A bőr szimbolikus jelentésének változása – Veszprémi Gabival beszélgettünk

Folytatjuk interjúsorozatunkat, melyet a Fenntartható design – A fejlődés nyomában című eseményünk kapcsán indítottunk annak érdekében, hogy egy kicsit jobban megismerhessétek a kiállító tervezőket. A következőkben Veszprémi Gabit interjúvoltuk, tartsatok velünk!

Hogyan került a cipő- és kiegészítő tervezés az életedbe? Mi volt az a pont, amikor tudtad, hogy a divat és a tervezés a te világod?

Már gyerekkoromban megmutatkozott szerintem, hogy érdekel az alkotás és az, hogy van türelmem hozzá, szeretem csinálni. Nagymamáim tanítottak kötni, hímezni, horgolni, babaruhát varrni… De igazán az érettségi előtt – amikor azt kellett eldönteni, hogy mivel szeretnék foglalkozni egész életemben – mondtam ki először komolyan, hogy én tervező szeretnék lenni. Ezért a célért meg is tettem attól a perctől mindent, az első lépés a MOME volt. Idén diplomáztam, úgyhogy egyelőre jól haladok (mosolyog).

Több izgalmas fashion kollabban is részt vettél: egyike voltál a KOMOD alapítóinak, illetve dolgoztál együtt a Je Suis Belle-lel is. Hogyan emlékszel vissza ezekre az együttműködésekre?

Utólag visszagondolva is szerencsés helyzetnek érzem, hogy viszonylag fiatalon (másodéves voltam az egyetemen) megalapítottuk a KOMOD-ot és elkezdtünk építeni egy márkát. Teljesen kezdőként, a saját elképzeléseink szerint tettük ezt, és ahhoz képest szerintem szép eredményeket értünk el. Nagyon sok mindent tanultam ebből az időszakból, mind szakmailag, mind emberileg.

A KOMOD-nak (és annak, hogy végül befejeztük) köszönhetem azt, hogy a saját márkám építésénél már nem kellett tapogatóznom és kísérleteznem, hanem pontosan tudtam, mit szeretnék. Ennek az eredménye a LAYERS kollekció is, ami egy hosszútávú terv része volt a kezdetektől fogva, jelenleg is dolgozom rajta. A Je Suis Belle-el való együttműködés még ma is tart, amire nagyon büszke vagyok. Az elejétől fogva hihetetlen volt számomra, hogy nekik tervezhetek és hatalmas megtiszteltetés azóta is. A közös munka legfrissebb gyümölcse az őszi Mercedes-Benz Fashion Week Budapesten mutatkozik be, ahol a márka SS18 kollekcióját az általam tervezett cipők egészítik ki.

Diplomakollekciódat a fenntarthatóság jegyében, egy teljesen újfajta technológiával készítetted. Mesélnél erről nekünk? Hogyan született meg a kollekció ötlete és mi volt a konkrét cél?

A kollekció egy felmerülő problémára adott válaszom. Ez a probléma a műhelyemből indult ki, mégpedig az évek alatt összegyűlt anyagmaradékok kapcsán. Ezek az anyagok – értékeiket és tulajdonságaikat tekintve -tökéletes bőrök, mégis gondot jelent a felhasználásuk a méretükből adódóan. Erre szerettem volna egy olyan technológiát kifejleszteni, ami a bőr méretétől és formájától függetlenül alakítható. Így született meg a kollekció alapja: először felépítem a kívánt funkcióhoz illeszkedő alapformát, mely építkezés nem követeli meg a formára szabott elemek használatát, sőt, a mintázás szempontjából izgalmas a különböző elemek használata. Ezután a felhasználásnak alávetve a megtervezett formára faragom. A kollekció minden darabja e technológiának a felhasználására egy-egy külön irányt mutat be. Próbáltam egyrészt kiaknázni és kikísérletezni a technológiában rejlő lehetőségeket, valamint azt bemutatni úgy, hogy továbbfejleszthető legyen a jövőben akár a cipőn kívül, más kiegészítők részletei kapcsán is.

