Így láttuk mi: MBFWBP AW17

A Budapesti Tavaszi Fesztivál keretein belül rendezte meg múlt szombaton a Design Terminál a Mercedes-Benz Fashion Week Budapestet, melyet ezúttal egy különleges – és szerintünk az eddigi legimpozánsabb – helyszínen, a Ludwig Múzeumban hívtak életre a szervezők.

A tavaszt valóban lehetett érezni a múzeum környékén szombaton, a szikrázó napsütéses időjárás izgalmas lookokat szült; a kultúrházas éra öltözködésmotivációi a posztmodern gyorsdivat kultikus darabjaival léptek frigyre, de szerencsére a trash-nek álcázott proliprovokatőrök is tiszteletüket tették a rendezvényen. Elmondható tehát, hogy exkluzív és tűpontosan szervezett divatrendezvényünk már van, stílusunkat azonban még mindig keressük valahol. Tisztelet persze az állandó kivételnek.

A bemutatott kollekciók igen szerteágazó diskurzushálóból szabadultak ki a kifutóra; testet öltöttek a szibériai Bajkál-tó természeti kincsei (Elysian), előkerültek a görög mitológia újraértelmezései (Sármán Nóra) és a budapesti Hajós utca egyik épületének jellegzetességei (Celeni), de megmutatkoztak Jancsó Miklós Szegénylegényei (Zsigmond Dóra), ahogyan a Vissza a jövőbe című sci-fi klasszikus divatinterpretációi is (Cukovy). Kertész Attilával megtudhattuk, miképpen festenek alkotásai ruhákon (Anna Daubner), ahogyan a 70-es évekbeli Malév-feelinggel is összebarátkozhattunk (Tomcsányi). Volt ott még űrutazás absztrakt expresszionizmussal keverve (Konsanszky), felidézhettük Karády Katalin emlékét (USE Unused), bolyonghattunk képzeletben a Hargita megyei anyatermészetben (ÁERON), de az úton levés motívumhálója (Nanushka), valamint Fajó János kontruktivizmusa (NUBU) sem maradt el.

Az alábbiakban a számunkra legérdekesebbnek és legelőremutatóbbnak tartott kollekciókról beszélünk kicsit részletesebben, tartsatok velünk!

Egyre nagyobb elánnal vetjük bele magunkat Zsigmond Dóra kollekcióiba, aki ezúttal a betyárvilág esztétikáját tárta elénk, a Szegénylegények című Jancsó-film kultikus közegét felhasználva. A filmnyelv és a divatgesztusok találkozása mindig izgalmas, és talán még különlegesebb akkor, ha a mozgóképre álmodott történet egy politikailag, társadalmilag igencsak terhelt időszakból tekint vissza 100 évvel azelőttre. A vidéki élet jellegzetes öltözködési rítusai mellett a film eszköztára (nagytotálok, nagyvonalú térkezelés, karakterhálók, tömegmozgatások) is hatással volt a tervezőnőre, aki a városi értelmiségi férfiak számára készítette el őszi-téli kollekcióját.

Az öltözéksorozat kiemelkedő eljárásai a rétegezés, a részletgazdagság, a kézi hímzés és egyéb aprólékos eljárások, a nyers hatással és a durvább felületekkel való játék, a karakteres felületkezelés és a különleges textúrák egymásra hatása. Dóra a praktikum, a funkcionalitás és az individualitás jegyében hívta életre modern urbánbetyárait, akik egy az egyben megállnák a helyüket a nemzetközi kifutókon. Külön elismerés jár a kiváló inspirációs forrásért és az azzal szinte minden ízében rímelő következetes tervezésért.

Fotók: facebook.com/mbfwce

A NUBU Fashion Forward névre keresztelt őszi-téli kollekciójának talán legmarkánsabb hívószava a rafinéria és ezzel együtt a sziluettek változtathatósága, amelyet különböző kellékek (fémpiercing, elasztikus zsinór) tesznek lehetővé a darabokon, aszimmetrikussá varázsolva azokat. A kollekciót Fajó János konstruktivista festő-szobrász formakompozíciói és derűs színhasználata inspirálta, noha Fajó élénkebb tónusait elhagyták a designerek, inkább a földszínekkel rokonítható vagy azokkal harmonizáló árnyalatokat használták, de a neonnarancs azért helyet kapott a kollekcióban.

