A divatmenedzsment égető kérdései

Itthon viszonylag újkeletű szakma a divatmenedzsment, igazi jelentését és jelentőségét kevesen értik, pedig a feltörekvő hazai divatszakmának nagyobb szüksége van rá, mint azt képzelnénk. Mivel is foglalkozik egy divatmenedzser?

A divat ma már egyértelműen egy gazdasági fogalom, hiszen a divat mint jelenség a megtervezett, legyártott és kereskedelmi forgalomba hozott termékek vásárlásán keresztül nyeri el szerepét a társadalmunkban. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy a divatban nem kap fontos szerepet a művészet, a korszellem vagy a kreativitás, vagy hogy ne lenne szimbólumértéke bármelyik ruhának, sőt. De nem szabad elfelednünk, hogy a művészettel és kreativitással áthatott, a korszellemnek megfelelő produktum akkor lép működésbe, ha eladásra kerül. Pontosabban, ha megvételre (és viselésre) kerül. Nem elég egy kreációt megálmodni és megalkotni, – sajnos akármilyen illúzióromboló kimondani – el is kell adni azt. A ruha egy komplex folyamaton megy keresztül, míg a tervből kész termék lesz, illetve míg az a termék eljut a vásárlóhoz. A divatmenedzser  leegyszerűsítve ezeknek a folyamatoknak az irányítója. Egy olyan gazdasági képzettséggel, valamint stílus-és divatérzékenységgel rendelkező szakemberről van szó, aki a termelési és eladási folyamatok különböző részeivel foglalkozik.

Fotó: Mod’Art

A textil-és ruhaipar rendkívüli iramban fejlődik, komoly gazdasági erővel bír, globális szinten vezető iparágnak számít. Jóllehet, Magyarország a maga kicsi piacával a globális mércén viszonylag kis helyet foglal el, mégsem hagyhatjuk figyelmen kívül a tényt, hogy a hazai divatszakma hatalmas mértékű fejlődésen megy/ment keresztül az utóbbi években. Tehetséges tervezőink és márkáink több jelentős tőkeinjekción estek már át, valamint sikerrel szerepelnek a nemzetközi szférában is. Mindez tényleg fantasztikus és inspiráló. Ugyanakkor elszomorítóan nehéz a hazai tervezők és márkák helyzete. Egy induló márka, sőt gyakran már egy jól ismert is, hacsak nincs mögötte egy komolyabb tőke, rendszerint nem képes kitermelni azt az összeget, amelyet menedzsmentre és marketingre, netán üzleti tervezésre tudna költeni. Egy olyan világban élünk, ahol már nem elég, ha van egy jó termékünk. Kell mögé egy stabil üzleti terv, amit komoly pénzügyi számítások hozhatnak létre.

Kell mögé a hajtóerő, amit egy ügyes PR-és marketingstratégia adhat meg. Kell mellé egy életérzés, amit egy jól felépített branding stratégia hozhat el. Kell mögé termelésirányítás, amely évekre előre látja és tudja tervezni a gyártatásnak a folyamatait. Lehet egy termék akármilyen zseniális, ha nincs mögötte marketing/kommunikáció/branding/termelési menedzsment, a márka nem tud kellően fejlődni. És az a szomorú, hogy még ha ezt a tervező fel is ismeri, a legritkább esetben engedheti meg magának, különösen ha egy fiatal márkáról beszélünk.

Fotó: De Montfort University

Tapasztalataim szerint a legtöbb végzett tervezőnek kevés üzleti érzéke, tudása, rálátása van. Ezzel alapvetően nem lenne semmi gond, hiszen nem az ő feladata az üzleti terv elkészítése, a befektetők felkeresése, a sales tárgyalások lebonyolítása, a sajtókapcsolatok ápolása, azonban a közép-európai divatpiacon a legtöbb – különösen ha egy fiatal márkáról van szó – mégis rákényszerül, hogy egy személyben legyen a márka tervezője, gyártási menedzsere, marketingese, sales-ese, pénzügyi tanácsadója és PR-osa. Lássuk be, ez óriási terhet ró az induló márkákra. A hazai divatszakmát jellemző általános széthúzás pedig nem sokat segít ezen az állapoton.

Ma Magyarországon kifejezetten divatmenedzsmentet főiskolai nappali képzésben a francia Mod’Art International budapesti intézményében lehet tanulni. A három éves képzés egy komplex tananyaggal bír, sikeres elvégzése és a szakmában való elhelyezkedés pedig hasonlóan többrétű készségeket és tudást igényel. A jó divatmenedzsernek rendelkeznie kell egy stabil alaptudással marketing és pénzügy területen, ismernie kell a kereskedelem alapvetéseit, szakmájának jogi kereteit, rendelkeznie kell egy jó kommunikációs készséggel, nyelvtudással, ismernie kell a divat sajátos működési mechanizmusait, tisztában kell lennie az ellátási lánc különböző lépcsőfokaival, végül pedig az sem árt, ha szorult belé kreativitás és stílusérzék.

Fotó: University of the Arts London

Az elmúlt években egyre több márka ismerte fel az igényt a menedzsment feladatok szétbontására és igyekeznek szakemberre bízni azokat. A hatalmas tőkeinjekciókkal együtt megérkezett az üzleties felfogás is a magyar divatba, így több gyümölcsöző tervező/gyártó-menedzsment együttműködésre látunk példát. Érdemes túltekinteni az országhatárokon is és az európai piacban gondolkodni, hiszen nem csak nálunk, hanem az egész régióban fejlődésnek indult a szakma. A legnagyobb gondnak mégis azt látom még mindig, hogy hiába a tehetséges tervező, ha nincs indulótőke, nincs piaci erő. Számos szezont kell túlélni minimális bevétellel egy olyan gazdasági környezetben, ahol egyértelműen a fast fashion márkák és az olcsó, silány minőséget kínáló ruhaboltok uralják a piacot.

A divatmenedzsment hazai létjogosultsága pedig a magyar márkák és gyártók, valamint a kisegítő területek (mint reklámügynökség, média stb) létjogosultságán múlik. Azonban nem szabad elfelejteni, hogy igazi fejlődés csak az üzleti szempont erőteljesebb jelenlétével, a gazdasági érdek előtérbe helyezésével valósulhat meg, amit egy megfelelő szakember hozhat el minden céghez. Divatmenedzsment és divattervezés ma már nincsenek meg egymás nélkül.

Szöveg: Szentesi Réka

Kiemelt kép: I Am Kate

Kapcsolódó linkek: www.rebelmedia.mewww.modart.hu

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s