Másrészt pedig azon dolgoztam, hogy ez a technológia beilleszthető legyen a szigorú szabályrendszeren alapuló, cipőgyártási folyamatába, úgy, hogy a végtermékek hordhatóak maradjanak, mégis új vizuális irányt mutassanak.

Ha már diplomamunka… A kollekciót a Cango&Rinaldi-val közösen készítetted. Mit adott neked a márkával való közös munka? Mit tanultál az alkotás során?

Szerencsésnek érzem magam, hogy a MOME és a Cango&Rinaldi közötti együttműködés következtében, elsőként kaptam lehetőséget a közös munkára, melynek következtében a kivitelezés egy technológiailag jól felszerelt műhelyben és magasan képzett szakemberek segítségével készülhetett el. Már a tervezés korai szakaszában elkezdtük az egyeztetést a technológiai lehetőségekről és feltételekről, így a kezdeti ötleteimet abszolút a náluk használt gépparkra és kivitelezési gyakorlatra tudtam szabni.

Ennek köszönhető, hogy az elkészült kollekcióban a technológiában rejlő lehetőségek közül több különböző utat is be tudtam mutatni, hiszen a tervezés során számolni tudtam és ki tudtam használni a gyártási folyamatok adta lehetőségeket. Így megvalósulhatott az, amire a kezdetektől fogva törekedtem, vagyis, hogy teljes mértékben hordható cipők szülessenek és kiderüljön, mennyire használható a technológiám. Ezzel kapcsolatban minden a közös munka során derült ki, és rugalmasságuknak hála, tudtam korrigálni, illetve javítani a felmerülő problémákat. Szerintem sikerült egy olyan dolgot kifejlesztenem, amiben van még potenciál a cipőgyártás területén is, ezért most már a jövőre és a lehetséges további együttműködésekre koncentrálunk.

Szerinted a fenntarthatóság milyen hatással lesz a divat világára a jövőben? Téged mennyire fog befolyásolni az alkotói folyamatban?

Szerintem ez egy olyan kérdés, amivel foglalkoznunk kell. Nem eldöntendő kérdés, hanem egy probléma amire tervezőként reflektálnunk kell. Ugyanúgy, ahogy egy tárgy megtervezésénél a funkció, úgy ennek is a legfontosabb megoldandó feladatok között kell szerepelnie. Éppen ezért fejlesztettem ki a fent említett technológiát, hogy ezt beépíthessem a tervezési folyamatomba és ez jelentse a márkám alapját.

Hamarosan megtekinthető a Fenntartható design – A fejlődés nyomában című kiállítás, melyen a Te kreációiddal is találkozhatunk majd. Mesélj a bemutatott darabokról egy kicsit!

Először is köszönöm a lehetőséget a kiállításra, ahol a már sokat említett cipőkollekció, a LAYERS darabjai lesznek megtekinthetőek. Minden darab kicsit más, főleg, ha a kivitelezés szempontjából nézzük. Próbáltam a technológiában rejlő eltérő lehetőségeket bemutatni az egyes darabokkal. Van ahol „csak” a sarok, illetve a platform résznél építkezem, de van olyan is, ahol már a cipőfelsőrész a talppal együtt épül fel – ezzel plusz funkciót is kap a kialakított felület. Izgalmasnak tartottam azt a lehetőséget is, amikor nem teljes felületen dolgozom össze a bőröket, hanem egyik felét szabadon hagyva, új vizuális elemként használom őket, és ezzel a funkció mellett új látványt tudok vele előállítani.

A felületek mintái is tudatosan épülnek fel, ami a rétegződésből és annak irányíthatóságából adódik, de a felhasznált alapanyagok esetlegessége miatt minden darab teljesen egyedi és megismételhetetlen.

Gabi munkáival a Fenntartható design – A fejlődés nyomában című kiállításunkon találkozhattok legközelebb. Várunk benneteket!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s