Lencsevégre kapott csajkorok: fiatal fotóslányok, akiket ismerned kell!

Tudatos alkotói attitűd, érett és éles, társadalomkritikát is magába foglaló világlátás, melyekben egyszerre van jelen nőiség, nőiesség, feminizmus és küldetéstudat: a most következő fiatal művésznők munkáin keresztül bepillantást nyerhetünk a Nagy Alma csajainak mindennapi inspirációiba. 

Kölcsönös és közös kollaboknak lehetünk szemtanúi, melyek fókuszában a fiatal nőiség posztmodern imázsa kovácsolódik olyan ötvözetté, olyan izgalmas korkörképpé, aminek megalkotói művészien józan és tiszta női tekintettel figyelik a világot, egymást, lányokat, nőket. Mindeközben fotóikkal felülírnak bizonyos tévhiteket is, hiszen attól, hogy „girly”, még cseppet sem komolytalan vagy émelyítően cuki. A fiatal művésznők képeiből az is kiderül, hogy miért lényeges számukra, hogy nőként nőket jelenítsenek meg.

Andrea Granera, 21

Andrea vizuális stroyteller Amerikából, akinek alanyai barátai, akik inspiráló, kreatív és életerős nők. Alkotásainál közrejátszik a nosztalgia esztétikája; figyelve a körülötte alkotó művészeket, arra jutott, hogy ez a vonal sokuknál megfigyelhető. A felfedezés, újra felfedezés ilyen irányú mechanikája minden bizonnyal az internetkultúra hozadéka is egyben.

És persze idősebb fejjel és többet látott szemmel újra feltárni és új fénytörésbe helyezni életünk korábbi korszakait, egészen más élmény. Emellett van valami erőt adó abban, amikor újfent hatalmat nyerünk afölött, ami közösséggé, közösségivé tesz minket (amiket csajos dolgoknak hívunk) és látjuk, hogy más nők ugyanezt teszik.

Bianca Valle, 20

A Philip Lorca Dicorca munkája által (is) inspirációra lelt fiatal művész leggyakoribb „műterme” a hálószobája. Ezt a teret jelöli meg kedvenc helyszínként a fotózáshoz. Általában ugyanolyan vagy hasonló homogén hátteret használ képeihez, melyek elemei régebben matracok, zuhanyfüggönyök, takarók voltak. Fotói nem a feminizmus körül keringenek, de nagyon is femininek.

A nőiség, a női lét direkt beállításoktól, pózoktól mentes kompozíciókon keresztül jut kifejezésre, miközben az az attitűd is felsejlik a fotókat nézegetve, amely szerint a nők azok, akik és amik csak lenni akarnak, és úgy jók, ahogy vannak. Nem mondja meg, mit vegyenek fel vagy hogyan pózoljanak, milyen sminket viseljenek. Ezzel egyfajta önelfogadást szorgalmazó (talán nem is direkt) küldetéstudat is manifesztálódik a fotókon.

Maria Marrone, 20

Mariát a könyvek, filmek és az anyukája inspirálják leginkább. Teljesen elbűvöli és kutatásra sarkallja a művészettörténet nőalakjainak ábrázolása és maga a múzsa megjelenítése. Ezeket a művészettörténeti reprezentációkat ötvözi és egyesíti, majd új női jelentéstartalommal felvértezve mutatja be alanyait. Múzsaábrázolás női perspektívából.

A nőket, nőként szeretné megmutatni. Mit is jelent ez? Az aktuális netes trendekkel szembe menve, de azokat (és alkotóikat) kellőképpen tiszteletben tartva, a megkreált nőiesség helyett karakterorientáltabb vonalat követ, melynek mentén a természetes, őszinte és önmagáért való nőiesség rajzolódik ki.

Chioma Nwana

Chioma elmondása szerint a fekete nők nyers szépségét szeretné kiemelni. Szereti, ha modelljei nem viselnek sminket, hiszen az csak elvonja a figyelmet a lényegről, a természetes szépségről. Miért fontos ez? Az afroamerikai nőknek is ugyanolyan elvárásokkal kell megküzdeniük nőként, mint sokunknak. Hajtrend, bőrszín-trend(!), öltözködési trend. Fotói segítségével azt szeretné, ha az emberek megértenék és felfognák végre, hogy a fekete nők a maguk természetes szépségében is úgy gyönyörűek, ahogy vannak.

Ezért is lényeges számára, hogy minél több afroamerikai lányról készítsen fotókat, hiszen a médiában megjelenített fekete lányok, nők legtöbbször nem mutatnak valós képet. (megj: alapvetően en bloc a nők sem). Ráadásul sokak fejében negatív sztereotípiákkal vannak felruházva a fekete nők, s ha már nem a médiában látják őket, akkor torz képzeteket társítanak legtöbbjükhöz. Chioma számára a fotózás olyan platform, mellyel destabilizálja ezeket a téveszméket, és akkurátus képet fest a fekete nőkről. És mindeközben 2017-et írunk. Hajrá Chioma!

Isabella Tan, 22

Isabella több okból is szeret nőket fotózni; hazájában, Malajziában nagyon kevés a női fotós, a fotózást férfi szakmának tekintették, habár az internet térhódításával egyre több a feltörekvő művész.

Sok nő számára kényelmetlen helyzetet teremt a férfi tekintet (male gaze). Úgy véli, fontos, hogy a világ és az emberek, nők, női tekinteten át legyenek láthatóak. Sok aktot készít, számára a női meztelenség a test formájáról, görbületeiről, alakjáról szól, mely minden esetben esztétikus, kísérteties és titokzatos.

Kristin Kempa

Kristin önarcképeket készít.  Az elmúlt néhány évben dokumentálta és megfigyelte az endometriózisban élő betegeket, fotóit e rendellenességgel szenvedő erős nők ihlették. Olyan bátor nők történeteit hallgatta, akik nem szégyellik fájdalmukat, potenciális meddőségüket.

Ők adtak neki erőt, hogy képeken keresztül mondja el saját történetét. Véleménye szerint olyan társadalomban élünk, melyben nem akarunk gondolkodni, vagy beszélni például a menstruációról, nem is beszélve a reproduktív szervek betegségeiről. A fotózás lehetővé tette számára, hogy saját narratívát hozzon létre és tovább alakítsa identitását. A legtöbb képe a műtétje előtti időszakot örökíti meg.

Laura Alston

A művésznő jelenlegi képeinek alanyai a barátai, akik mindig „rendelkezésre” állnak. Emellett fontosak számára a fekete nőkről készített alkotások is. Nem csupán azért, mert saját identitásának része, hanem mert egy olyan identitás is, mely nem bontakozott ki eléggé a médiában.

Az Afro Baby Movement brand egyik alapítója; egy művészi mozgalom ez, amely a szabadságról és trendteremtésről szól, a természetességet, őszinteséget reprezentálva.

Szöveg: Mihucza Niki

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s