Tervezői inspirációk: Dries Van Noten művészeti kötődései

A Dries Van Noten belga divatház története idén nagy mérföldkőhöz érkezett, a 2017/18-as őszi-téli trendeket felvonultató párizsi divathét ugyanis a tervező 100. show-jának is helyet adott! A centenáriumi bemutató egyben a korábbi 99 kollekció és bemutató legjavának egyvelege is volt, mind a kifutón vonuló modellcsapat, mind a felhasznált inspirációt illetően. A párizsi ünneplés mellett virtuális visszatekintésben is részünk lehetett, Dries Van Noten ugyanis weboldalát retrospektív videógyűjteményként használva 100 napon keresztül posztolta random sorrendben a korábbi bemutatókon készült felvételeket.

Ahogy a komolyabb mérföldkövek elérésekor általában, úgy ezúttal is feltesszük a kérdést: hol is kezdődött a történet és mi inspirálta az alkotót? Utóbbin nem kell sokat gondolkodnunk, a designer ugyanis elárulta, hogy melyek azok a művészeti alkotások, melyek a legnagyobb hatással voltak rá, és amelyek karrierje során kiapadhatatlan ihletforrásként voltak jelen. Következzenek Dries Van Noten kedvencei.

Jean Fouquet

Jean Fouquet Madonnája igazi klasszikus, mellyel egy antwerpeni múzeumban találkozott a tervező. Mindig is lenyűgözték az alkotás élénk kék és piros színei, éppen ezért az egyik kedvenc festményeként tartja számon az 1450-ben készült művet.

JF

John Everett Millais

John Everett Millais Opheliája számos tervezőt megihletett az elmúlt évtizedekben és ez alól Dries Van Noten sem volt kivétel. 2015-ös tavaszi-nyári kollekcióját egészen egyedi körülmények között mutatta be: runway show-ján gyakorlatilag megelevenítette a festmény romantikus, ugyanakkor kissé felkavaró világát. A kifutó egy bemutató erejéig darkos erdei ösvénnyé változott, felvéve a természet friss és vad miliőjét.

John_Everett_Millais_Ophelia_1851-2

Frances Bacon

Dries Van Noten egy madridi kiállításon találkozott Frances Bacon alkotásával, mely megragadta, ugyanakkor taszította is őt. A mód, ahogyan a festő szembeállítja a csúnyát és a szépet, egyik fogalom kiforgatásával megmagyarázva a másikat, egészen lenyűgözte őt. Ami azonban a legkézzelfoghatóbb nyomot hagyta a munkájában, az a festmények egyedülálló színhasználata volt. A kissé tompított árnyalatok alkalmazása a 2009-es őszi-téli kollekció palettáján köszönt vissza.

FB

Mark Rothko

Mark Rothko absztrakt expresszionizmusa szintén nagy hatással volt a tervezőre, ami leginkább a 2009-es tavaszi-nyári kollekció színvilágában mutatkozott meg. A különféle sárga, narancssárga és kék árnyalatok találkozása az amerikai művész jellegzetes színpárosításait idézi.

R

Victor Vasarely

Szintén az S/S 2009 kollekció kapcsán említhetjük a magyar származású festő, Victor Vasarely nevét, akinek op-art stílusú művei elevenednek meg a kreációkon. A redukált színvilágú, ugyanakkor szemkápráztató mintázatok dinamikát és eleganciát kölcsönöztek a kollekciónak, ezzel ellenpontját képezve a Mark Rothko inspirálta színes darabok játékosságának.

VV_3

Elizabeth Payton

A 2009-es férfi kollekció kiindulópontját Elizabeth Payton “Democrats Are More Beautiful” című alkotása adta, melynek hatására a darabok konzervatívabb irányt vettek  – egy cseppnyi modern frissességgel megbolondítva.

EP

Képek: innen, innen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s