Az alaphangulat a 70-es és 80-as évek világa, ezen évtizedek trendformáló darabjainak designmegoldásait helyezték új alapokra a tervezőnők. Plisszészoknyák, bővülő ujjak, bő nadrágok, gyapjúszövetek, kötött anyagok, bőrök, szőrmék, tollkabátok dominálnak az öltözéksorozatban, és melegen üdvözöltük a csipkemotívumokat is a NUBU ezúttal jóval nőiesebb kollekciójában.

Fotók. facebook.com/mbfwce

Ahogyan arról már mi is beszámoltunk Nektek, a CUKOVY őszi-téli kollekcióját a koegszisztencia elmélete és a Vissza a jövőbe című klasszikus sci-fi inspirálta. Az egyidejűség a jövőt a múlttal összemosó inspirációs források, illetve a CUKOVY-Nő egyszerre érzékeny és bátor tulajdonságai által nyer értelmet a kollekcióban. A Back to the Future hangulata, látványvilága és a jelmezek formai kialakítása tükröződik vissza a kreációkon, de az éra felszabadult, underground légköre, grunge-os lazasága is eszünkbe jut a kreációk láttán.

Az öltözéksorozat kulcsdarabjai a télikabátok, de jellemzőek még az oversized kialakítások, Y-sziluettek, a flitteres kiegészítők, a fekete, az ezüst és a fukszia térnyerése, de az anyagokra is nagy hangsúlyt fektettek a designerek: steppelt orkán, gyapjúszövetek, hernyóselyem, fényes-metálos felületű textília és a rusztikus kelme is a kollekció részét képezik. Párizsi sikk és underground vibe egy helyen – kiváló.

Fotó: REBELMEDIA

Je Suis Belle már a korábbi szezonokban is deklarálta: imádják a nőket. Hozzájuk fűződő viszonyuk intim és interaktív, olyannyira, hogy az általuk megfigyelt női karakterek egyéniségeiből, élettörténeteiből építik fel kollekcióikat, ezekből festve aprólékosan kidolgozott, részletgazdag „képeket” a kifutóra. Az általuk megálmodott designt a kortárs, modern látásmód, szemléletüket azonban inkább a nosztalgikus érzelmek jellemzik. Minden ruhával egy képzeletbeli nő jellemvonásait, gesztusait, gondolatait ábrázolják – mindezt pedig szokatlan anyagtársításokkal, változatos díszítőtechnikákkal és merész színkombinációkkal teszik kézzelfoghatóvá. Az aktuális kollekció legextrémebb darabjai valószínűleg a színházi kosztümnek is beillő színpompás, volumengazdag, szőrös darabok voltak, melyekbe természetesen mi is azonnal beleszerettünk. Végre egy kis pezsgés, végre egy kis alter feeling!

Fotók: facebook.com/mbfwce

Konsanszky aktuális kollekcióját a kontrasztok hívták életre. A ruhákat a késő 50-es évek absztrakt expresszionizmusa, az irányzat követői által kinyilvánított érzelmek, belső párbeszédek vizuális megjelenítése, a tudatalatti képzelet felszínre törése inspirálta. A tervezőre többek között Mark Rothko, Mark Tobey és Franz Kline művészete volt hatással. Kline munkássága különösen intenzíven formálta a kifutón végigfutó expresszionista víziót. Az ázsiai kalligráfia egyedi interpretációja, illetve az érzelmek és gesztusok geometrikus megformálása, a horizontális és vertikális vonalak játéka is a művész alkotásainak jellegzetessége volt, ami Konsanszky kollekciójában is visszaköszön.

Míg az expresszionista művészet egy viszonylag elvont és absztrakt inspirációnak mondható, a tervezőnő másik ihletforrása egy sokkal direktebb és tudományosabb téma volt: egészen pontosan a NASA Naprendszerünkről készült képei, a Mars, a Merkúr és a Föld kráterekkel csipkézett, eltérő színekben játszó, változatos kőzettípusokkal borított felszíne. A kollekció a kozmosz monumentális valójának és belső énünk kivetülésének jelentőségét egyaránt validálja. A brandnél megszokott fekete-fehér színek mellett ezúttal szerepet kapott a borostyán, illetve az ezüst, mely egyúttal erős futurisztikus impressziót is keltett bennünk. A szabásvonalak és a vágások Konsanszky jellegzetes stílusát idézik és a japán kultúrát dicsérik. A formavilág meglepő és merész, a darabok mégis viselhetőek, jól kombinálhatóak és szerethetően részletgazdagok.

