Társadalmi problémák a divatfotósok lencséjén át: az olasz Vogue kiállítása

“It’s snobbish and provincial to dismiss fashion as mere frivolity. It occupies too great a place in the culture. It’s a language, a drama, an arena. Clothes speak. About power, beauty, pleasure, sex, money, class, desire, gender, age—the aspirations and desperations of millions of people.” – Judith Thurman

Ma már szinte meg sem lepődünk azon, ha a globális jelentőségű divatheteken bemutató tervezők politikai állásfoglalásokat tesznek. Hol explicite pólófeliratként állnak ki feminista törekvések mellett vagy a fenntartható világ építéséért fáradoznak, hol szimbolikus kódokkal üzenik a köznek: ideje a változás útjára lépni, összefogni és tenni azért, hogy életben maradhassunk vagy épp jogegyenlőségben élhessünk. Messze még a vége (talán nem is lesz vége soha, legalábbis míg a Földön vagyunk), az azonban biztos, hogy elindult valami.

Fotó: the-pool.com

A társadalmi problémákra reflektáló pólók és egyéb felsőruházatok virálisan terjednek manapság, sikk lett tüntetni, sikk lett véleményt formálni. Katharine Hamnett anno talán nem is tudta, mit indít el. (Ő volt az a tervező, aki 1984-ben „58% Don’t Want Pershing” feliratú felsőt viselve találkozott Margaret Thatcherrel a Downing Street recepciójánál.) A póló egy látványos, abszolút szem előtt lévő kulturális útjelző, amivel egyszerűen, mégis stílusosan fejezhetjük ki üzenetünket.

De ahogy említettem, nem mindenki teszi a kirakatba véleményét: biztosan emlékeztek az Erden vadvirágokkal mixelt szaggatott tartánjára, ami a skót és a brit egységet szimbolizálja, vagy a Brexit témakörre, ami a Burberry, a Mulberry és a Preen By Thornton Bregazzi öltözéksorozatában is megjelent különböző módokon. A kulturális diverzitás és a politikai statementek kapcsán fontos volt a Max Mara lépése is; a márka AW17-es bemutatóján Halima Aden amerikai-szomáliai modellt hijabban küldte a kifutóra. De az is jelzésértékű volt, amikor az amerikai elnökválasztást követően olyan tervezők, mint Tom Ford, Marc Jacobs vagy Sophie Theallet megtagadták a first lady, Melania Trump öltöztetését, míg a Ralph Lauren vagy a Dolce & Gabbana beleegyeztek.

Fotó: matchesfashion.com

Politikai állásfoglalást tehát sokféleképpen lehet tenni, ezt az olasz Vogue által létrehívott Fashion & Politics in Photo Vogue című kiállítás művészei is tudják. A tárlat azt igyekszik feltérképezni, hogy hogyan tudja leképezni a divatfotográfia az olyan témákat, mint a gender, a vagyonkülönbségek, a fogyasztói világ, a természetvédelem, a véleménynyilvánítás vagy az identitásépítés. A kiállítás az aktuális problémakörökre és kérdésekre reflektál a magazin anyagait is újra előhívva, valamint tükröt tart a high fashion csillogó világa felé (miközben maga is annak jól eladható terméke).

Ami pozitív, hogy a Vogue Italia olyan témákkal is foglalkozott eddig, mint például a morbid mánia a plasztikai műtétek kapcsán, a rehabilitációs klinikák média által való glamúrosítása vagy a tökéletes család sztereotípiája az extrém konzumerizmusban. A kiállításon – mely Alessia Glaviano és Chiara Bardelli Nonino kurátori munkáját dicséri – többek közt Bruce Weber, Ellen von Unwerth és Steven Mesiel fontos munkái is megtekinthetőek lesznek. Ha Milánóban jártok november 15-19. közt, ne hagyjátok ki a tárlatot!

Szöveg: Ivett, kiemelt kép: Steven Meisel

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s