Aki Twin Peaks lakosait is felöltöztette: Patricia Norris

Hatszoros Oscar-jelölt a legjobb jelmez kategóriájában, az Art Directors Guild életműdíjának tulajdonosa, megannyi David Lynch film-kosztümfelelőse – a 2015 februárjában elhunyt Patrica Norrisra emlékezünk karrierjének néhány felejthetetlen állomásával.

A costume designerről szokás megfeledkezni a mozifilmek kapcsán; általában háttérszereplőként, a stáblista félreeső tagjaként olvashatjuk nevét, a rendező, az operatőr és a színészek névsora után, pedig jóllehet, rajta áll vagy bukik egy-egy karakter személyiségének és attribútumának vizuális interpretációja. A jól megválasztott outfitek ugyanis egy közepes alkotást is képesek emlékezetessé tenni, mint ahogyan Patricia Norris esetében is számtalan példát hozhatunk erre.

Patricia Norris 1965-ben kezdett a filmiparban, ekkor még csak ruhákat akasztgatott fogasokra a Metro-Goldwyn-Mayer kosztüm részlegén. Norris tudatosan menetelt előre a szakmai sikerek felé, ruhákat és kiegészítőket kezdett gyűjteni, mintegy biztonsági tartalékként a később filmes munkáihoz. Első costume designer megbízását az 1971-es The Late Liz című produkcióban kapta, amit olyan ikonikus mozik követtek, mint a Days of Heaven (1978), a Victor, Victoria (1982) az Elephant Man (1980) vagy a Scarface (1983) vagy a 2013-ban forgatott 12 Years a Slave koprodukció.

A közeli ismerősei által csak Pattyként szólított tervező az utolsó mozgóképes munkájáig tartotta magát ahhoz az alapelvéhez, mely szerint csak olyan forgatókönyvekben segédkezik, amelyek kellő kihívással és inspiratív karakterekkel mozgatják meg vizualitását. A soron következő filmekben a gyakorlatban is alátámasztotta e kijelentését.

Victor, Victoria (1982)

Julie Andrews cross-dressing ruhatára klasszikusnak számít a Victor, Victoria comedy-musical óta. Andrews a szerepe szerint nőimitátort alakít férfiként, hogy kirúgott énekesnőként könnyebben állhasson újból munkába. Norris a Victor, Victoria genderjátékához Marlene Dietrich lezser, maszkulin ruhaneműket variáló stílusából merített, melynek a fekete-fehér öltöny, a csokornyakkendő vagy éppen a cigaretta voltak elengedhetetlen kellékei.

Frances (1982)

A Frances életrajzi drámájában a nagyszerű Jessica Lange jelenítette meg az egykori hollywoodi csillag, Frances Farmer felemelkedését, majd szakmai bukásával járó mentális betegségének viszontagságait. Norrisnak tulajdonképpen könnyű dolga volt, Farmer 1930-as évekbeli szárnyalását kellett átültetnie a vászonra, végigjárva az ünnepelt színésznő kifinomult, estélyi ruhákat viselő időszakát, majd áttérni az 1940-es években bekövetkező teljes szétesésre, és az ezzel együtt járó hanyagságra.

Scarface (1983)

Brian De Palma gengszterfilmje kivételnek mondható Patricia Norris életművében, a tervezőt ugyanis nem különösebben érdekelték a kortárs történeteket feldolgozó forgatókönyvek. Döntésének megváltoztatásában valószínűleg közrejátszott Al Pacino, de különösen az akkor még szakmai átütésre váró színésznő, Michelle Pfeiffer személye.

Al Pacino Tony Montanaként színes, kigombolt öltönyöket kapott Norristól, ahogyan egy kubai kokain maffia vezéréhez illik, aranyláncokkal megspékelve. A Michelle Pfeiffer alakította Elvira Hancock mélyen dekoltált koktélruhákban, ceruzaszoknyában, széles karimájú kalapban és oversize napszemüvegben tökéletesen hozta a Floridába emigrált maffiavezér kokainfüggő feleségének stílusképét.

Blue Velvet (1986)

“My mind is odd, too, so we fit nicely. I don’t find him strange so there you go.” – összegezte Patricia Norris a David Lynch-csel folytatott munkafolyamát. Norris az 1980-ban bemutatott The Elefant Man óta segítette Lynch rendezéseit kosztümterveivel. A Blue Velvet különleges fejezet volt kapcsolatukban, Lynch ugyanis bizalmat szavazott Norrisnak és a kezébe adta a produkció teljes design részének megtervezését. Együttműködésük végül odáig mélyült, hogy a tévésorozatokat messziről kerülő Norris Lynch kedvéért vállalta a Twin Peaks pilot epizódjának kosztummunkálatait is.

Twin Peaks (1990)

A Twin Peaks pilotjában feltűnő 68 szereplő jelmezének elkészítése igazi álommunka lehetett a kihívásokat kereső designernek. Norris Lynch-csel egyeztetve arra jutott, hogy a bevezető részben az események kiindulópontját jelentő malom időmosta zöldjeit és rozsdás narancs árnyalatait fogják átmenteni a sorozat kosztümjeire is. A misztikus fényében élő karakterek a ’60-as évek ‘back-to-school’ vezérelve mentén formálódtak Patricia Norris keze alatt.

The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (2007)

A Ron Hansen regényéből készült filmadaptáció visszaterelte Norrist saját terepére: a múlt és a vintage világába. Az 1880-as évek Missouri-jában játszódó westernben éppen háború zajlik a banditák és egy reformokat követelő csoport tagjai között. A Robert Ford és Jesse James drámája köré írt cselekményszálakban a szereplők letisztult, fekete-fehér összeállításokban, tweed kabátokat és bowler kapokat viselnek, az elmaradhatatlan mellényből kilógó zsebórával kiegészülve.

12 Years a Slave (2013)

Utolsó nagy elismerése 2014-ben érte, amikor is hatodjára kaphatott Oscar-jelölést legjobb jelmez kategóriájában a 12 Years a Slave című alkotásért. Norris elmondása szerint kutatásának legnehezebb aspektusa a rabszolgák ruhájának autentikus, korhű megragadása volt, emellett a karakterek jellemzőinek megtartását is figyelembe kellett vennie.

A korabeli rabszolga populációról csak propaganda anyagokat archiváltak, amiken boldog, fának támaszkodó embereket látott, de valódi problémáikról és nehézségeikről nem készülhettek rajzok. Norris végül úgy döntött, hogy gyapjú és pamut anyagok felhasználásával öltözteti fel a 12 Years a Slave rabszolgáit.

Steve McQueen alkotásáért végül nem díjazták, de Patricia Norris a rá jellemző humorral kommentálta a történteket: “If you look at who belongs to the academy they’re going to vote for the sequins. I’m up against too many sequins.”

 Szöveg: Ds Bea

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s