No Man’s Land: a True Detective tájnarratívái

A mai időjárásról vagy inkább annak vizuális megnyilvánulásairól egyik örökkedvenc sorozatunk, a True Detective ugrott be. A második évadban mi is csalódtunk picit, de azért izgatottan várjuk a harmadikat, addig pedig nézzük meg, milyen inspiratív forrásokat használtak a készítők a Louisiana rothadó vidékén játszódó krimi karakteres látványvilágának megalkotásához!

Chemical Corridor – így nevezik a Mississippi mentén elterülő, lassú halálra ítélt iparvidéket, amelyre a sorozat készítői, Nic Pizzolatto és Cary Fukunga, felhúzták a True Detective sárgás zöld, nyomasztó atmoszféráját. A sorozat alaphangját megadó intróban a dupla expozícióban megkettőzött képek slow motion mozgásban olvasztják egymásba az elvadult, kietlen tájképeket a főszereplők fragmentált portréival. Pizzolatto és Fukunga a visszatérő kezdő képsorokban fiktív tájfotók helyett Richard Misrach Petrochemical America című sorozatának munkáit használták fel, aki több mint tíz évet töltött a Mississippi menti területek feltérképezésével és vizuális feldolgozásával.

A Mississippi, Baton Rouge és New Orleans között húzódó 85 mérföldnyi szakaszt Petrochemical Corridor főcímmel harsogta körbe a média 1987-ben, az állambeli St. Gabriel közösségében előforduló kiemelkedően nagyszámú rákos megbetegedések következtében – az akkori Jacobs Drive-on például tizenöt rákos beteget regisztráltak rövid időn belül. A Cancer Alleyként elhíresült közösség révén 2002-ben Louisiana másodikként szerepelt az USA államokra lebontott, rákbetegségek statisztikáját mérő listáján.

Petrochemical America című fotósorozat elkészítéséhez Misrach Katie Orff tájépítésszel kollaborált. Az együttműködés egy rendkívül komplex – nemcsak a fotók narrációját központba helyező, hanem különféle spekulatív rajzokkal, térképekkel, valamint a régió területi adataival is kiegészített – kulturális, ökológiai és gazdasági kutatómunkává állt össze Észak-Amerika legnagyobb folyórendszerének szennyezettségi állapotáról.

Misrach kontraszttalan, kontemplatív képein groteszk módon békésen alvó, pasztell mozdulatlanságban jelenik meg a végletekig kizsigerelt természet és a benne a hiányjelként feltűnő ember, a maga mögött hagyott mesterséges térben.

A True Detective készítői Amerika Purgatóriumának képzelték el azt a helyet, ahol rituális gyilkosságok történnek, olyan helynek, ahol a környezet kísérti a benne élőket. Louisiana egy ilyen hely.

„I think human consciousness, is a tragic misstep in evolution. We became too self-aware, nature created an aspect of nature separate from itself, we are creatures that should not exist by natural law. We are things that labor under the illusion of having a self; an accretion of sensory, experience and feeling, programmed with total assurance that we are each somebody, when in fact everybody is nobody. Maybe the honorable thing for our species to do is deny our programming, stop reproducing, walk hand in hand into extinction, one last midnight, brothers and sisters opting out of a raw deal”. – Rust Cohle

Szöveg: Bea

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s