Cindy Sherman: társadalomkritikába oltott irónia akkor és most

Sztereotípiák, feminizmus, kritikai attitűd – kevés lenne hozzá e néhány szó, hogy Cindy Sherman sokszínű életművét felvázoljuk. A művész fotói temérdek értelmezési lehetőséget nyújtanak, melyek közül a leggyakrabban taglalt valószínűleg a női szerepek kérdésköre. Ezúttal azonban Cindy Sherman divatfotókhoz fűződő viszonyára szeretnénk rávilágítani.

A művészet és divat ötvözete legtöbbször igen izgalmas kreációkhoz vezet, Cindy Sherman esetében pedig ez különösen igaz. A fotóművész nemcsak részt vesz bizonyos divatprojektekben, de ezektől függetlenül egyéb munkáira is hatással van az öltözékkultúra. Így aztán különösen érdemes megvizsgálni Cindy és a divat viszonyát, ami már pályája elejétől fogva jelen van, és azóta is virágzik.

Cindy Sherman, ‘Untitled Film Still #84

A híres Untitled Film Stills állóképei egyfajta kritikai, alternatív valóságot vetítenek elénk. A sorozat elemei már a kezdetektől a popkultúra vizualitását felhasználva készültek – egy évtizeddel később aztán az Untitled-sorozat képei közelebbiek lettek, a környezet szerepe jelentősen csökkent, a fény-árnyékhatás pedig drámaibbá vált: létrejöttek Cindy Sherman első divatfotói. Ezek a munkák már radikálisabb módon dolgozzák fel az akkori valóságot, olykor brutális módon szembesítenek az adott kor tömegkultúrájával. A divatfotók parafrázisa, a film képi világa és a médiából ismerős testképzetek fotókba való átültetése igen erős, negatív pólusú közérzettel elegyedik. Egyfajta korszellem sugárzik a fotókról, aminek a divat már ekkor jelentős eleme és közvetítő eszköze volt.

Cindy Sherman jelenleg 63 éves, a divattal való kapcsolata pedig máig nem kopott meg. Szerepelt már többek között Marc Jacobs és a MAC kampányában, valamint dolgozott a Balenciaga-val és a Louis Vuittonnal is. Mivel munkái legtöbbször ironikus hangvételűek és gyakran erős karikatúra jelleggel bírnak, a kampányképek akár finom öngólnak is mondhatóak a márkák részéről. Különösen a MAC Cosmetics-nek kampányára igaz ez, amiben a művész kiemeli a sminktermékek használatának nevetséges voltát. Persze Cindy Sherman és a rossz reklám fogalma nemigen fér meg egy mondatban.

Cindy Sherman for MAC

A művészt láthatóan napjainkban is vonzza a kortárs vizuális valóság, hiszen jelenlegi munkáit továbbra is erősen befolyásolja a média és a divat. Talán mindezek tökéletes találkozása jött létre a tavaly februári, Harper’s Bazaarral készített közös projektje által. A magazin divatanyagához készült fotókon ő maga látható és ezúttal is különböző szerepeket ölt magára a kamera előtt. De kik is azok a nők, akik Cindy maszkírozott arcával néznek vissza ránk a fotókról? Influencerek, bloggerek, korunk divatkultúrájának fontos szereplői, akiknek jelentőségét – üzleti bevonódásuk óta – hiába is tagadnánk.

Talán ez a projekt volt Cindy Sherman egyik döntő lépése az Instagram felé, aki akkor februárban még úgy nyilatkozott, szinte sosem használja a telefonját és soha nem készít szelfiket. A közösségi média ekkor még igen távol állt a művésztől. Ám Cindynek azóta nemhogy van Instagramja, de idén nyártól fogva nyilvános is, így bárki láthatja a pár hónapja indított Selfie Projectjét. A szelfikből álló, akár sorozatnak is nevezhető képek az idei év során készültek; több közülük egy műtét utáni lábadozás időszakát örökíti meg.

A rebellis fotós egy friss interjúban úgy nyilatkozott a W Magazine-nak, hogy a Selfie Project képeire nem tekint komoly munkaként, sokkal inkább saját magának készítette őket, szórakozásból. Talán ennek is köszönhető, hogy egy-egy instaképe a megszokottnál sokkal személyesebb hangvételt sugároz. Ugyan bizonyos programokkal erőteljesen szerkesztettek és torzítottak, a szokásosan magára öltött szerepek mellett néhány fotón Cindy igazi arca is megmutatkozik.

Cindy Sherman, Selfie Project

Cindy Sherman tehát többé már nem kívülről figyeli a divat és média világának 2017-es változatát sem. De csak egy pillantást kell vetnünk a megosztott képeire ahhoz, hogy biztosan lássuk: a markáns irónia nem veszett ki belőle.

Szöveg: Janzsó Luca, forrás: W Magazine, Harper’s Bazaar

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s