SundayTunes #23 – Nerdgirls: az elektronikus zenetörténet női szekciója

Néhány éve a Club Transmediale Berlin felkérésére Antye Greie-Ripatti zeneszerző, médiaművész állított össze egy playlistet NERDGIRLS címmel, felvonultatva az elektronikus zenetörténet női szakaszának 50 előadóját. SundayTunes válogatásunkban mi is bemutatunk nektek olyan szerzőket, akikről nagyhatású munkásságuk ellenére csak haloványan tesz említést a zenetörténet. 

Delia Derbyshire Doctor Who Theme

Időben a ’60-as évekig kell visszamennünk, az elektronikus zene termékeny időszakához, amikor a szintetizátor használata egyre elterjedtebbé vált, a zeneszerzők pedig kísérletezni kezdtek új és szokatlan hangzásokkal, melyekben ötvözték a klasszikus hangszereket a modern technológiával. A Cambridge-i Girton College matematika és zenei tanulmányainak elvégzése után, Delia Derbyshire a BBC Radiophonic Workshop (1958) stúdiójában kapott gyakornoki lehetőséget, mivel a Decca Records nőként nem alkalmazta. 1963-ban a BBC stúdiójában vették fel a Doctor Who sci-fi sorozat innovatív, elektroakusztikai szignóját Ron Grainer kottái alapján, ami a mai napig meghatározó zenei elemeket hordoz. Delia 1968-ban csatlakozott a White Noise experimentális formációhoz, David Vorhaus és Brian Hodgson oldalán. 

Awakening by Jacky Suharto for DEW

Wendy Carlos – Funeral Of Queen Mary

Wendy Carlos hatévesen zongorázott, tízévesen pedig már zeneművet komponált. A Brown University fizika és zene szakán végzett, majd 1963-ban ő lett a Moog analóg szintetizátorok egyik első számú vásárlója, melyek egyikével vette fel az 1968-ban megjelent Switched-On Bach című albumát. A Switched-On Bach lett az első platina minősítést kapott klasszikus zenei LP, valamint szélesebb körben ismertté tette Robert Moog szintetizátorait. 1971-től filmzenei felkéréseket kapott; két Kubrick-filmben is közreműködött (A Clockwork Orange, The Shining), illetve 1982-es Tron hanganyagának felvételében is részt vett.

Jean-Francois Lepage

Laurie Spiegel – East River Dawn

Az elektronika amerikai úttörője a népzenei gyökereiből építkezve fonta össze a folklór és az algoritmikus kompozíciók szálait, visszacsatolva a futuristák és a dada zenei esztétikájára. A számítógépes zene térnyerése az első digitális számítógéphez, a CSIRAC szabadalmához köthető, ami a világon elsőként tudta lejátszani a zenei hangokat. Laurie Spiegel 1986-ban fejlesztette ki a Music Mouse – An Intelligent Instrument nevű algoritmikus zeneszerző szoftvert, mellyel későbbi műveit komponálta.

,,Undisturbed: Inconvenient Truth” by Adi Setyo

Pauline Oliveros A Love Song

Pauline Oliveros tinédzserként harmonikán játszott egy texasi együttes tagjaként, majd 1952-ben a San Francisco State College hallgatójaként talált rá olyan zeneszerzőkre, mint Terry Riley, Steve Reich, Robert Erickson és Morton Subotnick. 1961-ben csatlakozott a Subotnick által létrehozott San Francisco Tape Center tagjaihoz. A következő pár évben szerezte a mára klasszikusnak számító Bye Bye Butterfly és az I of IV albumokat. 1988-ban egy földalatti ciszternában vette fel a Deep Listening anyagát, melyben egyesítette a meditáció, az improvizáció, az elektronika és a rítus alapelveit.  

,,Plastic Fantastic” by TOMAAS

Eliane Radigue – Etude

A párizsi születésű Eliane Radigue is klasszikus zenei képzést kapott. Az ’50-es évek elején találkozott a musique concrète atyjával, Pierre Schaefferrel, aki zenei mesterévé vált. A ’60-as éveben együtt dolgozott Pierre Henry zenésszel, ekkor építette be a mikrofon feedback használatát műveibe, a ’70-es évektől kezdve pedig már szintetizátorral komponálta szerzeményeit, amivel közelebb került a New York-i kortárs minimalista zenei közeghez.

Noomi Rapace by Michelangelo di Battista. Vogue Italia, December 2012
Szöveg: Bea

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s