salon

Stílusának jellegzetes – később egyfajta védjeggyé váló – elemeit már 1914-es Electric Prisms című művén is felfedezhetjük.

Így megjelennek például a koncentrikus körök, a káprázatos színtársítások és a geometrikus motívumok. Későbbi munkája során is ezen sajátosságok keverednek változó arányban.

Sonia Delaunay Electric Prisms 1913

Yellow Nude című művén a nő sárga bőre és a sötét háttér egyedülálló kontrasztot alkot, a szemöldök sajátos formája pedig negatív érzéseket, melankolikus hangulatot kelt a nézőben. A geometrikus alakzatok szigorú és merev vonalai itt is felfedezhetők, zorddá, rideggé téve a festményt körbevevő atmoszférát.

Sonia Delaunay Yellow Nude

Hol csatlakozik bele ebbe a gazdag életműbe a divat? Sonia 1924-ben Jacques Heim felkérésére ruhatervezésbe fogott, melynek során olyan korabeli művészek és sztárok stílusát formálta, mint Nancy Cunard vagy Gloria Swanson.

Dizájnerként couture házat is működtetett, amely tevékenységével 1931-ben hagyott fel. Ez a művészeti ág egyébként nem sokáig kötötte le, és arra is rájött, hogy a jövő a ready-to-wear daraboké, ezért újra visszatért a festészethez. A rövid divatkarrier ellenére azonban ruha- és textiltervei életművének meghatározó elemeivé váltak. Terveit a vezető divatcégek is imádták – Sonia olyan brandeket inspirált, mint az Yves Saint Laurent vagy a Missoni – de emellett a díszítőművészet minden területére nagy hatással volt munkássága.

sonia-delaunay-3-24-11-10

sonia-delaunay-3-24-11-8

Textiltervezőként – továbbra is a divat egyfajta peremterületén egyensúlyozva – a festészetében is megismert jellegzetes stílusa, innovativitása, a színek gazdag használata emelte a legjobbak közé. Noha Sonia Delaunay nem a divatban betöltött szerepéről híres, mégis fontos megemlékezni ezen munkáiról is, hiszen kétségtelenül korszakalkotó kreációkat hívott életre.

A színek és a mozgás felszabadításával és egyedülálló mixelésével nem csak a festővásznon alkotott maradandót, hanem a fashion területén is. Sonia neve egyet jelentett a női függetlenséggel és a luxussal. Alkotásai rendszeresen megjelentek glamúros fekete-fehér reklámokon. Imádjuk!

341120

341121

Képek: innen, innen, innen és innen.
Szöveg: Alexandra

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s