Fotók: facebook.com/mbfwce

„Careless elegance, with some arrogance” – foglalta össze Tomcsányi Dóri a kollekció lényegét. A brand stílusát a restrospektív esztétikum és a csúcskategóriás minimalizmus találkozása, Kelet-Európa letűnt napjainak divatja és a modern trendek fúziója határozza meg. Aktuális kollekciójával az egykori Malév előtt tiszteleg: az emlékeket a ruhadarabokra hímzett apró repülők elevenítik fel. A kollekcióban helyet kaptak a tervező kedvenc sziluettjei is: a harangujjú blúzok és a hosszú dresszek. A színvilágban a sötétszürke, az éjszínkék, a smaragdzöld és a rozsda domináltak, elénk festve az őszi-téli zimankós éjszakákat és hűvös napfelkeltéket.

Tomcsanyi2
Fotó: Intagram @tomcsanyi_budapest

Nanushka az előző szezonban is az utazás élményét vette alapul kollekciója megalkotásakor, és ettől a koncepciótól most sem távolodott el túlságosan. Az aktuális anyag a Suitcase Stories fantázianevet kapta, mely az „utazók tudatállapotából” inspirálódott. Az érzésből, mely akkor alakul ki bennünk, mikor távol vagyunk otthonunktól, mikor végre magunk mögött hagyhatjuk megszokott prekoncepcióinkat és felszabadulhatunk, játékosságot vihetünk stílusunkba. Sándor Szandra kollekciója leképezi az utazáskor társunkká szegődött bőrönd tartalmát: kedvenc darabjainkat, melyek mindegyike egy történetetet, egy különleges emléket mesél.

A kollekcióban megjelenő anyagok harmóniája egészen egyedülálló kombinációkat hívott életre. A Suitcase Stories-ban helyet kaptak a laza farmer darabok, a 30-as évek férfiruházata által ihletett kosztümök, a lágy szatén darabok is, ám a mi személyes kedvenceink a vegán bőrből készült exravagáns dresszek, blúzok és mellények voltak. A brand stílusát általánosságban jellemző ellentétek – a modern és a tradicionális, a feminin és a maszkulin jegyek kontrasztja – az aktuális kollekción is végigfutottak.

Fotó: Instagram @mbfwbp @noraaradi

Az ÁERON őszi-téli kollekciója az előző szezon anyagát is jellemző koncepciót – a digitális világ zajától való menekülést és a természethez való visszatérést – szőtte tovább. A ruhák vizuális megjelenését, a romantikus és bájos motívumokat a Romániában elterülő Hargita térség békéje, meseszerű miliője, varázslatos hegyi patakjai, végtelen fenyvesei, festői hegycsúcsai ihlették. A természethez való visszatérés idealizált képét a föld színei és az organikus anyagok használata is hangsúlyozta.

A zsebek, nyakkivágások, kapucnik, cipzárak formavilágában a hegymászók és túrázók egyenruháinak világa köszönt vissza.

Fotók: facebook.com/mbfwce

A USE Unused legújabb darabjait a ’40-es évek körülrajongott színésznője és divatikonja, Karády Katalin inspirálta. Összetéveszthetetlen stílusával és ikonikus szerepeivel a színésznő korának femme fatale-ja volt. Stílusában a bájos és szexi nőiességet és a szigorú maszkulinitást ötvözte – ahogyan a Use Unused is tette aktuális kollekciójában. Az anyaghasználat ugyanerre a kontrasztra épült: a lágy, nőies anyagok – mint a selyem vagy a viszkóz – keveredtek a férfiasabb és merevebb vászonnal, gyapjúval, neoprénnel. Ezek a maszkulin anyagok gyakran éppen a legnőiesebb sziluettekkel párosultak, igazán érdekes ellentéteteket életre hívva. A színpalettát a márkától jól megszokott fekete, kék, szürke és bézs árnyalatok uralták a zöld különböző árnyalataival élénkítve, bordóval és halvány rózsaszínnel finomítva.

Fotó: Instagram @mbfwbp @vmmodel

Örömmel fogadtuk a prezentáló tervezők anyagait is, Vetlényi Alma ECOllectionjét, amely a fenntarthatóság kérdésköreit taglalja, az eVe by Eva Remenyi ékszereit, mely a minimalista formakoncepciót és az extravaganciát hozza művészi szintre, a RIENNE Creations BRIDE statement BRIDE vonalát, a japán pagodatetőket idéző AGNESKOVACS örökkedvenc bőrtáskáit, illetve a NES és a VECSEI márka jellegzetes kiegészítőit is.

Fotó: facebook.com/mbfwce

Köszönjük szépen az élményt és a kiváló szervezést a Design Terminálnak és gratulálunk a tervezőknek!

Szöveg: Ivett, Alexa
kiemelt kép: @MBFWBP

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s